Szerző Téma: Alkatrészek, technikai kérdések  (Megtekintve 2887230 alkalommal)

0 Felhasználó és 21 vendég van a témában

barna.czukor

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5460 Dátum: 2010.07.13 13:02:06 »
Eneos 5W-30-as mehet bele simán, nekem is azzal oszt a gép. Annyi, hogy gyakrabban kell nézni a szintet. De szerintem nem lesz gond vele. Nem a futás a lényeg, hanem a motor állapota... Ha hajtva van a kocsi keményen, akkor egy 5W-40-es olaj jobb lenne, de a 30-as is bőven elég a közúti ámokfutásokra...

Váltóba 75W-90-es API GL-4 vagy (/és) GL-5-ös olaj kell, 1,9 liter.

Nekem akadt, ezen segített a Castrol SMX-S 75W-85-ös olaj. Ez tudja az API GL-4-et, tehát azért ez is ken annyira, amennyire kell... Én ezt az olajat javasom, mert olcsó, szintetikus és bevált és a GL-4-es előírást tudja.


AdamBH

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 116
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5461 Dátum: 2010.07.13 13:12:12 »
Eneos 5W-30-as mehet bele simán, nekem is azzal oszt a gép. Annyi, hogy gyakrabban kell nézni a szintet. De szerintem nem lesz gond vele. Nem a futás a lényeg, hanem a motor állapota... Ha hajtva van a kocsi keményen, akkor egy 5W-40-es olaj jobb lenne, de a 30-as is bőven elég a közúti ámokfutásokra...

Váltóba 75W-90-es API GL-4 vagy (/és) GL-5-ös olaj kell, 1,9 liter.

Nekem akadt, ezen segített a Castrol SMX-S 75W-85-ös olaj. Ez tudja az API GL-4-et, tehát azért ez is ken annyira, amennyire kell... Én ezt az olajat javasom, mert olcsó, szintetikus és bevált és a GL-4-es előírást tudja.



Köszönöm a leírást :)

Igen, nekem is akadozik, illetve nem az a kimondott pontos jószág. De olvastam itt a fórumon, hogy gyárilag nem egy óriási konstrukció.
OFF autókból kiindulva gondoltam, hogy semmi gond, néhány persely cseréje a váltórudazatban és lesz öröm-boldogság.
Aztán gyorsan lehűtöttek a szervizben, hogy bowdenes a váltó :) majd pedig az új árával is.

Úgyhogy megpróbálom ezt a Castrolt én is.
E11 1.4 VVTi Hatchback 2000/03
E12 1.4 VVTi Wagon 2004/12

...és még néhány OFF ;)

AdamBH

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 116
E11
« Válasz #5462 Dátum: 2010.07.13 13:37:56 »
Folytatnám a kérdésözönt :)
Most válna aktuálissá a kis Cori első nagy szervize (egyben a 180 ezres is).
A szokásos folyadékokon kívül van más is, ami csereéretté vált és az állapotfelmérésen előjött.

Az első lengőkarok sziletjei eléggé kivannak. Ilyenkor úgy gondolom, teljes lengőkar csere, mivel a szilent önmagában nem igazán cserélhető.
Egy féltengely szimeringet is vennem kell, ebből gondolom leginkább gyárit érdemes, nem egy bődületes összeg.
Cserések még az első gátlók porvédői is, ebből többféle utángyártottat találtam.

És az első lambdaszondám is rossz, ezt a műszer is kimutatta a szervizben.
Osztottam, szoroztam és végül megrendeltem a gyárit. Mindenféle ismeretséggel együtt volt 45 ezer forint (teljes ára 53 körül van).
Azt mondták a szervizben, hogy a régebbi Corollákban szeret elfáradni a szonda.
A tünetek: néha nagyon alacsony, ingadozó alapjárat, változó motorteljesítmény menet közben, torpanás, időnként sárga kontroll-lámpa megjelenése. Fogyasztás 7 liter körül, olyan utakon, ahol a nehezebb E12 6.6 körül kér.

