Szerző Téma: Beszélgessünk...  (Megtekintve 3377272 alkalommal)

0 Felhasználó és 26 vendég van a témában

Bicskei

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1593
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5520 Dátum: 2012.04.22 13:18:01 »
Valószínű, a fájlok mérete pontosan megegyezik.  :whistling:
Ezt a kocsim régi tulajától kaptam lemezen. Gondoltam felteszem, de mivel plágium ezért törlöm, ha gondoljátok  :tt2:
Toyota / Lexus HDD-s NAVI frissítést vállalok

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5521 Dátum: 2012.04.22 13:51:50 »
Elég ha lemondasz, majd kilátásba helyezed, hogy beperelsz mindenkit. És persze támogatjuk azon szándékodat, hogy bizonyításként újra beszkenneld a kézikönyvet.

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5522 Dátum: 2012.04.23 17:06:36 »
Egy kis japán, kaja.

Napközben általában a menzán kajáltunk, a cégnél, ahol vendégeskedtem. Este pedig, attól függ ki ért rá, vagy elmentünk valami közeli kajáldába, vagy Mekibe. A menza az esetek többségében valamilyen vega kaja volt, leves + 2. esetleg valami desszertnek látszó tárgy. Nem is érdemes beszélni róla. A Meki az Meki, ott is. Ha kajáldába mentünk általában suszit zabáltunk, vagy valami levest (kedvencem a kókusz leves volt) szóval alaphelyzetben semmi extra, csak olyasmik, ami itthon is van. Azonban két történetet akarok elmesélni, amikor valami speciálisat ettünk. Nem fuguról fog szólni, bár "állítólag" azt is ettem.

Egyik alkalommal elmentünk egy japán steak-house-ba. Ez Kobeban történt (általában ott tartózkodtam) tehát joggal gondoltuk, hogy Kobe Beef-et fogunk enni. Az is volt. Azonban apróra darabolva, hogy pálcikával is lehessen enni. Amúgy finom volt.

Az átlagos japán kaja megszokható, és kicsit talán unalmas is. Hiszen a hétköznapokban mi sem dobunk be állandóan valami különlegességet. Talán ezért találtuk ki két német haverommal, hogy megkérjük az egyik japán kolléganőt, Shizukát, vigyen el minket egy olyan étterembe, ahol tényleg vérbeli japán különlegességeket szolgálnak fel. Meg is szervezte a dolgot. A lényeg az, hogy a pincér legalább 2 órán át folyamatosan hozta az inkább kóstolónak való mennyiségű ételeket. A 90 százalékáról fogalmam sem volt, micsoda, a harmadát Shizuka le sem tudta fordítani, tehát hülyén halok meg. Német barátaim az ételek zömét meg sem ízlelték, annyira furán néztek ki, én viszont mindent kipróbáltam. A többségük ízéről nem tudtam kitalálni, hogy mi. A poén az, hogy az ételek egy részét Shizuka sem ette meg, mondván az már neki is túl japán. Igazából nincs ezen mit csodálkozni, hiszen gondoljunk bele hányan eszik meg a pacalt, tüdőt, herét, stb. Pedig magyar emberek, de esetleg ezek már túl magyaros ételek. :)
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

Hege

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 119
  • 1.4D-4D 2007
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5523 Dátum: 2012.04.23 19:47:55 »
Képeket nem csináltál ott?
Érdekelne... ;)

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5524 Dátum: 2012.04.23 19:57:31 »
Képeket nem csináltál ott?
Érdekelne... ;)

De, rengeteget, de szerintem a fenti dolgokról nem.
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5525 Dátum: 2012.04.23 21:53:44 »
Na, hát van aki japánnal, én pedig a szokásos, prius-sal kapcsolatos technikai csemegéimmel szeretnék némi gondolatot ébreszteni, így este felé.

Nemrég ejtettem szót a prius fékolajcsere gyötrelmeiről, illetve a hátsó tengely fékjeit csak elektromágneses szelepekkel működtető fékrendszerről, illetve ezek kapcsolatáról.

Nos, a fékolaj csere továbbra is várat magára, viszont a legutóbbi kerékcsere hozott egy számomra, elsőre eléggé meglepő fejleményt.
Mint tudjuk az EU-s prius-ok hátul tárcsafékesek, egyedül a rögzítőfék feladatát bízták egy picike dobfékre a tárcsán belül. Spec én nem nagyon csípem az ilyen öszvér rendszereket, de itt ez van, ezt kell szeretni.

