Üdv!
Egy autó addig gyorsul, amíg a motorból az erőátvitelen keresztül a kerekek által kifejtett erő nagyobb, mint a kocsit fékező erők.
A fékező erők (vízszintes terepen) általában a légellenállás és a súrlódási erő, és ismereteim szerint az első a fajsúlyosabb. Az, hogy nehezebb az autó, maximum az utóbbiba szól bele: a gumik jobban deformálódnak, és a felületeket összenyomó erő is nagyobb. A kerékcsapágyakban ébredő erők is nagyobbak, de megfelelő méretezés esetén nem kötelező a jóval nagyobb veszteség itt.
Adott esetben tehát egy nagyobb tömegű autó lassabban gyorsul (a newtoni a=F/m, vagyis gyorsulás = erő/tömeg miatt), de a végsebességét a fenti összefüggés határozza meg.
Régen volt a vita, hogy melyik esik le hamarabb: a vasgolyó, vagy egy tollpihe. Erre a pontos válasz azt, hogy ha nincs légellenállás, akkor egyforma gyorsan. Ez kísérletileg igazolható (vákuumban). Tehát itt FUBÁ-nak kell igazat adnunk: adott forma és azonos motorteljesítmény esetén a nehezebb autó lassabban gyorsul, de a vége (ceteris paribus) ugyanannyi.
Carina esetében tehát ha jobban megpakolják, akkor keményebbre fújva a kerekeket az itt fellépő addicionális veszteség csökkenthető valamelyest. Alapból kevésbé fog gyorsulni, de a végsebessége nem annyival lesz kevesebb a könnyebb állapothoz képest, mint azt a tömeg arányos megnövekedése miatt elsőre gondolnánk. A légellenállás nagyjából változatlan lesz, de a súrlódási erők elkerülhetetlenül növekedni fognak. De nem 180 lesz a vége 209 helyett, hanem inkább 200 felett várható, főleg ha valaki meg meri kockáztatni ezt egy jól megterhelt futóművű, másképpen reagáló autóval.
Azok a Suzukik, amik 103 LE 800 kg, biztosan nagyon jól gyorsulnak, de a végsebességük nem kötelezően olyan nagy, bár nem tudom, mennyire jó a légellenállása a kasznijuknak.