Tehát a kérdések :)

-Első lengőkar csak kompletten cserés? A hátsó szilentek fáradtak el.

-Kormányszervohoz megrendeljem a gyári ATF-et vagy jó bele bármilyen minőségi? 1 liter elég a rendszerbe, gondolom.

-Fékfolyadékból az Autótéka2000 a gyári DOT 5.1-re mondott 1600-as literenkénti árat. Úgy olvastam, az E12 rendszere 6-7 decis, így gondolom az 1 liter elég. Viszont ott van még a kuplung is, ha jól láttam, külön körön. Összesen a kettőre is elég az 1 liter?

-Az egyik OFF autómon nemrég szakadt el a hosszbordás szíj (mindjárt kettő is). A Corollán mindenképp cserélném a szíjat is, mert a szerviztörténet 40 ezer van benne, és jobb a békesség. Viszont a feszítőt nem tudom, milyen időközönként illik cserélni. Ráadásul nem egy olcsó darab, ahogy néztem, csak házzal együtt cserélhető.

-És egy előrelátó bónuszkérdés :)
Vízpumpa, termosztát mennyire elfáradós ezeken az autókon? Más típusokon eléggé fogyóeszköz, viszont Toyotával kapcsolatban meglehetősen ritkán hallani, olvasni róla.
Érdemes-e "csak úgy" cserélni, vagy nem szokott gond lenni velük? Szemre rendben van a rendszer, gyorsan melegszik üzemi hőfokra, nem hűl vissza, nem fogy a fagyálló.

Előre is köszönöm :)
« Utoljára szerkesztve: 2010.07.13 13:45:36 írta AdamBH »
E11 1.4 VVTi Hatchback 2000/03
E12 1.4 VVTi Wagon 2004/12

...és még néhány OFF ;)

barna.czukor

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5463 Dátum: 2010.07.13 13:45:30 »
Lehet szilenteket cserélni külön is, nincsen köze a lengőkarhoz. 1,5e körül van darabja és a stabilizátorkarokat is kellene cserélni, mert tutira kivannak azok is. Azoknak 4e körül van darabja. Kb 30e a futómű-upgrade...

A gátlók és a feltengelyek porvédő gumijaiban érdemes olcsó utángyártottat vásárolni, az is tökéletesen megteszi.

A kormányszervohoz Dextron II-es vagy III-as ATF kell, bármilyen jó, kb 6-7 deci kell a cseréhez.

A kettőre vagy pont elég a literes fékfolyadék vagy pont nem. Szerintem 1,5 litert vegyél, én is úgy szoktam...

Feszítőt nem kell sosem cserélni, csak ha baj van vele. A szíjat kell csak cserélni benne.

AdamBH

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 116
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5464 Dátum: 2010.07.13 13:53:18 »
Lehet szilenteket cserélni külön is, nincsen köze a lengőkarhoz. 1,5e körül van darabja és a stabilizátorkarokat is kellene cserélni, mert tutira kivannak azok is. Azoknak 4e körül van darabja. Kb 30e a futómű-upgrade...

A gátlók és a feltengelyek porvédő gumijaiban érdemes olcsó utángyártottat vásárolni, az is tökéletesen megteszi.

A kormányszervohoz Dextron II-es vagy III-as ATF kell, bármilyen jó, kb 6-7 deci kell a cseréhez.

A kettőre vagy pont elég a literes fékfolyadék vagy pont nem. Szerintem 1,5 litert vegyél, én is úgy szoktam...

Feszítőt nem kell sosem cserélni, csak ha baj van vele. A szíjat kell csak cserélni benne.

