Szerző Téma: Beszélgessünk  (Megtekintve 7228388 alkalommal)

0 Felhasználó és 9 vendég van a témában

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41385 Dátum: 2012.11.26 14:20:12 »
Alapesetben igen, és ez nyilván szinte irreleváns. De a vita onnan indult, hogy milyen hatással van az élettartamra az, ha valaki gyakran használja ezt a fsz-tartományt.
Pontosan ezért nincs sok tudományos alapja a feltevésnek, mert mit jelent az, hogy "gyakran használja ezt az fsz-tartományt"...? Meddig, hol, milyen sűrűn?  :szemez:
---------------

Nyilván, ahogy növekszik a fordulatszám, úgy a belső alkatrészek igénybevétele is nő, de ezt én nem gondolom egyenes arányos növekedésnek, hiszen, ahogy írtam is, nagyon nem mindegy, hogy terheled-e konkrétan az adott fordulatszámon a motort (gyorsítás, emelkedő, vontatás), vagy csak tartod az adott fsz-ot.
Mindezt csak azért írom, hogy ugye a német autópályán használt 200.000km-re nem hiába szoktuk azt mondani, hogy az kb egy itthoni városi 40-50.000km-nek felel meg kopás szempontjából, hiszen, az üzemóráinak legnagyobb részét közel azonos fordulatszámon és üzemmeleg állapotban éli meg, amikor is a kopás nagyon minimális.

Szóval, "bizonyos körülmények között", vagy "általában" elmondható, hogy a magasabb fordulaton nagyobb az igénybevétel, de ez nem mindig igaz...  :flowers:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41386 Dátum: 2012.11.26 14:25:17 »
Bocs, de ez így nem stimmel. Nem-mérnökként is le merem ezt írni neked, a mérnöknek.
Na, ezt már szerettem volna kérni, szóval:
Az ehhez hasonló gondolatokat kerüljük már legyünk szívesek, mert téves beidegződés, hogy a Mérnök, az egyben gépész, vegyész, villamos, építész-, úttervező-építő stb... Én az utóbbi kiemelt vagyok, ami annyit jelent, hogy nem vagyok sem gépész, sem a többi (na jó, az építészhez is van még közöm...) .. de IGEN, úttervező-építő mérnökként tévedhetek a gépész témában, sőt, akár még a sajátomban is, mindaddig, amíg emberből vagyok...  :1eye:

Mindazonáltal, tudom, hogy ezt nem bántóan, vagy főleg személyeskedően írtad, de, no, engem kicsit zavar...  :ph34r: :flowers: ::) :hug:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41387 Dátum: 2012.11.26 14:29:38 »
Mindazonáltal, tudom, hogy ezt nem bántóan, vagy főleg személyeskedően írtad, de, no, engem kicsit zavar...  :ph34r: :flowers: ::) :hug:
Akkor bocsánat  :hug: ... Tudod, az ember úgy van vele, hogy mérnök részéről automatikusan több műszaki ismeretet feltételez, hisz azért a ti képzésetekben az ilyesminek kiemelt helye van. De tényleg nem akartam vele rossz érzést okozni  :flowers:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41388 Dátum: 2012.11.26 14:30:26 »
 
Na, ezt már szerettem volna kérni, szóval:
Az ehhez hasonló gondolatokat kerüljük már legyünk szívesek, mert téves beidegződés, hogy a Mérnök, az egyben gépész, vegyész, villamos, építész-, úttervező-építő stb... Én az utóbbi kiemelt vagyok, ami annyit jelent, hogy nem vagyok sem gépész, sem a többi (na jó, az építészhez is van még közöm...) .. de IGEN, úttervező-építő mérnökként tévedhetek a gépész témában, sőt, akár még a sajátomban is, mindaddig, amíg emberből vagyok...  :1eye:

Mindazonáltal, tudom, hogy ezt nem bántóan, vagy főleg személyeskedően írtad, de, no, engem kicsit zavar...  :ph34r: :flowers: ::) :hug:

