Saját tapasztalatom szerint négy (4) dolgot lehet tenni a nemkívánatos fehér füst ellen.
1. Csak és kizárólag minőségi gázolajat tankolj! Törekedj az alacsony kén, vagy a kénmentes gázolaj használatra. Szupermarket gázolaj kerülendő!
2. Tisztíttasd vagy Te magad tisztítsd az EGR szelepet szervizintervallumonként. Ráérő, ügyes kezű, hideg és fagyos garázst szerető tulajdonosok maguk is eltudják végezni, nem egy komplikált művelet, egy-két óra alatt ráérősen, forralt bort kortyolgatva meg van. Nagy szerszámozottság sem kell hozzá.
Képes mankó ehhez itt: http://www.toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=106241&view=963979
3. Légtömegmérő legyen tiszta. Ez a levegőszűrő háztól jövő műanyag szívócső tetején két kis csillagfejű csavar oldásával kivehető, óvatosan tisztítandó.
4. Ha csak rövid utakon használod a gépet, soha vagy csak ritkán melegszik fel a kipufogó rendszer 650 celsiusfokra, tehát nem fogja magát kiégetni, mert nincs lehetősége. Olykor-olykor meg kell látogatni a vidéken élő nagymamát. Az is megoldás, hogy meleg motor esetében, harmadik seb.fokozatban 10-15 percig 2500-3000 körüli fordulatszámot tartod. Ekkor lehetősége van felmelegedni és az öntisztítást is megtudja csinálni a részecskeszűrő. Ha nagyon füstöl már most, akkor ezt az égetést lehetőleg este végezd el, kevésbé forgalmas útszakaszon egyrészt a Toyota márkanév miatt, másrészt nem fognak annyian anyázni a hátad mögött.
Segítheted a folyamatot avval is, hogy egy tank üa.-hoz, teszel olyan adalék anyagot, ami a részecskeszűrőt tisztítja (pl.: Forte DPF Cleaner, vagy JLM DPF Cleaner).
Jómagam mindkettőt használtam már, jó adalékok, segítettek és 15-20 ezrenként ismét megkínálom a gépet valamelyikkel.
Mikor kénmentes vagy alacsony kéntartalmú üa. használunk, akkor az üa. rendszer (adagoló, injektorok..stb) nem kap kielégítően jó kenést, a motorhang kissé keményebb dízeles lesz. Ezért én még pluszba adok neki egy "Wynn's Formula Gold Diesel System Treatment" adalékot vagy hasonlót amit lehet kapni. Ettől csendesebb, lágyabb hangja lesz a motornak, arról nem is beszélve, hogy sokkal jobb lesz a fogyasztása a gépnek.
Természetesen mikor a motorvezérlő elindítja (nyomáskülönbség szenzor adatai alapján) az égetési folyamatot, akkor az enyém is füstöl, látom a tükörből. Ennek időtartama egy-két perc vagy még annyi sem. Utána 600-700 km megint füstmentes. Úgy gondolom ez a normális, evvel együtt lehet élni, de ha folyamatosan ködbe borítja a mögöttünk lévő forgalmat .... az nem normális és nem elfogadható egy Toyotától.
Köszönet a részletes leírásért.
Az üzemanyagból csakis prémiumot tankolok, már vásárlás előtti fórumolvasgatásból kiderült ez, azóta tartom magam hozzá, valamint előző avensisemben (2.0-s alap dizel) megjártam az alap/olcsó dízellel, mert ráment 1-2 alkatrész még szerencse, hogy céges volt, bár nem örültek a számlának akkor se.
EGR szelepet magamnak tisztítani nem merem, nem vagyok annyira komoly műszaki ember; de a szervízben olajcserénél mindig leszedetem és kitakarítattom, még ha nem is szívesen teszik, dehát kifizetem.
Légtömegmérőt megpróbálom leszedni és tiszítani az talán még nekem is, de elvileg motorcserénél azt is rendberakták amikor kalibrálták a motort.
Igen, jellemzően rövid utakon megyek vele és havi egy "nagymama" látogatás van (250km-es túra); meg becsúszik kirándulások során 60-70km-es távok olyan 2 hetente, de csak rövid ideig érzem hatását. 2-3 nap után megint ráfog a dologra, bár szervízben nem a 3-asban 2500-300-es fordulatot mondták, hanem az 5-ösben 2400-2500 között 20-25 percet; mert elvileg akkor kapcsol be a katalizátorban egy "vészégetés" fokozat amikor intenzíven kiégeti. Ezt minden hosszabb távon megteszem; de lehet legközelebb a Te általad javasoltat próbálom meg.
Adalékanyagokat már sokat olvastam, de azért egy picit félek tőle, de ideje lesz kipróbálni úgy látszik. Tudtok esetleg segíteni, hogy itthon be lehet-e ezeket szerezni, vagy amazon, ebay, hasonló helyekkel próbálkozzak? Illetve van-e vele speckó eljárás azon kívül hogy tankolás előtt kell betölteni? Csak simán használom és megtörténik a jótékony hatása, vagy valami specifikus dolog is kell?
Annyi merült még fel, hogy van már itthon is 1-2 hely ahol már van CarbonClean technológia ami kifejezetten a részecskeszűrőben lerakódott szennyeződéseket tisztítja ki. Ha jól értem ez egy speckó rendszer amit rákötnek az autóra és innen kap speciális üzemanyagot ami áttakarítja a teljes rendszert részecskeszűrőtől katalizátorig. Van ezzel valakinek tapasztalata? Hatásfok, ár, kihez érdemes vinni Budapest és vonzáskörzetében?
Sajnos a Toyota márkanév már kevésbé hangzik olyan jól legalábbis az én szememben. Szeretem, imádom a gépet, de ez a második avensisem és mindkettővel volt komolyabb gond. Elsőt 3000km után váltócserét kapott (hibás összeszerelés miatt), 16 000km-nél légtömegmérő-csere, onnantól 5e-ként újra, nem tudta megmondani a szervíz, hogy mi hiba oka; a mostaninak pedig volt egy motorcseréje, meg egy katalizátor felújítása már. Arról nem is beszélve, hogy az ismerősi körben lévő 3 auris mindegyike túl volt legalább 1 kuplungcserén 60e km-ig. Még mindig jó autó és márka, de ez már több, mint balszerencse kategória.
Ez sok mérget hoz és csökken a szerelem sajnos, pedig nagyon akarok hinni.
A mostani helyzet azért generál kevesebb mérget, mert a motor teljesítményén nem érzem azt a csökkenést amit tavaly télen amikor előjött a hengerfej-probléma és motorcserébe torkolott, de azért így sem örülök neki, hogy mögöttem lévők ködbe burkolóznak.