Közben belecsempésztem a vízpumpás kérdést is az előzőbe :)

A lengőkar-szileteket gondolom utángyárottban keressem. A Toyotánál határozottan állították, hogy csak komplett kar létezik. De nem is ez a fő aggályom, hanem a csere technikai módja. Prés, célszerszám-igény, lengőkar sérülése, deformálódása ezek hiányában - ilyesmiktől tartok, megint csak más típusokból kiindulva.
A stabgumik már voltak cserélve nemrég, s nincs is most velük baj.

A szíjfeszítővel kapcsolatban: attól tartok, hogy ha baj lesz vele, már késő és a leszakadt, felcsavarodott szíj nagyon alattomos dolgokra képes.
Ha baj van vele, azt valami hibajelenség időben jelzi?

Női autó lesz a kis Cori és nem is lesz szem előtt rendszeresen, ezért próbálok előre látni, amennyire csak lehet. Néha biztos túlaggódásnak tűnik a dolog, de csak ennyi a háttere.

Ja és köszönöm, hogy kitartóan válaszolgatsz :)
E11 1.4 VVTi Hatchback 2000/03
E12 1.4 VVTi Wagon 2004/12

...és még néhány OFF ;)

barna.czukor

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5465 Dátum: 2010.07.13 14:03:24 »
A Toyota hülye, simán lehet szilentet a lengőkar nélkül is cserélni. Utángyártott azonban nem nagyon van előre, szóval lehet, hogy mégis csak a Toyota komplett cuccát kell egy vagyonért megvenni... Nálam a stabilizátor szilentek beszerzése is komoly gondot okoz, hiszen az sem nagyon van utángyártottban. A gyárit meg fizesse ki 20x-os felárral az, akinek két anyja van.

A vízpumpát sem kell cserélni sosem, csak ha baj van vele. Tudom, pl. a Hondáknál is kell a vezérműszíjjal együtt feszítőgörgőket, vízpumpát cserélni, de a Toyota más, itt nem kell, szóval ezen ne parázz... Itt 5 perc alatt kicseréled a hosszbordásszíjat (6PK1xx0), azt ennyi, amit csinálni kell.

Ha rossz a szíjfeszítő, azt úgy veszed észre, hogy laza a szíj, illetve csúszik. Mikor kézzel benyomod, akkor érzed, hogy "lötyög", nem feszíti meg a patron kellően azt. Ezt ekkor érdemes kicserélni, előtte nem. Nem egyik pillanatról a másikra nem szokott a szíjfeszítő tönkremenni, hanem szépen lassan egyre lazább a szíj (vagy a lánc, ami meg csörögni kezd). Itt egy pnaumatikus patron feszít, nem a görgő csúsztatásával kell beállítani a feszességet manuálisan. Így mindig pont annyira feszes, amennyire kell, nem lehet "túlhúzni" a szíjat. Szerintem ez eléggé frankó dolog, ahogyan az is, hogy láncos a motor és nem kerül 30e Ft mindig a vezérműszíjcsere a sok járulkos szarral (feszítő, vízpumpa, szimeringek néha, stb.)...


AdamBH

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 116
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5466 Dátum: 2010.07.13 14:21:25 »
Szóval az OFF BMW-ben a vízpumpa elkezdett csöpögni, rá a szíjra, az vitte szanszéjjel, alaposan de legalább láthatatlanul a fagyállót, ami kikezdte a szíj anyagát, sőt lehet hogy a görgőt is (egyikből ki volt törve egy darabka, de nem úgy, ahogy a szíj tenné). Aztán egyszer csak csatt, tréler, majd irány új ékszíjtárcsát, ventilátorlapátot vételezni, ezekből harapott ki egy-egy darabot a szétcsapó szíj. És még olcsón megúsztam, visco, hűtő, fém ékszíjtárcsák nem sérültek, csak a bakelit.
Mindez múlt héten.
Ezért is az enyhe túlreagálás :)

Nézegettem a Bárdi webshopjában, van szilent sokféle Febi, Birth. Azt persze nem tudom, hogy melyik lengőkarban kellene cserélnem, de gyanítom, hogy a felső (a nagyobbik). De van Febi lengőkar is, kedvezménnyel 20 ezer alatt megállna oldalanként.