A hsz. érdekesen anakronisztikus a titulusoddal. :whistling:
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41389 Dátum: 2012.11.26 14:33:53 »
Akkor bocsánat  :hug: ... Tudod, az ember úgy van vele, hogy mérnök részéről automatikusan több műszaki ismeretet feltételez, hisz azért a ti képzésetekben az ilyesminek kiemelt helye van. De tényleg nem akartam vele rossz érzést okozni  :flowers:
Semmi gond, tényleg, ezért is írtam le és tettem tisztába a dolgokat. Ti, oktatók ún. egyfajta okatatást kaptok, de mi teljesen eltérő dolgokat tanultunk mechanikából, mint a gépészek, vagy akár a műszaki managerek. Továbbá, nekünk volt tervezés, meg épületszerkezettan, amivel a gépészek nem sokat tudtak volna kezdeni (kivéve az épületgépész szakirányban, de szakosodás csak a "felsőbb" évfolyamokban volt már)
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9397
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41390 Dátum: 2012.11.26 14:36:01 »
Alapesetben igen, és ez nyilván szinte irreleváns. De a vita onnan indult, hogy milyen hatással van az élettartamra az, ha valaki gyakran használja ezt a fsz-tartományt.
Ha jól emlékszem, abból indultunk ki, hogy előzéskor a benzinesnél ajánlatos visszaváltani. Na én erre írtam, hogy ez a motor élettartamának nagyon kis töredéke.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41391 Dátum: 2012.11.26 14:36:03 »
Szóval, "bizonyos körülmények között", vagy "általában" elmondható, hogy a magasabb fordulaton nagyobb az igénybevétel, de ez nem mindig igaz...  :flowers:
Bocs, de igen. Magasabb fordulaton mindig nagyobb az igénybevétel (ha a többi tényező -pl. a motor hőmérséklete- adott; de úgy gondolom, ez annyira értelmszerű, hogy teljesen fölösleges hozzátenni).

A város vs. autópálya példád pl. azért nem jó, mert városban a hideg üzem az, ami öli a motort. Viszont ha város-város összevetést nézünk, akkor megint igaz, hogy előbb el fog kopni az a motor, aminek a vezetője rutinszerűen 4500-nál vált, mint az, amelyiké 3000-nél.

A fordulatszám -HA A TÖBBI TÉNYEZŐ ADOTT- a motor kopása, élettartama szempontjából elsődleges, mivel az alkatrészeinek az igénybevételét -HA A TÖBBI TÉNYEZŐ ADOTT- elsősorban ez határozza meg.

--------------------------------

Meg vagyok kicsit lepve amúgy. Evidenciákról beszélgetünk... Egy szerkezetről, aminek mozgó alkatrészei vannak. Vita tárgya lehet, hogy az élettartamát az fogja meghatározni, hogy egységnyi idő alatt mennyi munkaütemet végez? Értetlenül állok ez előtt.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41392 Dátum: 2012.11.26 14:38:42 »
Ha jól emlékszem, abból indultunk ki, hogy előzéskor a benzinesnél ajánlatos visszaváltani. Na én erre írtam, hogy ez a motor élettartamának nagyon kis töredéke.
Ez valóban. De erre jött mondi és írta, hogy a mai motorok már tervezve vannak a magas fordulatszámra, ergo ez kábé mindegy az élettartamuk szempontjából... Na, nálam INNEN indult - mert ez nem állja meg a helyét, és szeretném megtenni, amit csak tudok, annak érdekében, hogy ezt minél kevesebben gondolják így.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41393 Dátum: 2012.11.26 14:39:39 »
A város vs. autópálya példád pl. azért nem jó, mert városban a hideg üzem az, ami öli a motort. Viszont ha város-város összevetést nézünk, akkor megint igaz, hogy előbb el fog kopni az a motor, aminek a vezetője rutinszerűen 4500-nál vált, mint az, amelyiké 3000-nél.

A fordulatszám -HA A TÖBBI TÉNYEZŐ ADOTT- a motor kopása, élettartama szempontjából elsődleges, mivel az alkatrészeinek az igénybevételét -HA A TÖBBI TÉNYEZŐ ADOTT- elsősorban ez határozza meg.

