Próbáltál már valami DPF cleaner adalékot tenni bele? A Wynn's kifejezetten rövid távú autokhoz fejlesztett egy löttyöt. 3000km-enként kell a tankba tenni. Hasonlóan működik, mint amelyek lecsökkentik a korom égési hőmérsékletét. Egyetlen szépséghibája, hogy akkor hatékony, ha van regenerálás is. Mivel nálad tankonként többször is jelentkezik, így nálad segíthet.
Az már kellemetlenebb, hogy ilyen melegben is nagy füstöt látsz regeneráláskor. Ez már annak a jele, hogy kicsi az aktív felület a DPNR-ben. Ennek két oka lehet: Az egyik az, hogy tele van a gázolaj kéntartalmából származó lerakódásal, vagy akkora a részecske koncentráció, hogy már nincs szabad aktív felület. Mennyi idős, és mennyi is van a gépben?
Próbáld megfigyelni azt, hogy amikor már meleg a motorod, és mondjuk 5-ben mész 90-100-al stabil tempóban, tehát nem gyorsítasz, nem lassítasz, csak konstans gázpedálállással haladsz (nem tempomattal), akkor a pillanatnyi fogyasztásmérőd mit mutat. Ha azt látod, hogy a konstans alacsony fogyasztást időnként (7-12 sec-enként) megnöveli akár két három literrel, majd visszaáll a kis fogyasztásra, és ezt ütemesen ismételgeti, akkor a kipufogó befecskendező folyamatosan adagolja a cuccot. A nagy füst azért lehet, mert a beadagolt go. már nem ég el, hanem csekély átalakulással átmegy a katalizátoron. Ha teljesítményt még érzel a gépben, akkor próbáld ki az adalékot. Nem tudod, nem néztétek, hogy hány fokos a kipufogó gáz? Könnyen termikus sokkot kaphat a DPNR a folyamatos regeneráláskor.
A következő lépés a tisztítás, szétszerelés nélkül. (én most ilyen dolgokban töröm a fejem, ha érdekel, keress meg privátban).
Toyota diagnosztikával lehet látni az oxigénszenzor jelét, ami jól mutatja a DPNR hatásfokát.
Bár nem Avensisem van hanem Auris, én is szenvedek már egy ideje a DPNR problémával. Az autó 2007-es, tehát még a korai D-CAT szériából való, 90%-ban Budapesten használom, most van benne 83 ezer km, tehát elég keveset megyek vele, főleg az utóbbi időben. Az első problémám 2011 őszén jelentkezett, amikor is az autó 1800-as fordulat alatt elkezdett eléggé elgyengülni, a turbólyuk megnőtt. Pár nap múlva meg is jelent a check engine lámpa és többször átváltott vészüzemmódba. ODB kiolvasóm szerint P2002-es hiba. Márkaszervizben már előre bólogattak, hogy ez tipikus jelenség, de ne aggódjak, van rá megoldás. Otthagytam pár órára az autót, az alatt kipucolták a nyomáskülönbség érzékelő csöveket (a korai szériában ez még vékonyabb és hajlamos az eltömődésre), EGR-t, miegymást, kimentek vele az M0-ásra és teszterrel kényszerített regenerálásokat hajtottak végre. Amikor az autót visszakaptam, mintha kicserélték volna, gyönyörűen ment alacsony fordulaton is, a hibajelenség megszűnt teljesen. Ez a "DPNR efficiency below threshold" üzenet valójában nem a részecskeszűrő hibája miatt volt, csak az eltömődött csövek miatt érezte úgy, hogy meg van telve. Egy évvel később egy BP-Berlin autópályázás alkalmával tűnt fel, hogy az autó tartós nagy fordulaton és nagy terheléskor nem megy elég jól és kékesfehér pamacsokat is ereget. A turbónyomás 2500-as fordulat fölött visszaesik 1 bar-ról 0,7-0,6 bar-ra (torque pro androidos alkalmazással nézem), amitől az autó alig megy a teljesítményéhez képest. Korábban fékpadon is mérettem a kocsit még új korában, és ott 4000-ig kitartotta az 1 bar töltőnyomást. Én arra gyanakszom, hogy a részecskeszűrő már nem képes azt a kipufogógáz tömegáramot átengedni, mint új korában, emiatt a gázsebesség csökken és a turbónyomás is emiatt. Egyszerűbben fogalmazva a tömött szűrő lefojtja a motort. Hibalámpám többé nem keletkezett a korább említett eset óta, de ez a turbónyomás visszaesés és fehér füst eregetés aggodalommal töltött el. Azóta a fehér füst és a regenerálás közötti összefüggést én is kielemeztem. Nem mindig csinálja, de ha igen, akkor mindig egybeesik az 5. injektor működésével (tehát amikor megnő a pillanatnyi fogyasztás, vagy OBD adatokon lecsökken a légviszony, akkor pamacsol). A német autópályás eset óta kizárólag OMV prémium dieselt tankolok és azt is igyekszem a schwechati üzemanyagot áruló Róbert Károly körúti OMV székház alatti kútból beszerezni. Ennek hatására a kéksefehér füstölés eléggé minimális mértékűre csökkent, kb fél évente talán, ha jelentkezik, akkor is csak rövid időre. Ilyenkor általában kimegyek az M0-ra, figyelem az OBD adatokat, tempomattal ráállok 2000-es fordulatra 5.