OK, akkor a szíjat kicserélem, a patron meg figyeljük :)
A szíj hossza gondolom attól függ, klímás-e az autó (az).

Annak idején szíjas motorban nem is gondolkodtam, csak 4ZZ-ket kerestem. Persze E11-ből nem sok ilyen volt, aztán sikerült egy jó korait megvenni belőle :)

Még egy téma: féktárcsa-betét kombinációban végül is mi az ajánlott? Olvasni itt csikorgó betétekről, de annyi az új információ, hogy nem tudom nyomon követni :)
Anno Zimmermann tárcsa-Textar betét kombináció volt a kedvencem (más márkához), de Toyotához nem gyárt a Zimm :)
E11 1.4 VVTi Hatchback 2000/03
E12 1.4 VVTi Wagon 2004/12

...és még néhány OFF ;)

AdamBH

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 116
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5467 Dátum: 2010.07.13 14:37:09 »
No csak találtam még valami kérdeznivalót :)

Szivárgás van a bal oldali féltengely-szimeringemnél.
A Bárdi webshopjában azonban olyanokat találok, hogy belső-külső porvédő szett féltengelyekhez és azok a szokásos kis gumiharmonikák.
Van féltengely-szimering is a szimeringeknél, de csak a jobb oldalihoz hozza.
Nem nagyon szoktam az efféle webshopokban megbízni, az eladók sem ezekből dolgoznak tudtommal, de ez most elgondolkodtatott.

Gondolom itt is úgy van, hogy van egy-egy szimering a váltókihajtásnál, illetve féltengelyenként 2-2 porvédő gumi (kívül-belül).
Namost a szimeringcseréhez nyilván le kell bontani a porvédőt is. S akkor már az is csere.
Érdemes ilyenkor a száraz oldalhoz is nyúlni, vagy elég akkor, ha az is elkezd szivárogni? vagy elég a bajos oldalt, de akkor külső-belső porvédő?
Ha jól láttam, a porvédők csak szettben vannak. (De a kinti hőmérsékletből adódóan lehet, hogy nem jól láttam  :D)

Opelen egyszer volt egy ilyen mutatványom (belső gumiharang-csere), de már nem emlékszem, mennyire szenvedős munka.

Mára befejeztem, köszönöm Barnának a segítséget, többiektől pedig a türelmet. Viszont hátha egyszer majd másnak is hasznára válik ez a társalgás :)
E11 1.4 VVTi Hatchback 2000/03
E12 1.4 VVTi Wagon 2004/12

...és még néhány OFF ;)

barna.czukor

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5468 Dátum: 2010.07.13 14:41:59 »
A VVT-i Toyotáknál a vízpumpával nem szokott gond lenni, pontosan azért mert automata a szíjfeszítő, így nem lehet túlhúzni. Illetve az automata szíjfeszítő enged egy kicsit, ha nagyon feszes lenne a szíj nagy fordulaton, enged egy minimális holtjátékot a feszességben.

A vízpumpa akkor szokott tönkremenni, ha a vezérműszíjat vagy bordásszíjat (ami hajtja) túl feszesre húzzák, így szétkopik az extra terheléstől a csapágya. Ha megfigyled, szinte mindig új szíj felhelyezése után szoktak a vízpumpák nem sokkal megdögleni -- nem véletlenül, mert a legtöbb szerelő túlhúzza a szíjakat. Ekkor a generátor is visít néha, annak sem tesz jót a feszes szíj. Ezért is szeretem az automata feszítőt, mert azt nem lehet elrontani és a szíjat is mindig egyenlő erővel feszíti, de enged neki egy kis mozgást, nem olyan borzasztóan feszes.

