Szerző Téma: Beszélgessünk  (Megtekintve 7223443 alkalommal)

0 Felhasználó és 8 vendég van a témában

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41370 Dátum: 2012.11.26 12:50:50 »
Én akkor is kímélem, ha tudom, hogy nem nálam fog kimúlni (amúgy több olyan autóm is volt/van, ami már nem kerül/t más gazdához, így már csak ezért sem mindegy nekem a dolog). A másét is kímélem. Bizonyos határok között még akár egy bérautót is. Mert nekem így esik jól; nekem rossz érzés a technikát gyilkolni. És a magas fordulat gyilkolás, bárki bármit is mond.

Példás hozzáállás :yes: Én is ezt teszem, és vitathatatlan tény, hogy a magasabb fordulatszám (benzinesnél 4000 felett) nem csak hidegen, melgen is káros (igaz jóval kisebb mértékben).
Corolla 1,4 VVT-i 2005

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41371 Dátum: 2012.11.26 13:00:53 »
Példás hozzáállás :yes: Én is ezt teszem, és vitathatatlan tény, hogy a magasabb fordulatszám (benzinesnél 4000 felett) nem csak hidegen, melgen is káros (igaz jóval kisebb mértékben).
Így van. Üzemmelegen a kopás csak a töredéke annak, ami hidegen következik be. De ettől még igaz, hogy minél nagyobb a fordulatszám, annál nagyobb a terhelés, ergo a kopás - és a dolog jelentősége korántsem csak elméleti. Bár kétségtelenül olyan futásoknál lépnek fel a következmények, ami azért a legtöbb olyan embert, aki a kocsiján legkésőbb tizen-egynéhány éves korában túlad, már nem érinti. Innentől lehet ezt a fajta kíméletet öncélúnak is tekinteni - én mindenesetre szívesen gyakorolom  :yes:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

mondi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8808
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41372 Dátum: 2012.11.26 13:14:28 »
Palaczk, akkor te gondolom semmilyen autóversenyt nem nézel as tévében, mert ott mindig magas fordulatszámmal járó hang van...  :D

Egyébként a magas fordulat relatív. Egy 400 lóerős turistabusz 1200-on megy 100-al és 1800-tól piros mező (van fotóm, ha kell előkeresem), egy sportmotor simán elforog 10ezer fölé. Szóval mi is magas fordulat, ezt jó lenne meghatározni...
Az autó benzinnel megy, minden más a sátán műve...

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10281
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41373 Dátum: 2012.11.26 13:27:40 »
Palaczk, akkor te gondolom semmilyen autóversenyt nem nézel as tévében, mert ott mindig magas fordulatszámmal járó hang van...  :D

Egyébként a magas fordulat relatív. Egy 400 lóerős turistabusz 1200-on megy 100-al és 1800-tól piros mező (van fotóm, ha kell előkeresem), egy sportmotor simán elforog 10ezer fölé. Szóval mi is magas fordulat, ezt jó lenne meghatározni...
Igen, pl. az MTZ 50 D-50-es motornak a maximális fordulatszáma 1800 környékén található.
Ez a fordulat motorfüggő (térfogal-lökethossz-típus, stb. függő). Gyakorlatilag jó szerintem, ha általában a leszabályzási fordulat kb. 80%-át nem nagyon sűrűn lépjük át: egy Carinán ritkán megyek 5600 fölé, eddig csak egyszer "sikerült" elmenni szabályzásig  ::)
FUBÁ-nak nagy tapasztalata van ezen a téren, talán hozzászól (nála egyszer talán több 10 percet ment leszabályzási fordulaton  :helpsmilie: , de nem lett baja  :clap: ).
Egyébként emlékeim szerint a fordulat emelkedésével legalább négyzetesen nő az alkatrészek terhelése: kétszer akkora fordulaton négyszer akkora terhelés;5000-es fordulaton az 1000-hez képest meg minimum 25-szörös   :hmmmm:

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41374 Dátum: 2012.11.26 13:33:21 »
Palaczk, akkor te gondolom semmilyen autóversenyt nem nézel as tévében, mert ott mindig magas fordulatszámmal járó hang van...  :D

