Naszóval.... Először is bocs, hogy Aurist hozok az Ave topikba, de talán itt több a tapasztalt hozzáértő, tudtommal nincs túl sok D-CAT aurisos a fórumon.
Röviden: az autó nem megy, nem gyorsul a tőle elvárható szinten. Ezt csak mostanában fedeztem fel, mivel szinte kizárólag városban és ott is keveset használom, de most beficcent pár autópályás több ezer km-es út a nyáron, és magasabb fordulaton borzasztóan elmegy az ereje. 2007 elején lett vásárolva az autó, most van benne 65 ezer km. Még talán hozzátartozik a témához, hogy 2008-ban belekerült egy Küberl tuningbox.
Az első hibajelenség tavaly október táján jelentkezett, tehát az autó 4,5 éves korában. Addig semmi gond nem volt. Előtte, szeptemberben voltam egy 2000 km-es osztrák körúton, tehát rendesen ki volt kormolva a rendszer elvileg (bár nekem az a gyanúm, hogy inkább árt neki az autópálya mint használ, de majd később kiderül miért). Azt vettem észre, hogy az autó lomhább, lassan reagál a gázra, a turbó jóval később kezd éledni. Mintha folyamatosan turbólyuk tartományban lennék, 2000 alatt szinte használhatatlan volt a kocsi, főleg magasabb fokozatokban. Pár nappal később meg is jelent a check engine lámpa, az autó átkapcsolt vészmódba, tehát max 2000 rpm... Néhány éve használok egy ELM327-es OBD scannert, amivel folyamatosan nézem a motor paramétereit és ki tudom olvasni a hibakódokat. Írta, hogy P2002-es hiba, ami "részecskeszűrő hatékonysága a küszöbérték alatt". Na rendesen beparáztam, mert tudtam, hogy egy DPNR szett kisebb vagyon az autóhoz. Van egy Toyota szerviz CD-m, ahol végigkövettem a leírást, hogy mi okozhatja ezt a hibakódot. Kb a fél motor alkatrészeit át kellene nézetni, mert lehet ez 5. befecskendezőtől (az is nagyon drága), turbótól (az is...), elkoszosodott injektoroktól, stb. Mindegyik többszázezres tétel és a kocsin nincs már garancia ugye. Elvittem a márkaszervizbe, ahova járni szoktam kötelező szervizekre (Toyota Sakura), ahol megnyugtattak, hogy ez teljesen tipikus hiba a D-CAT motoroknál, a gyenge középeurópai gázolaj minőséggel van összefüggésben. Elkoromolódik minden, többek között a DPF differencianyomás érzékelő csövecskéje, és ezért jelez hibát. 99%-ban egy alapos pucolással meg lehet szüntetni a problémát, eddig összesen 1 db kocsiban kellett DPNR-t cserélni, abban is 200 ezer km-es korában és úgy, hogy már 1 éve használta eltömődött szűrővel. Lényeg, egy 3 órás kiganajozás (egy vödörnyi kokszot szedtek ki az EGR környékéről), gázolajszűrő, levegőszűrő csere után az autó jobb lett mint új korában, teljesen megtáltosodott, természetesen a MIL is elaludt. Szóval hepi voltam.
Most azonban az elmúlt hónapban belepakoltam kb 5000 km-t autópályán. Pont a mostani hétvégén Németországban tűnt fel, hogy a kocsi alig gyorsul, a turbónyomás pedig nagyon visszaesik. Eddig azért nem tűnt fel, mert általában már 1600-1800 környékén váltok, és ez a jelenség inkább 2500 rpm felett, vagyis nagyobb autópálya tempónál szembetűnő. Korábban, még fél éves korában elvittem az autót a budakalászi Bosch műhelybe egy fékpadi teljesítménymérésre, ahol többek között a turbónyomást is rögzítették az OBD adatok alapján. Végig, kb 2000-4000 között 1 bar a túlnyomás, 4000 fölött kezdi visszavenni a vezérlés. Ez egybeesik kb az én műszerem által mutatott értékekkel is. Most azonban az van, hogy kb 1800-2200 között 0,8 bar, afölött pedig folyamatosan kezd visszaesni, 3000-nél már alig éri el a 0,5 bart, tehát feleakkora kb a nyomatéka, mint aminek lennie kéne. Ezt igazolja az is, hogy a korábban különböző fokozatokban lemért 60-100, 80-120, 100-160 rugalmassági időeredmények nagyon leromlottak. Miután észleltem, hogy 180 km/h fölött szinte alig megy az autó, félreálltam egy autópálya pihenőben, kiszedtem a tuningboxot, hátha az kavar be, aztán haladtam tovább, visszafogott ,egyenletes tempóban. Eközben tűnt fel, hogy az autó rendszertelen időközönként világosszürke pamacsokat ereget, amik a visszapillantóból is jól láthatóak. Összefüggés nem volt a sebesség vagy a gyorsítás intenzitása között. Ezt csinálta vagy fél órán keresztül, aztán egyszer csak megszűnt, többé nem füstölt. Gondoltam a DPF-be lerakódott fölösleg távozott, hurrá. Eztán ráálltam egy egyenletes 110-es tempomatos sebességre, hogy tudjon regenerálni. Regenerált is, aztán abbamaradt. Mentem vagy 100 km-t ilyen tempóban. Utána viszont időről időre újra bekapcsolt, aztán újra ki. Az volt az érzésem, hogy ő sem tudja eldönteni mit csináljon, mert volt hogy csak fél percekre regenerált, aztán fél óráig semmi, aztán újra. Furcsa... Regenerálást az EGR százalékából és a fojtószelep állásából könnyen meg lehet állapítani ha figyelem az OBD adatokat, de legegyszerűbb ha elveszem a gázt, és még mindig fogyasztást mutat a pillanatnyi mérő, akkor nyilván működik az 5. befecskendező. Összességében hiába regeneráltattam órákon át illetve hiába szűnt meg a fehér füst, ugyanúgy nem megy feljebb a turbónyomás és ugyanúgy gyenge a kocsi (csak most még gyengébb mivel nincs benne a box).
Az a tippem, hogy a kipufogó oldalon valami eltömődés lehet, ami a gázok nagyobb tömegárama esetén már nem tud átereszteni eleget, így nincs elég gázsebesség, ami megforgassa a turbót, ergo emiatt nem is tud tölteni. Vagy ugyanez a szívó oldalon. Esetleg még felmerült bennem, hogy a változó geometriás turbó állítható lapátsora elkormolódhatott, és megszorult "szűk" állásban, ami nagy fordulaton már nem tud elegendő gázt rápörgetni a turbinára. De ismerve a kocsi jellegzetes hibajelenségeit, inkább az eltömődésre gyanakszom. Tegnap a netes toyotás leírásoknak megfelelően szét is szedtem az EGR-t, de nem számítottam nagy koszra, révén tavaly novemberben volt kipucolva és azóta mentem kb 10 ezer km-t. Nem is volt vészes valóban, volt rajta korom, de közel sem olyan durva mennyiség, mint amiket a képeken szoktam látni. Nagyjából azért kikaparásztam, kiporszívóztam, de nem pucoltam ki fémtisztára. Viszont ami meglepett, hogy amikor belevilágítottam az EGR nyílásán keresztül az szívósorba, az nedvesen csillogott valami olajos trutyitól. Kérdem én, mit keres olaj a szívócsonkban? Ez azóta is idegesít. Az EGR felőli oldal teljesen száraz, tehát nem hiszem, hogy onnan jött az olaj. Egyedül a turbó felől jöhet. Akkor lehet, hogy mégis a turbóval van a baj? A motor amúgy látszólag nem eszi az olajat, 5000 km telt el az olajcsere óta, és minimális a fogyás a nívópálcán. A hűtővizet sem eszi, tehát hengerfej probléma sem lehet szerintem (az különben sem 65 ezres futásnál szokott előjönni, hanem jóval később). Mindenesetre összeszereltem, és azóta sem változott a kocsi pozitív irányba. Elviselhetően megy, városi forgalomban szinte nem is tűnik fel a teljesítményvesztés, csak ha magas fokozatban, hosszasan gyorsítanék 2500 rpm fölött. Érdekes az is, hogy mind tavaly, mind idén a hosszú autópályázás után jött elő a hibajelenség, lehet, hogy az autópálya nagyobb terhelése miatt jobban megtelik a DPF. Ja, és ami még feltűnt, hogy a korábban teljesen tiszta kipufogócső kb a tavaly októberi jelenség óta rendesen kormos belül, sőt már a szélére is kiült egy pár mm széles kis koromperem. Ez talán a DPF rendellenes működésének gyanúját erősíti meg.
Szerintetek mit csináljak? Kipróbáljam az itt említett adalékokat? Keresgélve a neten, több olyan céget találtam, akik részecskeszűrő tisztítással foglalkoznak, pl.
http://www.reszecskeszuro-tisztitas.com/. Ezekről mi a véleményetek? Sarlatánok, vagy tényleg újjá tudják varázsolni a DPF-et az új árának töredékéért? Továbbá mennyire normális az, hogy a szívósor belsejében olajsár van?
Köszi, hogy végigolvastátok, aki tud légyszi segítsen