A Bárdinál sokféle szilent van, de első szilenteket nem találtam, csak hátulra valókat. Ha már cseréled a szilenteket, akkor érdemes az összeset egyszerre cserélni, hiszen akkor jó sokáig nem kell ismét szétszedni az autót... Lengőkar van, azt tudom, de egy szaros szilent miatt nem fogok 50e-ért lengőkart is cserélni...

Igen, a klímásban nagyobb a szíj hossza. Javaslom, hogy Bosch, Gates, Mitsuboshi, Denso szíjat válasszál. QH és Dayco, stb felejtős részemről...

A VVT-i motorok láncosak, kár, hogy az első szériások ették az olajat. Amúgy nagyon jó motorcsalád a ZZ, ahhoz képest, hogy mekkora köbcentisek és mikoriak, nagyon jó, dinamikus és takarékos motorok. Az 1,6-os Dual VVT-i arányaiban nem annyira dinamikus, hiába 124 LE-s, nem megy az E15-ös vele sokkal jobban, mint a sima 1,6 VVT-i E12-es. Az 1,33-as sem egy nagy szám, haveromnak az van. Kevesebbet fogyaszt, mint a 4ZZ fél-1 literrel, de nagyon nyomatékszegény és sokkal lomhább motor, hiába erősebb papíron. A fogyasztáson kívül rosszabb, mint a 4ZZ.

Szerintem az új Valvematic család hozza ismét azt az áttörést, amit anno a ZZ család hozott, ezek az új motorok messze erősebbek és dinamikusabbak, mint a régiek.

barna.czukor

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5469 Dátum: 2010.07.13 15:54:02 »
No csak találtam még valami kérdeznivalót :)

Szivárgás van a bal oldali féltengely-szimeringemnél.
A Bárdi webshopjában azonban olyanokat találok, hogy belső-külső porvédő szett féltengelyekhez és azok a szokásos kis gumiharmonikák.
Van féltengely-szimering is a szimeringeknél, de csak a jobb oldalihoz hozza.
Nem nagyon szoktam az efféle webshopokban megbízni, az eladók sem ezekből dolgoznak tudtommal, de ez most elgondolkodtatott.

Gondolom itt is úgy van, hogy van egy-egy szimering a váltókihajtásnál, illetve féltengelyenként 2-2 porvédő gumi (kívül-belül).
Namost a szimeringcseréhez nyilván le kell bontani a porvédőt is. S akkor már az is csere.
Érdemes ilyenkor a száraz oldalhoz is nyúlni, vagy elég akkor, ha az is elkezd szivárogni? vagy elég a bajos oldalt, de akkor külső-belső porvédő?
Ha jól láttam, a porvédők csak szettben vannak. (De a kinti hőmérsékletből adódóan lehet, hogy nem jól láttam  :D)

Opelen egyszer volt egy ilyen mutatványom (belső gumiharang-csere), de már nem emlékszem, mennyire szenvedős munka.

Mára befejeztem, köszönöm Barnának a segítséget, többiektől pedig a türelmet. Viszont hátha egyszer majd másnak is hasznára válik ez a társalgás :)
Szerintem érdemes mindegyik oldalon kicserélni a szimeringeket, a külső és belső porvédőkkel együtt. Most nincsen előttem, hogy hány szimering van a rendszerben, meg hogy ugyan az-e a balos és a jobbos vagy sem. Ebben nem tudok most segíteni, látni kellene. A porvédő cseréje nagyon fontos, hiszen hamar szétkopik minden, ha azok sérültek. A keréknél szerintem nem szimering van, hanem egy sima csapágy, ami tele van kapva zsírral, ami a porvédő alatt van. Ha kiszakad a porvédő, akkor kimegy a zsír is és a csapágy tönkremegy 10e km-en belül...