Szóval történt, hogy a kerékcserét követő kerékanyák meghúzásakor észleltem, hogy a letaposott rögzítőfék ellenére is kerületen mérve kb 2-3 cm-t el lehet fordítani a kereket, sőt előre még fog is, hátra viszont elfordítható, legalább is első kattanásig benyomott féknél. Nehéz leírni, hogy mit éreztem, annál is inkább mivel csak a jobb oldal csinálta. Egyből bevillant az agyamban megannyi lehetőség, hogy minek kell tönkremenni ahhoz, hogy ilyet műveljen egy dobfék, még ha kicsike is.
Egyből hívtam a szervizes ismerőst, hogy mit tapasztaltam. Igaz, hogy nézegettem én már képeket arról, hogy hogyan is működik, de mivel még nem volt időszerű, nem igen elemeztem ki.
Lényeg, hogy kérem "ez ilyen". Hát, mondjuk ez is egy olyan szókapcsolat, amit nem feltétlenül akar hallani valaki, aki egy bár rendkívül megbízható, de egykoron 8,6 mft-os autót vezet.
Akit a technika iránti szenvedély nem fertőzött meg, az nagyjából itt abba is hagyhatja az olvasást, annak elég az, hogy ez a cucc tényleg ilyen, így működik, akkor is, ha jó.

Persze nem is én lennék, ha nem akarnék utána járni a részleteknek, főleg miután szerkezeti rajzon is láthatón, illetve a szervizes haver is említette, hogy kézzel állítható. Na kérem, én ennek személyesen is utána jártam.
Akit mélyebben érdekel annak a  részletek:
Először legyen itt egy főhajtás a japán mérnökök előtt a szerelhetőség továbbra is példás. A csavarok minden erőlködés nélkül, gyönyörű, gyári állapotban jöttek le, mindösszesen 2 db egy 14-es és egy 17-es csillagkulccsal. Nyereg, nyeregtartó, betétek egyben le. Közéjük betettem egy vastagabb fém darabot, hogy ha féket akarna próbálni ne nyomja ki a dugattyút. De erre nem tett kísérletet.
A tárcsát kézzel megfogva  szinte kézben maradt. Ez, amit eddig leírtam a kerék le, kis drótkefe, csavarok oldása 5 perc!

Csodálkozással együtt ! :D

Mondanom sem kell, hogy minden makulátlan állapotban 102 ekm után.
A kis dobféket ecsettel kisepregettem. Ahol szükséges, csúszó felületeknél gyári, még kenőképes kenőanyag volt, minden könnyen, remekül mozog, aminek mozognia kell.
Szóval a lényeg, hogy ez a kis szerkezet egy nevetségesen egyszerű, bolondbiztos szerkezet.

A pofák hagyományos dobfékeknél általában úgy állnak, hogy alul egy tuskón támaszkodnak, ezen fordulnak le, amikor felül a munkahenger szétfeszíti őket. Tekintve, hogy ez tisztán mechanikus szerkezet, hidraulikus munkahenger nincs, itt a munkahenger helyett egy állítható hosszúságú rudacska van.
Na, ha mindez képzeletben meg van, akkor tessenek az egész szerkezetet fejjel lefelé megfordítani. Az állítás kerül alulra, a támaszkodó csap felülre.
A hátsó pofára van mozgathatóan erősítve az a kar, amibe lent a működtető bowden vége be van akasztva. Fent is, egy két végén réselt, vastagabb lemez tartja szét a két pofát, mondhatni, mint, ahogyan az szokott lenni. Természetesen az egész cuccot rugók tartják egyben. A hátsó pofára erősített kar ezen a lemezen (fékkulcs) keresztül feszíti szét a pofák felső részét.
A hagyományostól kissé eltérő módon - felfordított szerkezet lévén- a tuskó, ami körül elfordulnak a pofák ugye felül van, alul nem támaszt semmi, lóg az egész fentről (tulajdonképpen). Persze az alaplapra lemezrugókkal fel van fogatva a szerkezet.

Tehát a befékezett állapotban történő billenthetőséget az okozza, hogy alul nem támaszkodik (ez nem gond, ott igazodik, amúgy is, illetve így biztosítható, hogy előre és hátra forduló kereket is egy-egy felfutó fékpofa gátolja a forgásban).
Na igen csak, felül a fék működtetésekor a tuskókról kicsit eltávolodnak a pofák, mivel a fékkar a fékkulcson keresztül szétfeszíti. Tehát alul lógunk a levegőben, azaz pontosabban egyik a másikon támaszkodik, felül pedig a kialakuló rés a tuskó és a pofa közt adja ezt az idegesítő löttyenést.       
Hát, nagyon sokáig kellene gondolkodnom, hogy rájöjjek, hogy miért így kell megcsinálni. Egy biztos, elromlani nem fog, ami végül is biztató.
Igazából elég csak egyszer beállítani, nem igen kopik el (bár patentre állított állapotában is lesz némi kottyanás az előbb leírtak miatt).
Értelme, mint írtam az, hogy ez a megoldás két felfutó pofát eredményez, tehát fékezéskor egy kis önzáró tulajdonsággal erősíti a működtető fékerőt. No, de ez csak az elmélet lehet, mert - bár igaz, hogy csak a jobb oldalt néztem még meg-, de bal oldalt azért hátra felé csak-csak fordítható volt a kerék.
Egyedüli létjogosultságát abban látom ennek a kottyanós megoldásnak, hogy talán a fékoldásban segíthet, ugyanis az ilyen önzárást is használó felfutó pofák esetleg okozhatnak olyat, hogy mondjuk lejtőn állva befeszül és nem oldja a féket. Bár ez a fék tervezésekor eléggé nagy hiba lenne.
No, de mindegy is, szóval így áll össze ez a szerkezet.
Szépen visszatettem mindent, beállítottam , amit be kellett, remekül működik. Remélem, hogy holnap lesz módon a másik oldalt is megtekinteni.

Ami miatt viszont elkezdtem ezt az egész történetet:
Még mindig mocorog az agyamban, hogy hogyan lehet ennél a rendszernél hagyományos eszközökkel fékolajat cserélni. Ugyanis, eddig én azt hittem, hogy álló helyzetben a hátsó üzemi fékeket működtető rendszer le, van zárva. Tehát mind a nyomás növelő, mind a nyomás csökkentő szelepek zárva vannak. Gondoltam ezt abból, hogy régebben, amikor próbáltam a dugattyút visszább nyomni, nem igazán mozdult, igaz még új ismerősként nem is erőltettem. Éppen ezért rendesen meg is lepett, hogy most minden akadály nélkül vissza tudtam nyomni a dugattyút.
Az már csak hab a tortán, hogy az alaphelyzetbe visszatolt fékmunkahenger kikapcsolt autónál a féket működtetve, a hagyományos rendszerekhez hasonlóan, hiba kód nélkül szépen ráfogott a tárcsára, majd engedett.
Tudom kövezés járna érte, főleg, hogy gondoltam is rá, hogy készítek pár fotót, ugyanis erről a rendszerről nem sok kép kering a neten, inkább az amerikai, hagyományos dobfékes változatot lehet fellelni. Sajnos a képek elmaradtak, mert furcsa felhők kezdtek gyülekezni és nem akartam húzni az időt. Viszont a másik oldalnak már csak szép időben kezdek neki, így remélhetőleg tudok majd képet is csatolni.
A másik ok, meg, akkor nem szövegelhettem volna ennyit! UFF!  ::)

Szóval, van még itt mit nyomozni.
Tudom, sokan nevetnek itt rajtam, de én ezeket hobbiból is csinálom, illetve ha majd 10 éves lesz az autó, nem feltétlenül szeretnék minden kis butaságért szervizbe menni, elég lesz a benzin árát kiköhögni.
Ezért ismerkedem még mindig a géppel!  :D

Akinek sikerült újat mondanom annak váljék egészségére, aki meg unta attól elnézést kérek!  :whistling:
« Utoljára szerkesztve: 2012.04.23 21:56:10 írta b.c. »

Bicskei

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1593
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5526 Dátum: 2012.04.23 22:09:44 »
Én mostanában állandóan büdöset érzek a kocsiban. Hétvégén szaglásztam egy kicsit, hát az akku utastéri szellőző felől nem túl jó - akkuszag jön. Nálatok is büdös a nyílás ha beleszagoltok?