Egyébként a magas fordulat relatív. Egy 400 lóerős turistabusz 1200-on megy 100-al és 1800-tól piros mező (van fotóm, ha kell előkeresem), egy sportmotor simán elforog 10ezer fölé. Szóval mi is magas fordulat, ezt jó lenne meghatározni...
A tv-n lehalkítja [rohog]
A sportmotoron pedig valóban elforog 10 felett nem is birják 100 ekm-ig azok.
Egy turamotort pedig 4-8 e-en használnak, na ugy elmennek 100ekm-ig
Egy csopper pedig örök életű a 2-4 efordulaton pöfögésével.(csak ugye tömitések, csapágyak, karbiszinkron, szelephézag ott is játszik :szemez:)

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41375 Dátum: 2012.11.26 13:37:35 »
Palaczk, akkor te gondolom semmilyen autóversenyt nem nézel as tévében, mert ott mindig magas fordulatszámmal járó hang van...  :D

Egyébként a magas fordulat relatív. Egy 400 lóerős turistabusz 1200-on megy 100-al és 1800-tól piros mező (van fotóm, ha kell előkeresem), egy sportmotor simán elforog 10ezer fölé. Szóval mi is magas fordulat, ezt jó lenne meghatározni...
Autóverseny: a SAJÁT autómtól nem szeretek ilyen hangot hallani  :)

Magas fordulat: nyilván az, ami az adott motor üzemi fsz-tartományának már a felső részébe esik. Hogy mit tekintünk felső résznek, ez nyilván szubjektív... Nálam ez kb. a felső 25-30 %. Tehát egy átlagos benzinmotor esetében kb. 4000-4500 nekem a fájdalomküszöb, ahová csak akkor forgatom, ha tényleg muszáj.

De abba is gondolj bele, hogy melyik motor bírja tovább: egy teherautóé, vagy egy (sport)motorkerékpáré? ... És vajon miért?  :otlet:
« Utoljára szerkesztve: 2012.11.26 13:39:49 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

mondi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8808
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41376 Dátum: 2012.11.26 13:38:12 »
Egyébként emlékeim szerint a fordulat emelkedésével legalább négyzetesen nő az alkatrészek terhelése: kétszer akkora fordulaton négyszer akkora terhelés;5000-es fordulaton az 1000-hez képest meg minimum 25-szörös   :hmmmm:

Csak zárójelben: ilyenkor az olajnyomás is többszörös...
Nem is értem miért nem jár itt mindenki <1500-as fordulaton...
Az autó benzinnel megy, minden más a sátán műve...

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41377 Dátum: 2012.11.26 13:41:04 »
Egyébként emlékeim szerint a fordulat emelkedésével legalább négyzetesen nő az alkatrészek terhelése: kétszer akkora fordulaton négyszer akkora terhelés;5000-es fordulaton az 1000-hez képest meg minimum 25-szörös    :hmmmm:
Nono,  :nono:
gondold csak végig még egyszer, amit írtál:

Az, hogy 5000-en, vagy 1000-en pörög a motor, az még nem jelent terhelést önmagában!  :excl: Hiszen, nem mindegy, hogy motorfék üzemben forog ennyit, esetleg folyamatosan haladva, netán emelkedőn, vagy vontatva valamit.  :whistling:

Ha egy bármilyen motort Te 1000-es fordulaton erőltetsz, pl. 5.-ben emelkedőn 40-50 körülről gyorsítasz, egészen biztos, hogy jobban erőlteted és több kárt teszel benne, mint hogyha autópályán 150-nel sík úton folyamatosan haladsz.  :excl:

Tehát, nem önmagában a magas fordulat a káros, hanem a terhelés által lehet az, de fordulatszámtól függetlenül (nagyon kis- és nagyon magas fordulatszám esetén)
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41378 Dátum: 2012.11.26 13:41:29 »
Csak zárójelben: ilyenkor az olajnyomás is többszörös...
Nem is értem miért nem jár itt mindenki <1500-as fordulaton...
Mert az már ugyancsak ártalmas. De ezt te is jól tudod, szóval tekintsük a felvetést annak, ami: provokációnak  :flowers:

Az olajnyomás NEM többszörös, ha mondjuk 3000-es és 6000-es fordulatot hasonlítunk össze. Viszont a terhelés - na, az valóban többszörös.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

mondi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8808
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41379 Dátum: 2012.11.26 13:44:43 »
Terhelés alacsony fordulaton többszörös.
Ezért nem megyünk bizonyos fordulatszám alá. Vagy most hogy is van ez, mindenhol magasabb a terhelés, alacsony meg magas fordulaton is?
Az autó benzinnel megy, minden más a sátán műve...