Így ezzel egyet értek.  ;)
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41394 Dátum: 2012.11.26 14:39:43 »

A hsz. érdekesen anakronisztikus a titulusoddal. :whistling:
Mellőzzük a személyeskedést!
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41395 Dátum: 2012.11.26 14:44:56 »
Semmi gond, tényleg, ezért is írtam le és tettem tisztába a dolgokat. Ti, oktatók ún. egyfajta okatatást kaptok, de mi teljesen eltérő dolgokat tanultunk mechanikából, mint a gépészek, vagy akár a műszaki managerek. Továbbá, nekünk volt tervezés, meg épületszerkezettan, amivel a gépészek nem sokat tudtak volna kezdeni (kivéve az épületgépész szakirányban, de szakosodás csak a "felsőbb" évfolyamokban volt már)
Hát, az a műszaki képzés, amit mi kaptunk, meglehetősen alapszintű volt. Ha rajtam múlna, nem az oktatóknak, hanem a TANULÓKNAK tennék kötelezővé annyi, és olyan mélységű műszaki képzést, amit mi kaptunk. Régebben majdnem így is volt.

Vicc, hogy ma egy tanuló úgy kapja meg a jogosítványt, hogy egyszer sem kellett kinyitnia a motorháztetőt (hacsak az oktatója ezt önszorgalomból meg nem csináltatta vele, amibe viszont a tanuló beleköthet azon az alapon, hogy ezzel az ő megfizetett ideje fogy)  ::) ...

Idén január 1-ig mindenkinek meg kellett tanulnia, hogyan kell pl. olajszintet, fékfolyadékszintet, hűtőfolyadék-szintet ellenőrizni; olajat utántölteni; kereket cserélni, stb. Ebből mára annyi maradt, hogy az elindulás előtti kötelező biztonsági ellenőrzést kell csak tudnia elvégezni, ami a gumiabroncsok, a lámpák, a fék és a kormány ellenőrzését foglalja magába. Ezt a visszalépést én nagyon elhibázottnak tartom  :nonono:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41396 Dátum: 2012.11.26 14:50:17 »
Hát, az a műszaki képzés, amit mi kaptunk, meglehetősen alapszintű volt. Ha rajtam múlna, nem az oktatóknak, hanem a TANULÓKNAK tennék kötelezővé annyi, és olyan mélységű műszaki képzést, amit mi kaptunk. Régebben majdnem így is volt.

Vicc, hogy ma egy tanuló úgy kapja meg a jogosítványt, hogy egyszer sem kellett kinyitnia a motorháztetőt (hacsak az oktatója ezt önszorgalomból meg nem csináltatta vele, amibe viszont a tanuló beleköthet azon az alapon, hogy ezzel az ő megfizetett ideje fogy)  ::) ...

Idén január 1-ig mindenkinek meg kellett tanulnia, hogyan kell pl. olajszintet, fékfolyadékszintet, hűtőfolyadék-szintet ellenőrizni; olajat utántölteni; kereket cserélni, stb. Ebből mára annyi maradt, hogy az elindulás előtti kötelező biztonsági ellenőrzést kell csak tudnia elvégezni, ami a gumiabroncsok, a lámpák, a fék és a kormány ellenőrzését foglalja magába. Ezt a visszalépést én nagyon elhibázottnak tartom  :nonono:
:eek: Huuu, ez tényleg gáz. És a kerékcserét sem?
Még az izzócserét majdnem meg is értem, hogy nem tanítják, hiszen a mai korszerű autóknál a sok burkolat miatt laikus hozzá sem férhet az izzókhoz. Bár, van több típus, amin legalább valahogy megoldható otthon is szaktudás nélkül is (kerékdobból kisajtón keresztül, vagy, mint az enyémnél is, simán kiszedni a fényszórót és úgy. 3 perc...).
A folyadékszintek ellenőrzése (legalább a szélvédőmosó és az olajszint) nagyon fontos dolog és tök egyértelmű, eltéveszteni nem lehet...  :no:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41397 Dátum: 2012.11.26 15:02:51 »
:eek: Huuu, ez tényleg gáz. És a kerékcserét sem?
Még az izzócserét majdnem meg is értem, hogy nem tanítják, hiszen a mai korszerű autóknál a sok burkolat miatt laikus hozzá sem férhet az izzókhoz. Bár, van több típus, amin legalább valahogy megoldható otthon is szaktudás nélkül is (kerékdobból kisajtón keresztül, vagy, mint az enyémnél is, simán kiszedni a fényszórót és úgy. 3 perc...).
A folyadékszintek ellenőrzése (legalább a szélvédőmosó és az olajszint) nagyon fontos dolog és tök egyértelmű, eltéveszteni nem lehet...  :no:
Nem. Ma már csak azt kell tudniuk megcsinálni, amit írtam. A járműkezelési vizsgával együtt kidobták az ablakon ezeket az ellenőrzési, üzemeltetési feladatokat is. Előbbiért nem kár; utóbbiért nagyon nagy kár. Tényleg vicc, hogy ma úgy kap valaki jogsit, hogy még olajszintet sem kell tudjon ellenőrizni.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10282
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41398 Dátum: 2012.11.26 15:47:11 »
Nono,  :nono:
gondold csak végig még egyszer, amit írtál:

