A Bosch valóban nem AGM akksi, de azért raktam ezt bele, mert a német priusos oldalon ajánlották és persze olcsóbb is volt (az Optima cca. 3x annyi a szervizben).
. Bosch-ból az S6 os sorozat az AGM. Amint látható, nem véletlen az árkülönbség. Az autógyárak is igyekeznek rajta spórolni, egyes Lexusokban pl. a magasabb felszereltséghez (több fogyasztó) párosítják. Éppen a magasabb bekerülési költség miattvolt szükséges kitalálni a light verziót ami az EFB (pl. Bosch S5), ugyanis egyre nő a gépjárművek elektromos áramfelhasználása, a ciklikus merülések száma, és ezt a "hagyományos" teljesen gondozásmentes akkumulátorokkal gyakran a garancia idő végéig sem tudnák kielégíteni. (Start-Stop, vezetéstámogató rendszerek, kényelmi brerendezések ... )
Mit értesz pontosan az alatt, hogy gyengébb technológiájú?
Kevésbé fejlett, technológiával készült akkuk,
pl. néhány lehetséges különbség a különböző akkuk között.
Csepptöltés és hasonló huncutságok nem megoldhatóak, mert egy teremgarázsboxban áll és nincs konnektor a közelben. Kissé karcosnak is érezném, hogy egy ilyen technológiájú kocsiban ennyire érzékeny az elektromos rendszer - miközben az autó félig komputer.
Semmivel nem érzékenyebb a HSD rendszere mint más autóé, sőt mivel Toyota sokkal könnyebb hozzá illeszteni egyéb elektronikát.
A külső töltés teremgarázsban is megoldható, csak pénz és akarat kérdése.
Lehetséges megoldás,
DC-DC töltőalkalmazása egy kiöregedett nagykapacitású akkuval, vagy normál csepptöltő +inverter + egy kiöregedett nagykapacitású akku. A legegyszerűbb azonban 12V akku helyére bekötni egy kis olcsó akkut
(pl.), és máris lehet tölteni a lakásban a fedélzeti akkut.
Az egyetlen mentségnek (vagy inkább magyarázatnak) azt tudom elfogadni, ha az utólag beépített lopásgátló áramfelvétele szívja le. Ami érdekes kérdés, mert az SKS-t meg kompletten kikapcsolja, tehát az nem fogyaszt.
Az utólagos riasztó áramfelvételét másodpercek kérdése megmérni a biztosítékánál hagyományos multiméterrel, vagy egy lakatfogóval bárhol a tápkábelénél. A gk készenléti áramfelvételét kicsit macerásabb , mert némelyik elektronikának 20 perc nyugalom is kellhet a nyugalmi állásba kapcsoláshoz. Egyébként nem bonyolult, csak sorba kell kötni a multimetert az akkusarunál. Segédkábel alkalmazásával az áramkimaradás/ memóriavesztés is áthidalható.
Az SKS 48 óra után automatikusan készenléti üzemmódba kerül
beröffent, mentem vele kb. 40 percet, visszatöltötte. Utána a navis szervizmenüben megnéztem: 12,1V a feszültsége
A lehető legrosszabb egy mélymerült akkunak a nagy árammal töltés. Ilyenkor mindenképpen érdemes rászánni min. egy félórát, és kímélő kis áramerősségű külső töltést adni neki.
A HSD-k töltési karakterisztikáját mélymerült akkunál még nem mértem. Mivel itt nem generátoros töltésről van szó, elvileg egyszerűen megvalósíthatták volna, hogy az akkumulátor élettartamára nem káros töltést alkalmazzanak, ennek azonban kicsi a valószínűsége, mert az elsődleges cél az "indítóképesség" elérése, az élettartam csak másodlagos.
A HSDk 12V os töltési rendszere normál üzemi körülmények között, példaértékű.
Nem szeretnék 2 évente akksi cserélgetni.
Akkor javítani kell az energia mérlegeden.
Érdemes beszerezni egy könnyen (gyújtás ráadása nélkül) leolvasható, alacsony feszültség esetén jelzést adó eszközt (pl. Battery Sense, Comfort Indicator, Flasher, Monitor ... ), és sze. külső töltést alkalmazni. A jelzők újabb + fogyasztók, ezért mérőpont kialakítása ugyan kevésbé kényelmes, de energetikailag jobb megoldás.
Teremgarázs esetén én beszereznék egy új akkumulátort amit a lakásban töltenék, és a mérések illetve a várható felhasználás függvényében megcserélném,. A meglévő akkud kapacitása már úgyis csökkent.