Egy újabb, szinte elfeledett fejezet a repülés történetéből... pedig mennyire esztétikus, kecses, karcsú, szép madár volt ez
: North American A-5 Vigilante, a US Navy (kezdetben) nagy hatótávolságú nukleáris csapásmérője, (később) nagy hatótávolságú felderítője ...
A gép a 60-as évek elejétől a 70-esek végéig állt szolgálatban - és már a formáját tekintve is elképesztő, hogy az 50-es években fejlesztették ki
! A technikáját nézve még inkább: a többcélú lokátortól kezdve a digitális tűzvezető számítógépen (!) át a HUD kijelzőig volt benne minden, ami még a 80-as években sem számított volna magától értetődőnek egy hasonló kategóriájú csapásmérő gépen.
Persze a forradalmian új technikának megvolt az árnyoldala: a gép hatalmas volt, nehéz, drága, borzasztóan bonyolultan és költségesen üzemeltethető, és (főleg kezdetben) roppant megbízhatatlan: két meghibásodása között átlagosan mindössze 15 perc (!!!) telt el.
Részben emiatt, csapásmérőként mindössze négy évig (1961-1964 között) állt szolgálatban. Felderítőként sokkal jobban bevált - az utolsó ilyen feladatkörű példányait csak 1979-ben vonták ki a hadrendből.