Klímáról néhány gondolat kicsit hosszabban, akit nem érdekel, hogy 5 vagy 7 litert fogyaszt az autója az most itt lécci ugorjon tovább
Nem kell törekedni az utastér túlzott lehűtésére. A klíma lényege nem a levegő lehűtése, hanem a szárítása. Száraz levegőt hűvösnek érezzük, mivel az izzadság párolgása sokkal intenzívebb/hatásosabb.
A klíma bekapcsolását követően 5-7 fok körülire hűti a belépő levegőt az elpárologtatónál. Ez nagyjÁból 1-es ventillátor fokozaton is 2-3perc után bekövetkezik. Igaz, hogy az utastérbe belépő levegő ekkor még nem 5-7 fokos, hiszen a csöveknek is le kell hűlni stb. A lényeg, hogy az elpárologtatónál már ennyi idő után eléri ezt a hőmérsékletet és ilyenkor ennek lefagyását kerülendő kikapcsolja a klímát. Amikor az elpárologtató újra eléri a saccra 10-12 fokot akkor újra bekapcsolja, és ez így megy folyamatosan.
A klíma hőérzékelője ugyanúgy a kompresszor leállításával kapcsolja ki/be a klímát, mintha mi a klíma gombjával játszanánk. A belépő levegő átmegy az elpárologtatón aminek nyilván idő kell, hogy újra melegedjen, ezért nem vesszük észre a ki/be kapcsolást.
Most jön a lényeg: A klíma ki/be kapcsolása felett döntsük el mi az automatika helyett, hogy mikor menjen és mikor ne. A legjobb ugye, ha csak akkor megy a kompresszor, amikor motorfékezünk, hiszen ilyenkor amúgy is lassulni kéne, ha mellé fékezünk is, akkor az az energia ami a féktárcsákat melegítené meghajthatná a klímát. Ezzel ráadásul erősebb motorfékhatást érünk el, ami főleg városban kedvező, hiszen nem kell annyit fékezni. Elviekben HA CSAK ILYEN üzemben (motorfék, lejtőn lefelé, piros/stoptábla felé gurulás) HASZNÁLNÁNK a klímát, akkor semmilyen többletfogyasztást nem okozna.
Ha az hagyjuk a klímát magától dolgozni akkor elég jó esélyünk van arra, hogy pont motorfék ütemben nem megy, helyette fékezhetünk. Amikor pedig gyorsítani/haladni kell akkor ő esetleg rosszkor dolgozik, elég kevés klímát programoznak úgy, hogy motorfék üzemben (fogyasztás miatt) "túlhűtse" magát, és mindig bekapcsoljon amikor ilyen üzem van.
Nyilván persze a fentit kedv/ésszerűség szerint lehet kombinálni. Városban, főleg nagyvárosban ahol folyamatosan indulni/megállni kell, általában kellő hűvös érzet érhető el, országúton főleg ahol kevés a domb ott ez nehezebb dolog.
Országúton általában a lejtőkön, falukba, körforgalmakba begurulás alkalmával lehet ilyesmit játszani. Ha nincs szükség nagy motorfékre akkor inkább magasabb fokozatban gyengébb motorfék + klíma. Általában csak 1-es fokozatban használom a klímát, ilyenkor a viszonylag lassabban belépő levegő miatt nagyobb annak hőtehetetlensége, azaz a ki/be kapcsolgatást nem annyira vesszük észre. Ez alól kivétel olyan hosszabb és meredekebb lejtő, ahol amúgy már benyomott gomb mellett is kikapcsol a klíma, ilyenkor a nagyobb ventillátorfokozat miatt tovább marad bekapcsolva a kompresszor és több hideg levegőt kapunk "ingyen".
Megállás/érkezés előtt általában 5-10 perccel már kikapcsolom teljesen. Az elpárologtató megszárítása miatt amúgy is javallott 2-3 perccel megállás előtt kikapcsolni (ventillátor maradjon), ezzel a későbbi büdös elkerülhető. Ha mindezt néhány perccel korábban megtesszük, akkor nem vág mellbe minket a meleg levegő kiszállásnál (ez amúgy sem egészséges), másrészt néhány decit is spórolhatunk.
Hogy a fenti milyen hatással van a klímára, 9 év és 475 ezer km alatt még sohasem volt semmilyen karbantartás a klímámmal. Sem tisztítás, sem utántöltés, sem olajcsere. Tökéletesen működik és nem büdös
Tavaly augusztusban mértük digitális hőmérővel, 10 perc után 6-7 fokos a kilépő levegő, igaz ezt csak gyári pollenszűrővel tudja, utángyártottal 1,5 fokkal melegebb és kevesebb levegő is jön.