Na ez egy jó kis cikk, tanulságos. Az a sokak számára ismeretlen dízel fojtószelep. Amikor a rendszer szét volt szedve, leteszteltem elektromosan, gyönyörűen nyitott és zárt. A helyzet érzékelő pályát viszont nem tudtam kipróbálni.
Kérdeztem akkor a Toyota szakszerelőt, nem lehet-e gond ezzel, azt mondta, ilyen hiba még sosem volt Toyotán. Kérdeztem, nem kellene-e rendesen nyitni a szelepnek menet közben, azt mondta, nem tudja, de szerinte elég az is, ha kicsit már nyit.
Nálam a töltő nyomás szenzor lent van a hűtőből kijövő műanyag csonkon, vagyis a fojtó előtt. Tehát ha a fojtó alig nyit, előtte a nyomás megemelkedik, a rendszer úgy érzékeli, hogy elég a nyomás, nem kell a geometriát tovább nyitni. Holott, a motorba, lehet csak a töredéke jut a kellő nyomásnak.
Egy tapasztalat: mikor nyomáspróbáztam a rendszert, feleségem beindította az autót. Gázadásra a hűtő utáni nyitott gumicsövön, jött egy löket levegő. Benyúltam a fojtószelepbe és éreztem, hogy a pillangó szelep, alig mozdul. Nem volt összehasonlítási alapom, hogy terheletlen motornál, 3-4000-es fordulatra emelve, mennyire kell nyitnia.
A hang alapján viszont, mindig úgy éreztem, hogy nem a turbó fütyülését, hanem az általa megtermelt levegő, valami szűkebb keresztmetszeten átpréselésének hangját hallom. Ez nem az a lágy finom turbóhang, hanem olyan mint a viharos szél a háztetőn.