Én azért itt különbséget tennék a valóban felesleges kütyük, mint a sávelhagyásra figyelmeztető; a táblafelismerő; az önvezetés úgy magában... ; az automatikusan lekapcsoló távolsági fényszóró - és persze a jó öreg esőérzékelős ablaktörlő meg az Aut világítás felkapcsolás.
És betiltanám az összes nappali menetfényes autót, amiben nincs megoldva, hogy az felkapcsolja a hátsó világítást is, mert sajnos 10-ből 9 sofőr ezt nem teszi meg..., és bizony fogalma sincs róla, hogy "hátul" éppen semmije sem világít...
Viszont az olyanok, mint a fényre sötétedő visszapillantó, a tempomat, az elektromos ülésállítás (amivel akár mm-eket is állíthatsz a pozíción), természetesen az Aut váltó, sőt ide sorolnám talán még a holtérfigyelő-t is. Na ezeknek talán tényleg van értelme.
És persze ott van még a teljesen felesleges és értelmetlen kategória is, mint a kormányfűtés, a kinyithatatlan teli panoráma tető, a led-es lámpák (amiknek a cseréje szép összeg 1-1 koccanásnál), a betörők dolgát megkönnyítő kulcs nélküli indítás és nyitás, na és persze az elektromos rögzítőfék.
Természetesen, szerintem.
Hadd vitatkozzak, mert használok többet is ezek közül
Vészfék asszisztens: nálam előbb kiabál és utána avatkozik be. Eddig 2x sikerült aktiválnom a beavatkozást. Egyszer túl nagy lendülettel álltam be a garázsba - ezerszer tettem már meg - és befékezett. Másodszor az M1-en, amikor 2-vel előttem valaki megijedt a belső sávban és satut nyomott. Minimálisan, de előbb fékezett az automatika és ilyenkor megemelt nyomással maximális fékerőt ad. A szerencsém az volt, hogy a mögöttem levő Mercedes is rendelkezett vele, így a kocsi segge is megúszta. Becsipogni többször szokott, nagyon óvatos, de bebambulás esetén nagyon hasznos.
DRL: mi értelme fényes nappal a hátsó világításnak? Semmi. Egy automata világítás kapcsolóval együtt évente kb 10x kell manuálisan belenyúlnom a tompított felkapcsolásánál, egyébként tökéletesen teszi a dolgát. Beállítható, hogy milyen szürkület esetén kapcsoljon tompítottat és így egyben hátsó világítást. Nálam ezt elég hamar megteszi. Ténylegesen a szürkület kezdetekor átvált. Amikor nekem kell kapcsolni: köd esetén, ha mellette fent már süt a nap és nyári zápor esetén, amikor ez nem jár sötétedéssel.
A technikát hibáztatni, mert a vezető hülye/tudatlan/vezetésre alkalmatlan, szerintem nem jó dolog. Ugyanis a műszerfal világítás nappali menetfény esetén teljes fényerejű. Tehát ha valaki sötétben ezt nem veszi észre, nem égeti ki a szemét, az hülye/vak/mindkettő.
Az, aki beül egy mai autóba és nem veszi a fáradságot, hogy megismerje a lámpák működését még ELÖTTE, az alakalmatlan bármilyen gépjármű vezetésére. Miért a technika a hibás? Ha a Ladán nem kapcsol lámpát este - ami sokesetben megesesik ma is -, az jobb? Pl. kb 4 éve éjjel 3-kor egy sima kétszámjegyű úton jött velem szembe egy ilyen fantom nulla világítással. De városban számtalanszor találkozom hasonlóval. Ott is a technika a hibás?
Sávelhagyás: megakadályozhatja, hogy egy bealvás esetén a szalagkorláton vagy az árokban köss ki és ne ébredj fel soha
. Nem vagyok büszke rá, de volt egy olyan napom 2 éve, amikor túllhúztam a napot és este 7 körül - nagy valószínűséggel - bealudtam az M1-en. Stresszes, reggel 5-kor kezdődő nap, a fél országot bejárva, COVID miatt stresszes napon eszerint megeshetett velem. Nem részletezem, de nagyon jókor volt ez bekapcsolva
. Mondok más hasznát is: ha úgy váltanál sávot, hogy nem használsz irányjelzőt, csipog
Az Avensisben nem aktív az, tehát nem nyúl bele a kormányba, csak kiabál és villog.
LED vagy xenon világítás: 13 éve használom. Sokkal jobban látok vele (ugye ezt nem kell indokolni, hogy miért is jó) és még EGYSZER SEM villogott senki, hogy az én jó szexmunkás anyukám ... A gyári LED fényszóró cseréje egy koccanás esetén fájdalmas összeg. Viszont egy elütött kivilágítatlan kerékpáros/gyalogos élete is ér annyit - szerintem.
Ha a holttér figyelőt jónak tartod, akkor a sávelhagyás figyelmeztetést miért nem? Benézheted ezt, de azt nem?
Van nálam
automatikus távolsági fényszóró kapcsoló is. Nagyon ritkán hibázik, tudja a lakott területet, jól kezeli az előtted haladót és jól kapcsolja a szembejövő esetén is. De ezt simán nélülözném (én gyorsabban kapcsolom vissza a refit, mint az automatika)
Tábla felismerő: a sebesség határot jelző táblákat azonosítja - nálunk Mo-n nagyon rossz arányban. De érdekes, hogy Ausztriában és Németországban sokkal jobban megy ez neki. Nálunk nagyon ritkán raknak ki feloldó táblát, míg az említett két országban mindig. Idónként begyüjt olyan "táblát", ami nem volt (pl autópálya lehajtó száma, kamion hátulján nagyobb matrica). Csak a Toyota rendszerét ismerem, nem tudom, hogy más gyártónál jobb-e a helyzet.