Nekem úgy tűnik,hogy az eféle futószalagosan végzett belsőüreg védelem többet árthat mint használ, egy karbantartott, ápolt alvázú és karosszériájú autónak.
Ez nem így van, szerencsére
![mosoly :)](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/01_pofa.gif)
... A rozsda (a kritikus rozsda, ami később költséges javításokat, még később többnyire az autó halálát okozza) nem kívülről befelé indul, hanem belülről kifelé. Konkrétan: a karosszéria zárt (majdnem vagy teljesen zárt) tereiből, üregeiből kezdi átrágni magát kifelé. A különböző hossz- és kereszttartókból, oszlopokból, küszöbökből, az ajtók belsejéből stb. De ez nyilván neked sem újdonság.
A probléma pedig ott indul, hogy egyrészt ezeket a helyeket sajnos gyárilag gyakran NEM védik kielégítően. Általában az a cél (ami a gyár részéről érthető is), hogy az átrozsdásodási garancia lejártáig lehetőleg ne lépjen fel panasz - az viszont már a gyárnak irreleváns, hogy milyen állapotban lesz a karosszéria 15-16, vagy pláne még idősebb korában. Nézd csak meg, hány típus küszködik rozsdásodási problémával - aránylag fiatal típusok, mint pl. G-Astra, Mondeo III stb. Továbbá: nagyon sok nyúzótesztet olvastam a német AutoBildben, ők a végén mindig átvizsgálják endoszkóppal a karosszériát - és bizony: a többnyire két-két és fél éves autók üregeiben gyakran találnak kezdődő rozsdásodást. OK hogy ezek 100 ezer km-t futott kocsik, de akkor is - ez jól jelzi, hogy a gyári üregvédelem minden, csak nem tökéletes.
Az is tanulságos volt számomra, mikor tavaly év elején javították a Yarisom hátsó sérülését, és így módom nyílt belenézni a jobb hátsó hossztartó belsejébe. Találd ki, mi volt benne: rozsda. Nem is olyan kevés. A hossztartó aljának teljes belső felülete rozsdás volt - az akkor nem egészen 8 éves, bő 80 ezer km-t futott autóban.
A gond pedig ott van, hogy ezeken a leírt hiányosságokon ápolással, karbantartással NEM tudsz segíteni. Azzal "csak" a karosszéria alját, a kerékjáratokat, röviden: a külső felületeket tudod védeni - de a lényegi problémán ez nem változtat.
-------------------------
Na, mindezeken sokat segít az utólagos alvázvédelem. A Dinitrol cégnek ez az egyik fő profilja - a gyári dokumentáció alapján, a karosszéria felépítésének megfelelően minden típushoz kidolgoznak egy pontos tervet: hol kell megfúrni, hova és milyen irányban, milyen mennyiségben kell bejuttatni a védő anyagot. Ami egyébként viasz jellegű: amikor bejuttatják, forró, így egyrészt jól szétterül a felületeken, másrészt bekúszik a legapróbb résekbe is; utána pedig, megszilárdulva, tartósan a helyén marad és véd. Védi természetesen magukat a bejuttatáshoz fúrt lyukakat is.
Mindehhez jön az alvázvédelem - természetesen egy másfajta anyaggal. De ennek a jelentősége, az üregvédelemhez képest, másodlagos.
Én láttam ennek az egésznek az eredményét a Starletemen, és nagyon meggyőző volt
![yes :yes:](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/yes.gif)
... Az alaposság, ahogy a védő anyag mindenhol ott volt. Maguk a befújási lyukakat lezáró dugók egyébként gyakorlatilag viasz-"ágyban" ültek.
Mindenkinek csak ajánlani tudom ezt. Tényleg! A legalaposabb megfontolások után is.