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41380 Dátum: 2012.11.26 13:46:00 »
Nono,  :nono:
gondold csak végig még egyszer, amit írtál:

Az, hogy 5000-en, vagy 1000-en pörög a motor, az még nem jelent terhelést önmagában!  :excl: Hiszen, nem mindegy, hogy motorfék üzemben forog ennyit, esetleg folyamatosan haladva, netán emelkedőn, vagy vontatva valamit.  :whistling:

Ha egy bármilyen motort Te 1000-es fordulaton erőltetsz, pl. 5.-ben emelkedőn 40-50 körülről gyorsítasz, egészen biztos, hogy jobban erőlteted és több kárt teszel benne, mint hogyha autópályán 150-nel sík úton folyamatosan haladsz.  :excl:

Tehát, nem önmagában a magas fordulat a káros, hanem a terhelés által lehet az, de fordulatszámtól függetlenül (nagyon kis- és nagyon magas fordulatszám esetén)
Bocs, de ez így nem stimmel. Nem-mérnökként is le merem ezt írni neked, a mérnöknek. Gondolj bele pl. abba az erőhatásba, ami pusztán a dugattyúk fel-le irányuló mozgásából adódik. Hogy amikor a dugattyú felfelé irányuló mozgása a felső holtponton megszűnik (márpedig elég tetemes sebességgel mozog), az milyen terhelést ad minden, hozzá kapcsolódó alkatrésznek (különösen a csapágyaknak). Ez teljesen független a gázpedál állásától. És még lehetne példákat sorolni.

Az persze igaz, hogy a kopás szempontjából nem mindegy a terhelés sem. De a kopás jelentős részét önmagában az alkatrészek forgása, mozgása okozza.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41381 Dátum: 2012.11.26 13:51:02 »
Az, hogy 5000-en, vagy 1000-en pörög a motor, az még nem jelent terhelést önmagában!  :excl: Hiszen, nem mindegy, hogy motorfék üzemben forog ennyit, esetleg folyamatosan haladva, netán emelkedőn, vagy vontatva valamit.  :whistling:
Sose fogsz rájönni, az ilyen terhelés előbb nyiffantja ki a difit meg a többi erőátviteli rendszert és dobod ki a járművet, minthogy a motorban bármi észrevehető történjen :D
OK, csak szőrszálhasogatás volt :D
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41382 Dátum: 2012.11.26 13:52:12 »
Terhelés alacsony fordulaton többszörös.
Ezért nem megyünk bizonyos fordulatszám alá. Vagy most hogy is van ez, mindenhol magasabb a terhelés, alacsony meg magas fordulaton is?
Mielőtt keveredés lenne, válasszuk külön a fogalmakat... Mert az, ahogy te most megfogalmaztad, összemossa az alkatrészek terhelését a motor gázpedál-állásból adódó terhelésével. Nevezzük inkább ez utóbbit terhelésnek, az alkatrészek esetében pedig hívjuk igénybevételnek a dolgot.

Szóval: alacsony fordulaton, ha nagy a terhelés, az megnöveli a hajtókar-csapágyak igénybevételét. Ennyi. Tehát az alacsony fordulat önmagában nem káros (az egészen alacsony sem), csak nem szabad ilyenkor nagy gázt adni.

Ezzel szemben a magas fordulatszám minden forgó, mozgó alkatrész igénybevételét megnöveli. A gázpedál állásától függetlenül is, pusztán a gyorsabb mozgásból adódó megnövekvő erőhatások révén. Nagy terhelés esetén ez az igénybevétel természetesen tovább növekszik.
« Utoljára szerkesztve: 2012.11.26 13:54:34 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9397
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41383 Dátum: 2012.11.26 13:59:37 »
Persze, nagyobb fordulatszám, nagyobb terhelés. De a motor élettartalma alatt mennyi is ez az extrém (4-6e) fordulatszám, amit ugye az előzéseknél használsz?  Szerintem 1%-t sem teszi ki.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41384 Dátum: 2012.11.26 14:11:37 »
Persze, nagyobb fordulatszám, nagyobb terhelés. De a motor élettartalma alatt mennyi is ez az extrém (4-6e) fordulatszám, amit ugye az előzéseknél használsz?  Szerintem 1%-t sem teszi ki.
Alapesetben igen, és ez nyilván szinte irreleváns. De a vita onnan indult, hogy milyen hatással van az élettartamra az, ha valaki gyakran használja ezt a fsz-tartományt.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )