Üdv!
Egyik ismerősömnek van egy 1988-as (?) 86 LE-s 2.0 TD Camry-je. Elég jól eszi az olajat, de pontosan nem tudom, mennyit, viszont éppen 15w40 olajjal jár vele. A kocsi simán indul, jó hangja van, csak eszi az olajat.
Az a gondja van ezen kívül vele, hogy a hátsó lengéscsillapítót (gólyaláb) nem tudja beszerezni, max. bontóból, mert patronos, és csak a betétet adják újonnan. Ha szétrohad a váz, akkor azt beszerezni elég bajos. A másik meg az első fényszóró.
Néztük az olajokat, mit lehetne beletenni, mennyi a csereperiódus, ezt találtam:
LM oil guide szerint a motorba elsőre 5w30 A1/A5/B1/B5 C2 olaj (LM 4300)
Aztán esetleg Top Tec 4100 5w40, még "esetlegebb" 10w40 olaj.
5,8 liter, de a csereperiódus 5000 km vagy 3 hónap, nehéz üzem esetén 2500km 1 hónap!! Ezt így írja a Castrolos olajválasztó is. Tudom, hogy a Toyota sosem volt híres a hosszú csereperiódusról, de ez már egyenesen rövid Elsőre azt javasoltam neki, hogy télre tegyen bele min. 5w40-et, nyárra meg 15w40-et, de nem tudom...Ez 6 hónap, nem 3.
Az olajfogyasztásra kérdeztem a gyűrűzést, de attól fél, mert a hengerfej egyszer lennt volt, és válla van a hengernek, lehet, hogy az új gyűrű eltörne. Generálozta valaki esetleg az ilyen motorját?
A váltó a másik érdekes dolog. Manuális ötös váltóba DexronIII olajat írnak. A Bárdinál ír az egy S5 váltóba 75w90 váltóolajat. Ez lehetséges, hogy így van? (LM és Castrol megint ugyanazt mondja). Csere 100.000 km után, 2,6 liter.
(Hosszútávon gondolkodik a géppel, akar egy (karambolos, de járóképes) alkatrészautót, csak nem tudja, megérné-e, mert azt egy csomó plusz alkatrésszel olyan 250.000 körül adnák. Ilyen autó 1990-esben friss műszakival 290.000-ért van. Ezen is dilemmázik. Nekem tetszik, hogy nem érdekli, milyen idős a gép, ragaszkodik hozzá ).
Szóval tudna valaki a technikai jellegű kérdésekben segíteni? A gazdasági jellegűekre is örömmel várom a válaszokat
Mennyi olajat eszik? 15 W-40 amúgy korrekt választás egy ilyen régi, kopott dízelmotorba; én télre sem tennék bele 10 W-40-esnél "hígabbat". Már csak az olaj ára miatt sem, lévén ugye eszi.
Hogy miért adnak meg rá 5 W-30-at, a fene tudja... azt tudom elképzelni, hogy az akkoriban Toyotánál szokásos 10 W-30 lehet a gyári eredeti ajánlás. Csak azt, ugye, már felülírja a műszaki állapot.
Csereperiódus dettó - csak fordítva. Túl óvatosak voltak akkor (is) - és ugye az olajok messze nem voltak olyan jók, mint ma. Az én Camrymre is (ami ugye benzines), 7500 km/6 hónap lenne a gyári előírás. Aha, persze
... 15000-nél/1 évnél előbb még sosem cseréltem - de nem is API SD-t teszek bele, amit a gyár előír
... hanem SJ-t, SL-t. Na, akárhogy is: szerintem 10 ezrenként/fél évente BŐVEN elég cserélni, ebben a dízel Camryben is.
Gólyaláb: mi a baja a patronnal? Szét van rohadva már most a váz? Ha nincs, akkor nem értem, mi a probléma
... amúgy meg lehet próbálni a pécsi bontót, harminc-2552552. Vagy a pesti boltot/bontót: egy-3831550.
Váltóolaj: simán lehetséges, hogy tényleg ATF kell bele
Az enyém is kézi váltós - és ebbe is ATF kell gyárilag. Amíg ezt nem tudtuk, jártam vele korábban "sima" váltóolajjal - jó szar is volt, hidegen akadt, recsegett stb. Bő 100 ezerrel ezelőtt ATF került bele - azóta sokkal jobb
! Szóval igen, ilyet tegyetek bele. A Bárdi forrása rossz.
Fényszóró: fel lehet újíttatni, de az sok pénz (20-25 ezer per darab). A bontott olcsóbb megoldás lehet.
Donor-autó: ha meg akarja tartani, mindenképp ésszerű lehet beszerezni egyet. A típus kihalóban van, 5-6 év múlva már sokkal nehezebb lesz hozzá alkatrészt találni, mint most. Ennyi idős kocsinál pedig már nem érdemes azon gondolkodni, hogy mi éri meg és mi nem. 200 ezernél messze több a használati értéke, és nincs értékvesztése! Ez bizony egy nagyon komoly érv az ilyen idős, ekkora piaci értékű kocsik megtartása mellett. Alig tudnak kevesebbet, mint egy 10 évvel fiatalabb, ami most négy-ötször annyiba kerül.
És még valami, amire nem szoktak gondolni: a leginkább környezetkímélő autó az, amit nem kell elbontani, és nem kell helyette újat legyártani
Szóval: hajrá, hozza rendbe, tartsa meg
!