Más: b.c. kolléga fékdolgára visszatérve, egyszer még itt olvastam, hogy a Priusnál ki kell próbálni vétel előtt, hogy 10km/h alatti sebességnél P-be kapcsolva mi történik. Hát kérem kb. kormánylefejelés. Olyan 5cm alatt megáll a kocsi mint a szög  :wacko:
Toyota / Lexus HDD-s NAVI frissítést vállalok

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5527 Dátum: 2012.04.23 22:16:21 »
Már megbocsáss, de ezt ki írta?
Én egészen biztosan azt írtam, hogy bár van állítólag az a sebesség, amelytől nem aktiválja a váltó reteszelését, de én még az alatt sem mertem kipróbálni, mert drága az a cucc!
Örülj, hogy nem tört el a "pöcköd"!   :lol:

Hege

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 119
  • 1.4D-4D 2007
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5528 Dátum: 2012.04.24 08:48:32 »
Tisztelt b.c!
Nagyon örülök hogy ilyen alapos és érdeklődő vagy, mondhatni "kukacoskodó", mert ez viszi előrébb az embert abban amit szeretne igazán megismerni, ok-okozat összefüggéseket.
Csak így tovább!  :clap: Egyébként is már az előző írásodat (a fékkel kapcsolatban) nagy élvezettel olvastam...  ;)

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5529 Dátum: 2012.04.24 12:01:25 »
Képeket nem csináltál ott?
Érdekelne... ;)

Csináltam egy kis válogatást:

www.alibiman.hu/japan.zip
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5530 Dátum: 2012.04.24 13:05:54 »
Már nézzük is..... :)

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5531 Dátum: 2012.04.24 13:14:15 »
Na, hát van aki japánnal, én pedig a szokásos, prius-sal kapcsolatos technikai csemegéimmel szeretnék némi gondolatot ébreszteni, így este felé.

Tehát a fékkel kapcsolatban. Offos autón fékfolyadékot cserélt az udvari szerelőm. Ezután kicsit levegős lett, második, harmadik lenyomásra keményedett fel igazán. Bár ezt csak én érzékeltem. Visszavittem hozzá, hogy légtelenítse le újból. Megtette, de mondta, nem tapasztaltam buborékot. Nem nyugodtam bele, és felhívtam a Teleki téri Bosch szervizt. Ott rögtön mondták, hogy azokat a kocsikat, amiben kipörgés gátló, stb, tehát ESP / ASC / DSC, etc. van csak úgy lehet tökéletesen légteleníteni, ha az ESP szelepek nyitva vannak. Szóval elvittem a kocsit, rátették a gépre, az olajpótlás egy Bosch túlnyomásos készülékkel csinálták. Jó lett. Még két másik offos autót is elvittem nekik, mert azokkal is ez volt a helyzet. És azok is jók lettek. Felhívták a figyelmemet, hogy ha nem tökéletes a fékrendszer légtelenítése, akkor az elektronikus stabilizáló rendszer nem tudja jól végezni a dolgát, azaz nem ment meg a kisodródástól, stb.
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5532 Dátum: 2012.04.24 18:54:57 »
Rendben gyerekek, úgyis elfelejtettem képet csinálni. Látható, hogy felesleges is lett volna.
Pedig még gondolkodtam miután összeraktam, hogy bontsam-e le még egyszer a képek miatt.
Még szerencse, hogy nem tettem.  :nono:

Akkor leültem egyessel.  :nonono:
« Utoljára szerkesztve: 2012.04.24 18:57:18 írta b.c. »

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5533 Dátum: 2012.04.24 20:24:31 »
Rendben gyerekek, úgyis elfelejtettem képet csinálni. Látható, hogy felesleges is lett volna.
Pedig még gondolkodtam miután összeraktam, hogy bontsam-e le még egyszer a képek miatt.
Még szerencse, hogy nem tettem.  :nono:

Akkor leültem egyessel.  :nonono:

Most mi törpént?  :?:
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

Multipla

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 107
  • Lexus SC430, Toyota Prius I., Honda Insight I.
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #5534 Dátum: 2012.04.24 20:29:11 »
Rendben gyerekek, úgyis elfelejtettem képet csinálni. Látható, hogy felesleges is lett volna.
Pedig még gondolkodtam miután összeraktam, hogy bontsam-e le még egyszer a képek miatt.
Még szerencse, hogy nem tettem.  :nono:

Akkor leültem egyessel.  :nonono:

En nagy élvezettel olvastam, szívesen látnám a képeket, ha a másik oldalat csinálod.