Sziasztok!
A D-CAT motorok regenerálásával kapcsolatban lennének kérdéseim.
Amennyire tudom, a folyamat a részecskeszűrő tisztítását szolgálja, gyakorlatilag kiégeti a lerakódott kormot, ehhez plusz üzemanyagot felhasználva. A folyamat igényel egy bizonyos üzemi hőmérsékletet. Viszont a rendszernek nem használ, ha ez a folyamat félbeszakad.
Én napi közel száz kilométert járok, de ebben 5 - 10 km -es egybefüggő gyors szakaszok vannak (gyorsforgalmi autóút, főút), már ha itt is nem lassít le egy lámpa vagy a forgalom, de a szakaszok végén mindig van egy lassítás, esetleg egy - egy lakott területes szakasz.
A kérdéseim ezekből adódnak.
- Mi indítja el a regenerálási folyamatot?
- Van bármilyen ráhatásom, hogy ez mikor induljon el, vagy ad-hoc, amikor épp úgy érzi, hogy most szükséges?
- Ha tudom szabályozni, hogy a folyamat mikor induljon, milyen időközönként célszerű azt elvégezni?
- Tudok arról (az esetleges füstölésen kívül, amit bármi más is okozhat), hogy éppen regenerációs folyamat zajlik, és most ne állítsam le a motort, vagy ne lassítsak x sebesség/fordulatszám alá?
- Milyen tempó/fordulatszám és annak mennyi ideig való fenntartása szükséges, hogy a folyamat maradéktalanul érjen véget?
- Van lehetőség ezeken a néhány kilométeres gyors szakaszokon végigvinni a folyamatot, vagy szükség esetén nézzek ki egy rég látott, távol, és lehetőleg autópályán megközelíthető helyen lakó rokont/ismerőst?
Tudom, sok kérdés ez egy kommentbe (azt mondják, egy post - egy kérdés, ha választ is akar az ember), de nem szeretném teleszórni a fórumot
Előre is köszönöm a válaszokat!
Szia!
Az a helyzet, hogy a D-CAT esetén egy kissé bonyolultabb a helyzet annál, minthogy a sofőr beavatkozhasson ebbe a dologba. Automatikusan zajlik a regenerálás, és konkrétan az ECU vezérli. A Toyota rendszere nem csak koromégetést végez, hanem NOx redukciót is, plusz az egyéb gázolajban lévő hasznos, vagy haszontalan anyagok (pl. adalékok, kén) égéstermékeit is igyekszik eltávolítani a szűrőből. A redukálás alapjele a szűrő előtt és után kialakuló nyomás különbsége. Ha a koromkoncentráció miatt a nyomáskülönbség megnő, akkor regenerál. Ez használattól és tüzelőanyagtól függően lehet 500, de akár 1000km-enként is.
A regenerálást igazából nem tudod kikényszeríteni, csak megfelelő diagnosztikai eszközzel: ez a kényszerregenerálás, de ezt már csak akkor szoktuk alkalmazni, amikor nagyon gyakran regenerál a gép és nagyon füstöl, esetleg hibaüzenet van miatta. Arról nem nagyon tudsz, hogy épp mikor csinálja, hiszen a Toyota célja pont az volt, hogy az (akkori) konkurenciának fölé nőve, karbantartásmentes részecskeszűrőt alkosson. Azonban van néhány tünet, amiről felismerhető a regenerálás, de ismerni kell hozzá a kocsit is. Télen könyebb, mert különösen gázadásra, regenerálás közben kékes-fehér füstöt bodorít a gép, amit a tükörben fel lehet fedezni. Egyébként az alapjárat simábbá válik (az utóbefecskendezés miatt, de ez télen gyakran csak a katalizátor felmelegítését szolgálja), mint általában, illetve a pillanatnyi fogyasztás megnő. (pl. motorfékkel gurulva, szakaszosan mutat pillanatnyi fogyasztást anélkül, hogy a gázhoz hozzáérnél.)
Milyen tempo szükséges? Az van, hogy célszerű úgy terhelni a motort, hogy közepes fordulaton, részterheléssel haladj. Tehát ne gyorsíts, ne is lassíts, tartsd a sebességet. Automatával ez nem biztos, hogy könnyen megy, szerintem szekvenciálisan kéne kapcsolni. Az van, hogy ha nagyokat gyorsítgatsz, attól ugyan felmelegszik a katalizátor, de a nagy terhelés miatt az égés nem lesz ideális, és így épp korommal nyomod tele a szűrőt.
Azok az utak, amiket írtál, azok rendben vannak, mert legalább van ideje felmelegedni a szűrőnek. Ha a szűrő 300 fok fölött van, akkor regenerálás nélkül is képes a részecskék bizonyos szintű oxidációjára, így a regeneráláshoz szükséges eltömődést is késlelteti. Az igazi gond télen van, amikor nem tud felmelegedni a szűrő, nem indulnak be a reakciók, és csak gyűlik a szűrőben a cucc.
Az, hogy a regenerálás meddig tart, az sok dologtól függ. A szűrő hőmérsékletétől, a benne lévő részecskekoncentrációtól, a kéntartalomtól. Nekem volt olyan, hogy télen kb. 5 percig láttam a kékes füstöt a tükörben, de mostanság volt olyan, hogy nagyon kénes lehetett a gázolaj, amit tankoltam, mert elekezdett sokat fogyasztani, és gyakorlatilag folyamatosan csinálta a kén-regenerálást. (így hívja a szoftver). Most, hogy újra prémium van benne, meg cetánszám növelő, visszaáll a rend úgy tűnik. Szóval, egy normál regenerálás 5-20 perc között tarthat kondícióktól függően. ha egyszer-kétszer nem fejezi be, az nem jelent gondot, majd újra kezdi legözelebb, de ha úgy veszed észre, hogy gyaakorta regenerál, akkor egy tartósabb közepes fordulaton haladás mindenképp csak a hasznára válik.