Azt írtam, hogy szerintem általában alkalmas eszközök két (vagy több) autó objektív összevetésére.
De ha egyszer nem azok...
Írtad pár napja, hogy a rendszer márcsak azért sem jó, mert a különbözõ lapok különféleképp pontoznak. Erre adódna részemrõl az ellenérv: a különbözõ pontozás ellenére mégis látható, hogy a végeredmény általában azonos vagy legalábbis hasonló! Viszont te erre azt írnád, hogy ez annak tudható be, hogy a német tesztek direkt a német márkákat hozzák ki gyõztesnek...
Ne gondolkodj a fejemmel, kérlek. Az objektivitás nem áll meg a tesztekkel kapcsolatban, ha germán készíti, ha angol. Mi van akkor, ha az eredmény nem minden teszt szerint azonos? Ha az egyik tesztben a Mondeo, a másikban a Passat, a harmadikban meg a Vectra nyer, mi történik? Egybõl borul az objektivitás - nem az újságíróké, hanem a teszteké. Olyankor mit csinálsz? Van rangsor arról is, melyik lap által készített teszt az objektívabb?
Egy dolgot lehet kijelenteni csak az összehasonlító tesztek eredményébõl: egyik autó a másiknál
adott újság rendszere szerint jobb/rosszabb. Azt kimondani, hogy egyik autó a másiknál jobb/rosszabb, csak azért, mert egy tesztben ez megjelent, hatalmas hiba, az objektivitáshoz semmi köze.
Egyébként ha esetleg mégsem szarod le, mit írnak az angolok, olvass pár valóban jó tesztet:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/longtermtests/archive/ Ezek jók valamire, mert arról szólnak, a használatban hogyan válnak be a kocsik. Itt van például egy
Lexus IS teszt: rossz a kocsi váltója. Más baja nincs, de ettõl megbolondulnak. Lehet, hogy ez egy pontozásos tesztben mínusz 5 pontot jelent, de a használatban az ember magasról és szagosan tesz a pontokra: hiába jó a kocsi, ha egy dolog az agyára megy. Vagy hiába adnak a németek maximális pontszámot egy tesztben az
Octavia összeszerelési minõségére és a roppant objektív minõségérzetre, ha párezer mérföld után a kocsi elkezd zörögni.
Nem attól jobb egyik autó a másiknál, mert 2%-kal nagyobb a csomagtartója, vagy 0,5%-kal kevesebbet fogyaszt, 8 tizeddel jobban gyorsul 80-ról 120-ra legfelsõ fokozatban (ezek fölösleges, a tesztekben kimutatható, de a valóságban talán sosem jelentkezõ és érvényesülõ kérdések), hanem attól, hogy jobban beválik a gyakorlatban.
Csak egy kérdés: ha te sem a tesztek alapján választasz autót, akkor mondd, miért ragaszkodsz mindenképp egy - amúgy mindeképp téves és korlátozottan használható - rangsor meglétéhez, amit a tesztek tudnak nyújtani? Ha nem a valós igényeid alapján készülnek, akkor a kellemes olvasmányon és sekélyes információk megosztásán kívül mégis mire jók?