Arra a néhány percre teljesen felesleges. Télen ahol beszállok már kabát kell, kiszállás után szintén. 10-15 percekért nem veszem le a kabátot.
Nálam az a határ, ahol a csupasz kezem fázni kezd, addig nem foglakozom a fűtéssel, csak rám melegedne a kabát. Kényes utasokkal, családdal természetesen más.
Néhány percre valóban, efelett elsiklottam.
Ennek ellenére szerintem a pár másodperces/perces motor beindulás egy nagyon jó kompromisszum.
Agyarka, ezt nem neked, hanem általánosságban:
Ebben a PHEV témában is azt érzem, mint korábban, hogy "elferdülnek" az igazi célok. Pl. ugye könnyen alakulnak/alakultak ki viták azzal kapcsolatban, hogy a Prius vagy egy kis fogyasztású dízel eszik e kevesebbet különféle helyzetekben. Csak éppen a lényeg nem a fogyasztás, hanem a károsanyag kibocsátás. És ebben a Prius verhetetlen.
A másik, szerintem tévedés, hogy a PHEV lehetőleg nulla benzint fogyasszon az elektromos hatótávon belül. Ne felejtsük el, hogy ez továbbra is egy hibrid autó, ahol nem lehet cél a tisztán elektromos üzem, hanem az a cél, hogy úgy lehessen használni az autót, mintha egy hagyományos autó lenne és emellett lehetőleg a legkisebb legyen a szennyezése. Ez a cél pedig csak úgy teljesülhet, ha a benzin motor bármikor hadra fogható. Bármelyik pillanatban szükség lehet egy-egy erőteljesebb gyorsításra, amihez a tisztán elektromos üzem már nem elég. Vészhelyzetben nem mondhatja azt a rendszer, hogy "bocs, de most csak villannyal megyek, nincs több lóerő és amúgy is csak 85-ig gyorsulok". A csont hideg motor és a szintén csont hideg katalizátor gyilkolódjon halálra ilyenkor? Csökkenjen az élettartama felére, harmadára és nőjön meg a károsanyag kibocsátás?
Ezen kívül ott van az akku hőmérséklet témája. Az akku 20-25 fokos szeret lenni. Ha nem ennyi, akkor vagy a tölthetősége, vagy a kisüthetősége csökken és ezzel együtt az élettartama is. Ezt csak azért mondom, mert sokan spórolnak nyáron a klíma kikapcsolásával, aminek az az egyik eredménye, hogy lassuláskor kevesebb mozgási energia hasznosul, mint hasznosulhatna. Ráadásul még izzad is a delikvens, az akku pedig gyorsabban öregszik. Télen pedig ott a fordított szitu, csökken a hatótáv, pedig lehet, hogy néhány csepp benzin elégetése mellett jelentősen növekedne. (A PIII nagyon gyorsan melegszik a kipufogó fűtés miatt!)
Mindezeket figyelembevéve, csak ismételni tudom magam, nem sok értelme van trükközni. Ha lenne PHEV-em, inkább beérném egy 1-3 literes téli fogyasztással, minthogy hosszú távon rongáljam a rendszert, ezáltal a nagy spórolásnak idő előtti elhasználódás (és súlyos pénzek) legyen az eredménye. (Általában sokáig megtartom az autóimat.)
Persze vannak olyan kivételes helyzetek, melyekre nem tudnak felkészülni a tervezők és érdemes bizonyos trükköket alkalmazni, amelyek nem károsak. 5 km reggel/este, a sebesség tutira nem közelíti meg a limitet, stb., ilyenkor tényleg érdemes forszírozni az EV módot, télen nem fűteni, nyáron nem hűteni.
Egyébként nem erről volt szó, hanem arról, hogy a PHEV előnye a 15-20 km-es ingázásnál jönne ki a sima PIII-hoz képest. A viszonylag hosszabb benzinmentes haladás képességének a kihasználása viszont nehézkes hidegben.
Ezzel teljesen egyetértek, de ha nem benzinmentes a haladás, akkor is kb. fele annyit fogyasztana. Fagypont körül a Corollánk kb. 13-at kajál 5 km-es utakon, egy PII kb. 7-8-at, trükközés nélkül a PHEV pedig csak hasraütésre kb. 3-4-et (15-20 km-es ingázással 2-2.5-öt tippelek). Szerintem ez jelentős előnynek mondható.