Tegnap volt lehetőségem jópár órát eltölteni a
Pilots Repülőgépszimulátor-központban.
Vezettem pilótaként egy Cessna 172 Skyhawk-et, majd egy Airbus A320-ast, és végül egy Boeing 737-800-ast.
Igazi pilótafülkék, minden berendezéssel utolsó szálig felszerelve, még a klíma befúvó nyíláson is ugyanúgy jön a levegő, mint a rendes gépen. 180fokos vetítésnek köszönhetően, annak ellenére, hogy a kabin nem mozog a szimuláció alatt, tökre úgy érzed mintha a levegőben lennél. Hanghatások mind ott vannak, repülőgép motoron kívűl, hallod a fékszárnyakat amikor állítgatod őket, meg amikor leereszted a futóművet, stb. Lenyűgöző, mint szimulációs technika.
De lenyűgöző repüléstechnikailag is, én mint tök laikus ehhez a témához (jéé, még pedálok is vannak benne...?), megtanultam, hogy mekkora szakmai alázatra van szükség ahhoz, hogy valaki repülőgép pilóta legyen. A filmekben kiemelt vagányságnak itt nyoma sincs - azon túl, hogy a gépnek profi ismeretére van szükség, a fizika törvényeivel nem érdemes harcolni, mert abból mindig bukta lesz.
Legjobban a Cessna tetszett, az a leg "emberibb" gép. Egy igazi, korábban repült gép kabinját szerelték be (kb. 50ezret gyártottak belőle a '60-as évek óta, ez ha jól emlékszem a 988-adik darab volt, felújitva egy korszerű Garmin pilótasegéd rendszerrel). Nem sokkal bonyolultabb megtanulni mint egy autót, van itt is nem kevés komplex feladat amire egyszerre figyelni kell - pont úgy, mint az autóvezetésnél.
A Boeing sok szempontból hasonlít a Cessna-ra, logikában, működésben és kezelésben.
Az Airbus egészen más világ. Ott egy joystick-el, félkézzel kell repíteni a 70 tonnát. Már köze nincs az eredeti repüléshez, mondta is az oktató, hogy azok a pilóták, akik Airbus-ra álltak át, zömében a klasszikus repülővezetési képességeiket kezdték elveszteni. Minden robotízalt, és számítógép vezérelt. De megnyugtatásképpen elmondta: ezekben a gépekben minden a biztonságra épül. Az a minimum, hogy minden egységből legalább 2, párhuzamosan műküdő, és önállóan újraindítható darab legyen. Szerinte a repülőgép-balaesetek döntő többségét nem géphiba, hanem emberhez kötődő esemény okozza.