Sziasztok!
Szombaton eloszor otthagyott az Avensis
Ket tippem van: vagy az akkumulator doglott (epp 4 eves Toyota akksi van benne, de lehet, hogy optifit, sehol sem latom rairva), vagy a generator doglodik.
A tunet: szombaton megyunk le csaladdal a Velencei tora, az utolso par kilometeren lepesben haladva, meg aztan jol elkavartam a kis utcakon is. Legkondi, fenyszoro, es a lassu menet miatt a hutoventillator is folyamatosan ment, es CD-t is hallgattunk. Mivel ugy tudom egy 100A-s generator van az Avensisben, ennek nem kellene gondot jelenteni, mert durvan 1400W teljesitmenyt le tud adni. Ha nem is tolti az akksit, de a fogyasztokat azert el kellene, hogy lassa.
A lenyeg, hogy valahol lefulladtam, es az onindito mar egy fel fordulatot sem birt tekerni a motoron. Masodszorra probalkozva mar csak kattant, de semmi. Az ablakot is epp fel tudtam huzni, belso lampak is pislogva egtek.
Nehezen keritettunk egy jo nagy akksiju autot, mert egy kis Nissannal hiaba probaltuk bikazni. Poccre elindult vele. 20 percig jarattam, ide-oda mentunk is, mondom ennyi talan mar eleg lesz, hogy el tudjunk majd indulni. Hat nem volt.
Furdozes stb. utan este megint bikazassal jottunk haza. Erdekes modon az 1 oras uton sem toltott az akksin egy dekat sem, sot, menetkozben mikor kivettem neha uresbe, akkor eltunt a Range a fedcomprol, pislakolt a belso vilagitas is, idonkent megjelent az ABS, VSC off, stb. lampak, gondolom hogy nincs eleg kraft ezek mukodesehez, majd mikor betettem sebessegbe, minden szepen visszajott (fenyszoro kozben vilagitott mondjuk). Eleg paras volt minden lampanal ugy indulni, hogy ha most lefullad, ott maradunk
Meg aztan azt sem tudtam, hogy a nagynyomasu pumpa kap-e eleg aramot, gyertyak tudnak-e gyujtani. Folyton picit turaztattam a motort, nehogy a generator keveset termeljen, es ott maradjunk.
Felvittem magammal estere az akksit es vasarnapra feltoltottem fullosra. Ramertem, 12,61V, ez kb. normalis, bar ha jol emlekszem volt ez valaha 12,8 is toltes utan. Delutan mentunk kb. 15-20 kilometert, 2x is kellett inditozni (vasarlas utan), nem volt az egvilagon semmi problema. Aztan atugrottunk szuleimhez, hogy ramerjek az akksira. 12,61V kikapcsolt gyujtassal, inditozas kozben leesett asszem 10V korulire, majd jaro motorral 13,5V koruli feszultseget mertunk az akksin, porgetve a motort, picit feljebb ment.
Azt mondjuk nem ertem, miert nem 14-14,5V koruli ertekeket mertunk, hiszen a generatornak ennyivel kellene toltenie.
A lenyeg, hogy itt is probaltunk tobb inditozast, poccre indult mindig. Aztan ujabb 12-15 km autozas fenyszoroval, mert kozben beesteledett. Feluton ismet elojott, hogy a Range idorol idore eltunt, a muszerfal csak pislakolt, megint egett az ABS, VSC off, szoval picit ijeszto volt. Azert hazaerkeztunk, leparkoltam, es kiserletkeppen ujra probaltam inditani. Kattanas, es semmi tobb, megint nullara merult az akksi.
Kinek mi a tippje? Totalisan doglott akksi? De akkor feltoltes utan hogyan mertunk inditozas kozben normal ertekeket? Egy halott akkumulator nem birna leadni tobbszaz ampert, es nem indulna vele poccre az auto. Amit meg eszrevettem, hogy mindig akkor merult le, amikor a fenyszorok mentek. Amikor feltoltott akksival indultunk vasarnap, nem hasznaltuk a fenyszorot, es tobbszor ujrainditva sem volt semmi problema, es a feszultseg is normalis volt allohelyzetben es inditozas kozben is. Lehet valami zarlat van a fenyszoroban, vagy a hatso lampaban?
Viszont a generator is gyanus nekem, hogy csak 13,5V-ot mertem, mikor jart a motor. A hiba ellen szol viszont, hogy fullra lemerult akksival hogyan jutottunk haza a Velencei torol vegig fenyszoroval (kb. 1 ora) ha nem mukodott volna a generator? De ha menet kozben uresbe teve megiscsak pislakolt, meg a fedcomp akadozott, akkor megsem annyira jo a generator. Vagy visszaeso fordulatnal atmenetileg az akksinak kellene aramot szolgaltatni, es csak allohelyzetben alapjaraton valamint haladas kozben termel annyi aramot a generator, hogy minden fogyasztot elbirjon?
A harmadik tippem, hogy a generator is, es a folyamatos, megfelelo toltoaram hianya miatt az akkumulator is szep lassan meghalt. Ahogy neztem, egy uj generator viszont 180 ezer koruli osszegbe kerul + beszereles, aminek nemhogy egyaltalan nem orulnek, de ki sem tudnam per pillanat fizetni.
Van esetleg valakinek tapasztalata generator troubleshooting-ban? Az akksit ki tudjak merni nekem valahol terheleses meressel, hogy kidobando-e? Csak akkor meg mindig attol felek, hogy az uj akksi is esetleg lemerul majd, es szep lassan az is megdoglik a tolteshiany miatt. Vagy egy full lemerules-ujratoltes ciklust meg birnia kell egy uj akksinak? Vagy inkabb ne kiserletezzek ilyennel, mert hazavagom azt is?