Minden idők legnagyobb, sorozatban gyártott harci repülőgépe: Convair B-36 Peacekeeper. Mókás a neve
...
Ez a kép jól érzékelteti az arányokat: fölötte egy B-29 Superfortress, afölött egy B-17 Flying Fortress látható
...
A gép hossza 49.42 m, fesztávolsága 70.12 m (!), magassága 14.25 m; a szárnyak teljes felülete 443.5 négyzetméter
! Üres tömege 75 tonna, maximális felszálló tömege 186 tonna!
Repülési teljesítmények: maximális sebesség 672 km/óra (a második világháború legjobb, légcsavaros vadászgépei sem voltak ennél számottevően gyorsabbak); szolgálati csúcsmagasság 13.300 m; harci hatósugár 6.400 km; maximális átrepülési távolság 16.000 km
!
A gép hajtómű-elrendezése rendhagyó: 6 db, egyenként 3800 LE (!) teljesítményű, Pratt & Whitney R-4360-53 Wasp Major dugattyús motor, kiegészítve 4 db, egyenként 23.2 kN tolóerejű General Electric J-47 sugárhajtóművel (amely pl. a legendás F-86 Sabre vadászgép erőforrása is volt). Amikor a gép csak "utazott", kizárólag a légcsavaros hajtóműveket használta; a sugárhajtóműveket felszálláskor, valamint harci- és vészhelyzetben kapcsolták csak be.
A személyzet létszáma 13 fő.
Önvédelmi fegyverzete 1 db, távirányítású torony a törzsvégen, 20 mm-es iker-gépágyúval felszerelve. Emellett maximálisan 39 tonna (!) bombafegyverzetet szállíthatott.
A gép 1949-1959 között állt hadrendben, és összesen 384 db készült belőle (a bombázók mellett számos felderítő verzió is).
------------------------
A dugattyús motorjáról, mint technikai csemegéről, érdemes külön is pár szót ejteni
: ... 28 hengeres (!), 4 soros (soronként 7 henger) csillagmotor; furat/löket 146/152 mm; hengerűrtartalom 71.489 (!!!) köbcenti (ami annyit tesz, hogy minden egyes henger 2.5 literes...); a motor hossza 245, átmérője 140 cm; tömege 1.76 tonna
!!! A teljesítmény, ahogy már írtam, 3.800 LE
... feltöltéssel: turbó ÉS kompresszor is van
!
Brutááááál