-ben és várom mikor szűnik meg a ciklikus fogyasztásnövekedés (=regenerálás). Van, hogy ez 20-30 percet is igénybe vesz, de idővel abbahagyja. Ilyenkor kicsit talán jobbnak érződik az autó menetteljesítménye, de a nagy fordulati turbónyomás visszaesés azóta is tapasztalható, legfeljebb nem olyan markánsan. Mivel főleg városban használom az autót, ott a teljesítmény csökkenés nem érződik annyira, kis fordulaton még nem okoz akkora blokkolást a DPF a kipufogórendszerben. Próbálkoztam amúgy adalékkal, angol Toyota fórumokon sokan ajánlották a Forté DPF cleaner nevű löttyöt, kb olyasmi lehet, mint a Wynn's meg még pár más cég is gyárt hasonlót. De őszintén szólva semmi hatását nem észleltem. Ez vagy azért van, mert valójában a DPF-em nincs rossz állapotban, csak én vagyok túl érzékeny és belebeszélem, vagy pedig egyszerűen nem tudja megoldani a problémát az adalék. EGR szelepet amúgy már kétszer tisztítottam az ominózus hibakód óta egyszer saját, egyszer szerelő kivitelezésében, de az viszonylag jó állapotban van, nem nagyon kormolódott el azóta. Rádugtuk a Toyota Intelligent Tester műszert is, ami kijelzi a kipufogógáz hőmérséklet adatokat (sajnos a Torque szoftver azt nem tudja) illetve az egész rendszer állapotát lehet vizsgálni. A teszter szerint a részecskeszűrő nem hibás, a nyomáskülönbség értékek normálisak és a regenerálás lefut hiba nélkül. Egyetlen dolog volt, ami kicsit nem illik a képbe, mégpedig az, hogy a Toyota szerviz CD szerinti minimálisan 650-700fokos regenerálási hőmérséklet kell, hogy működjön a dolog, ehelyett nálam alig volt 600 °C a kipufogógáz hőmérséklet, ennek ellenére a regenerálást befejezte és hibátlannak minősítette. Nagy a gyanúja annak, hogy a regenerálás nem tud elég hatékonyan végbemenni ezért marad elégetlen korom a szűrőben, ez pedig az oka lehet az egész mizériának. Csak lehet ez még nem olyan mértékű, hogy a teszter hibát jelezzen.
Emberi érzékszervekkel a nagy fordulaton történő teljesítménycsökkenésen kívül az alábbi jelenségek fedezhetőek fel amióta elkezdődött a probléma: 2007-2011 között a kipufogó teljesen fémtiszta volt, ha belenyúltam az ujjammal, gyakorlatilag nem ragadt rá korom. Azóta szemmel láthatóan kormos, sőt még a kipufogócső peremére is kirakódott egy kis feketeség. Ezen kívül volt egy érdekes jelenség, újabb korában regenerálás után ha leállítottam a motort, kiszállva hallottam a kipufogó felől jövő fémes, pattogó hangot a hőtágulás, hűlés miatt. Utóbbi években ez a pattogás teljesen megszűnt. Ez is arra enged következtetni, hogy a regenerálási hőmérséklet túl alacsony, nem megfelelő.
A fogyasztásom amúgy nem rossz. Budapesti forgalomban 6,5-7 liter körül alakul, ha regenerálási ciklus is beleesik, akkor 7,5-8-ra is felmehet. Országúton 5-5,5 liter 90-100-as átlagos tempó mellett (teljes tankra vetítve, a pillanatnyi itt ez alatt szokott lenni, 4-4,5 liter), autópályán viszont elég torkos, ott bekapja a 8-8,5 litert is 130-140-nél, 160-nál pedig már inkább a 10 fele közelít (mármint a pillanatnyi fogyasztás, a teljes tankra jobb értékek szoktak kijönni a sok motorfékezgetés miatt). Összességében azt hiszem nincs túl nagy baj az autóval, de én azért érzem, hogy nem olyan, mint régen és ez zavar. Szeretném olyan állapotban tudni, mint pár éves korában. Ezért most gondolkodom egy részecskeszűrő tisztításon, több cég is foglalkozik ezzel. Nem olvastam még senkitől tapasztalatot ezzel kapcsolatban, de talán ártani nem árthat. Úgy vettem észre két féle módszer van, az elterjedtebb a vegyszeres tisztítás, amely nem igényel megbontást, a másik a gépi, gőzös, ahol csak a szűrőelemet helyezik be egy masinába, de azt nem tudom hogyan szedik ki. utóbbival kapcsoaltban kicsit tartok a megbontástól, de az tűnik hatékonyabb módszernek. Ezzel a műhellyel szemezgetek:
http://elesautoszerviz.ewk.hu/ a honlap szerint tapasztalt, több éve ezzel foglalkozó cég, hát lehet, hogy bevállalom, nagyon kíváncsi vagyok, hogy a részecskeszűrő "elhasználódása" az oka a fentebb taglalt jelenségeknek, vagy sem és ez csak így tud kiderülni szerintem.
Bocs, hogy ilyen baromi hosszú voltam, de hátha más is hasonló cipőben jár és esetleg támpontot, megerősítést tudok nyújtani saját maga által tapasztalt dolgokhoz. Természetesen én is szívesen fogadom mások véleményét, tapasztalatát a fentiekkel kapcsolatban, esetleg ha valaki járt már részecskeszűrő tisztításon, az is mesélhetne kicsit róla.