A porvédőket darabra is lehet venni, de úgy is 2-2-t kellene venni, úgyhogy mindegy is. Jó a nem Toyota specifikus is, ami méretbe stimmel, nem feltétlen kell adott modellhez keresni a porvédőt. Én Lada boltban szoktam ilyesmit venni, mert harmad áron van az ilyen gumiharang, azt méretre meg minősgre teljesen okés...

A belső gumiharang csere nem gáz, ha már szétszedted. Maga a szétszerelés ami szar, mert le kell szedni a kereket, le kell lazítani a kerékagyat és a féltengelyt ki kell tépni a helyéről óvatosan. Nos ezt könnyű leírni, de a valóság az más szokott lenni, jellemzően be van minden rohadva és cseszik kijönni...

TZoli

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5470 Dátum: 2010.07.13 15:55:01 »
Előfordul vvt-i-nél is vízpumpa meghibásodás, Mondi Corolláján is cserélték szivárgás miatt és Én is cseréltem már egy 2004-esen

AdamBH

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 116
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5471 Dátum: 2010.07.13 19:49:43 »
Még egy kérdés :)

Ugye van az E11 váltóján olajleeresztő-csavar? Nem valami fedél levételével lehet csak leengedni a váltóolajat, mint egyes típusoknál? Mert szeretek előre gondoskodni a tömítésekről, gyűrűkről és nem visszatenni "jóleszazmégide" felkiáltással a régit, ami aztán elkezd csepegtetni.

Apropó, a motorolajhoz leeresztőjéhez is kell vennem néhány rézgyűrűt (már ha van alatta :))
E11 1.4 VVTi Hatchback 2000/03
E12 1.4 VVTi Wagon 2004/12

...és még néhány OFF ;)

barna.czukor

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5472 Dátum: 2010.07.13 20:10:04 »
Van leeresztő csavar, asszem 18 mm-es alátéttel működik a dolog. Leengedni könnyen lehet, azonban figyelni kell arra, hogy az alu öntvény váltóháznak nehogy kitépjed a menetét, ahogyan én csináltam. Nem szabad ütni a nyomatékkulcsot, mert kiszakad az egész menet könnyedén -- eléggé gyenge kis öntvény a váltóház. A feltöltése oldalról slaggal és tölcsérrel könnyedén működik, az nem annyira vészes. A kocsi hűtője mögött van a feltöltő csavar, kissé idióta helyen. Ide is ugyan az az alátét kell.

A motorolaj leeresztője eléggé érdekes méret, az egyik rézalátét kicsi, a másik nagy, ezért én a mkereskedésben szoktam venni "gyári" tömítést. Ennek kb 230 Ft most a darabja. Nem túl olcsó, de ez méretpontos és garantáltan nem folyat.

Maxim

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 568
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5473 Dátum: 2010.07.13 20:27:18 »
Halihó
Remélem jó helyre írom a kérdésemet. Van valakinek tapasztalata az első fényszóróba a helyzetjelző izzó helyébe rakható LED helyzetjelzőkkel? Már arra gondolok, hogy az eredeti 5W ezek meg vagy 0.5W vagy pedig 1 W. Nem lesz valami bibi ha kicserélem, nem lesz hibajel vagy ilyesmi mert kisebb az áramfelvétele vagy mittudomén. Szóval akinek van ilyesmi az írhatna. Ja meg, hogy a fényerő változik-e + vagy - . Természetesen nem az egész lámpáé csak a helyzetjelzőé.  :)

barna.czukor

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #5474 Dátum: 2010.07.13 20:29:33 »
Nekem LED-es helyzetjelzőm van. Ha nincsen közel a tompított vagy a reflektor izzója (ami nagy hőt termel), akkor nem lesz gond, nem fog elolvadni a LED.

A baj az, hogy nehezen beszerezhető a féhét LED, mindegyik fehér lilás/kék, hiába fehér van ráírva.

Fényerőre gyengébb, mint az 5W-os izzó, de azért látszik este. Árban 1000 alatt lehet 1 párat kapni, nem egy akkora összeg.