Valamikor nem olyan régen beszélgettünk róla egy másik topikban, hogy valaki látott egy Tu-154-est Ferihegyen, és hogy ez mekkora kuriózum. Erre írtam én akkor, hogy a 154-esbõl még igen sok szolgálatban van, sõt valszeg a korábbi 134-esbõl is nem kevés repül még. Na, ennek most utánanéztem, és engem is meglepett, hogy valójában még mennyire aktív ez a típus
... Egyébként szvsz az egyik legszebb utasszállító repülõgép, gyönyörû vonalai vannak:
A mûszerfal persze már nem a legmodernebb...
Szóval ami az aktivitást illeti: az 1966 és 1984 (!) között gyártott 852 példányból 277 ma is szolgálatban van
... Nagyobb részben civil, kisebb részben katonai alkalmazásban. A legnagyobb üzemeltetõ Oroszország, 146 géppel. Ezen kívül persze elsõsorban a többi volt SZU utódállamban repül a gép, valamint kisebb számban Afrikában, meg a Közel- és Távol-Keleten.
A típust nagyságrendileg 100 (!) légitársaság állította szolgálatba, ebbõl kb. 65-nél ma is repül! A legtöbb gépe a szibériai UTair légitársaságnak van, 31 példány repül náluk.
A 852 gépbõl egyébként a szolgálat eddigi 41 éve során 69 semmisült meg balesetekben ill. harctevékenység miatt, ebbõl 34 esetben voltak halálos áldozatok.
A 134-es egyébként Hruscsovnak köszönheti a létrejöttét, akinek egy 1960-as franciaországi látogatása során annyira megtetszett a Sud Aviation Caravelle típus utasterének csendessége (annak is a törzs végére voltak szerelve a hajtómûvei), hogy utasította a Tupoljev irodát egy hasonló elrendezésû utasszállító megtervezésére. Ez lett a Tu-124-es, melyet 1963-ban, módosításokat követõen átneveztek 134-esre. Érdekesség, hogy ez volt az elsõ szovjet típus, mely megkapta az ICAO teljes körül engedélyét a nemzetközi útvonalakra, és így külön engedélyeztetés nélkül bárhová repülhetett nyugaton is!
Ez persze már a múlté, a gépet idõközben a zajos hajtómûvei miatt a nyugati repülõterekrõl gyakorlatilag kitiltották. A nagy üzemanyagfogyasztás és bonyolult & drága karbantartás sem szól mellette, pl. Oroszországban tervezik a teljes kivonását öt éven belül. Ettõl függetlenül, elnézve az üzemeltetõk hosszú listáját, tuti hogy még igen jó ideig repülni fog ez a típus, elavultság ide, drágaság oda.
Néhány fõbb adat: utasok száma változattól függõen 64-96 fõ; két db 66.7 kN tolóerejû Szolovjev D-30 sugárhajtómû; törzshossz 37 m, magasság 9 m, szárnyfesztávolság 29 m; saját tömeg 28 t, maximális felszállótömeg 47.6 t; legnagyobb sebesség 950 kmh, utazósebesség 850-900 kmh, szolgálati csúcsmagasság 11.900 m, hatótávolság 1900 km, maximális átrepülési távolság 3500 km.