Az, hogy 5000-en, vagy 1000-en pörög a motor, az még nem jelent terhelést önmagában!  :excl: Hiszen, nem mindegy, hogy motorfék üzemben forog ennyit, esetleg folyamatosan haladva, netán emelkedőn, vagy vontatva valamit.  :whistling:

Ha egy bármilyen motort Te 1000-es fordulaton erőltetsz, pl. 5.-ben emelkedőn 40-50 körülről gyorsítasz, egészen biztos, hogy jobban erőlteted és több kárt teszel benne, mint hogyha autópályán 150-nel sík úton folyamatosan haladsz.  :excl:

Tehát, nem önmagában a magas fordulat a káros, hanem a terhelés által lehet az, de fordulatszámtól függetlenül (nagyon kis- és nagyon magas fordulatszám esetén)
Már átgondoltam, nézd meg Te is.
Egyszerű a képlet: forgómozgás esetén a centrifugális erő a kerületi sebesség négyzetével arányos. A kerületi sebesség pedig a sugár és a szögsebesség szorzata. A szögsebesség pedig a frekvencia (itt fordulatszám) 2*pi szerese. Összefoglalva az erő a fordulatszámmal négyzetesen arányos. Nyugodtan emelheted az olajnyomást (azt is korlátozzák egyébként, bizonyos értéket nem léphet túl, tehát csak ideig-óráig "véd"), kis túlzással terhelheted vagy nem, akkor is így lesz. Továbbá amint tudjuk, a harmonikus rezgőmozgás (lásd  dugattyú mozgása) szoros összefüggésben áll a forgómozgással (klasszikus példa rá éppen a dugattyús motor). Ez elsőre hihetetlen annak, aki nem gépész (vagy nincs oda a fizikáért), de a forgó szerkezetek fő ellensége a fordulatszám növekedése. Aki nem hiszi, pörgesse fel üresen az akármilyen motorját: nem véletlenül korlátozzák így-úgy, meddig lehet(ne) pörgetni: pont a múltkor volt szó arról talán az olajos  topicban, hogy simán szétforog üresen a dízelmotor adott esetben. Hihetetlen erők tudnak hatni ilyenkor a szerkezetre terhelés nélkül is, és az összefüggés az üzemi tartományon belül is igaz. Tehát ha a maximális fordulat 80%-án megy a motor, akkor a maximum terhelés kb. 64%-át kapja a szerkezet (0,8*0,8). Nyilván más tényezők ezt módosítják, de a lényeg ez.
Azt nem értem, miért volt jó idehozni az alacsony fordulatot, nem arra írtam az idézett mondatot (meg a fentieket sem), az más tészta, ahogy írtad is.
« Utoljára szerkesztve: 2012.11.26 16:10:31 írta vd1234 »

mondi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8808
Re:Beszélgessünk
« Válasz #41399 Dátum: 2012.11.26 16:11:40 »
engem kicsit zavar...  :ph34r: :flowers: ::) :hug:
Akkor nem kell kiírni az avatarod alá  :D .
Az autó benzinnel megy, minden más a sátán műve...