Szerző Téma: Beszélgessünk...  (Megtekintve 3371342 alkalommal)

0 Felhasználó és 8 vendég van a témában

zezoka

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 712
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6045 Dátum: 2012.06.15 21:56:40 »
Én is az utólagosról írtam. Megnéztem egy hatos golf lámpatestjét, itt a refi mellett egy másik izzó adja a DRL fényét. A búrán nincsen DRL jelölés, csak a szokásos jelzések. Ez is gyári.

Egyébként pont, hogy nem a tompított szál van megtáplálva, hanem minden esetben a refi szála, de ennek is megvan az oka.  Nevezetesen az, hogy a tompított irányított fényt bocsát ki, míg a refi szórt fényt. A láthatóság mértéke miatt táplálják meg a refit csökkentett fényerővel, ebből adódóan a DRL funkcióban működő refi szórt fényét még vakító napsütésben is hamarabb észre lehet venni, mintha az ugyanolyan körülmények közötti tompítottét.
A szórt fény sokkal nagyobb láthatósági spektrumot jelent, az FF tükör kialakítása miatt.

Az Ovtávia tekintetében, a miénkben is alapból bent van ez a funkció, azonban ez nem DRL, hanem csak automatikus világítás. Ez normál üzemi funkcióban gyújtás ráadásakor a tompítottat kapcsolja. Ilyen már a '80-es években az északi területekre szállított Volvókban is létezett.  Az új Octáviákban a DRL helye a ködlámpa (alsó) szélén van, külön izzó adja a DRL funkciót, miként a Fabiákban is.
Én utólagosról beszéltem, Te pedig gyárit hasonlítasz! Gyári lámpán nem a búrán van (csak az utólagos drl-en van a búrán), hanem a lámpatesten felül, vagy hátul, vagy valahol az oldalán.

Refiben igazad van, de szerintem nem azért: hanem mivel az nagyobb felület, mert a foncsor teljes felületen világít, ezért jobban észrevehető, mint a tompított, ami csak felében világít. De az hülyeség, h szórja a fényt a refi! Nem szórhatja, épp hogy fókuszálja, azért is tudsz vele irányítottan, messzebbre, messzire világítani (más tészta, h messzebbre a tölcsér szélesedik, ezért persze vakít is)! A ködlámpa az szórja a fényt! Az terít az első pár méteren.

Haver Octaviája még nem a ködlámpa  melletti drl-es, hanem egyel előtti modell, és automata fényszóró aktiválás csak a csomag, ahogy mondod. Volvót meg tudom én is! :)

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6046 Dátum: 2012.06.16 08:06:49 »
Én utólagosról beszéltem, Te pedig gyárit hasonlítasz! Gyári lámpán nem a búrán van (csak az utólagos drl-en van a búrán), hanem a lámpatesten felül, vagy hátul, vagy valahol az oldalán.

Refiben igazad van, de szerintem nem azért: hanem mivel az nagyobb felület, mert a foncsor teljes felületen világít, ezért jobban észrevehető, mint a tompított, ami csak felében világít. De az hülyeség, h szórja a fényt a refi! Nem szórhatja, épp hogy fókuszálja, azért is tudsz vele irányítottan, messzebbre, messzire világítani (más tészta, h messzebbre a tölcsér szélesedik, ezért persze vakít is)! A ködlámpa az szórja a fényt! Az terít az első pár méteren.

Haver Octaviája még nem a ködlámpa  melletti drl-es, hanem egyel előtti modell, és automata fényszóró aktiválás csak a csomag, ahogy mondod. Volvót meg tudom én is! :)

Nézd, e nem hitvita, hanem ténykérdés. A fényszóró, mint nevében is benne van szórja a fényt a tükör teljes felületéről, míg a tompított irányítottan, mint írod is.  De azért nem kellene lehülyézni a másikat...   :flowers:

Láttál már ködlámpa kilépő fénynyalábot?  Na az mindent csinál, csak nem szórja a fényt. Irányítottan egy keskeny sávban horizontálisan sugározza a fénykévét.  Jó is lenne, ha szórná...  Kapcsoltál már fényszórót ködben?  Mit látsz vele? Konkrétan semmit, mert egy fényfalat látsz magad előtt. Ezzel szemben a ködfény "alávilágít" a ködnek, a legkevesebb felületet belőle megvilágítva, viszont a tőle telhető legnagyobb útfelületre bocsájt fénykévét.
Ez a lényege.

Ha szabad javasolnom, akkor egy picit olvass utána ezeknek a témaköröknek.  Persze nem kötelező.  :flowers:



Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

zezoka

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 712
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6047 Dátum: 2012.06.16 12:11:23 »
Nézd, e nem hitvita, hanem ténykérdés. A fényszóró, mint nevében is benne van szórja a fényt a tükör teljes felületéről, míg a tompított irányítottan, mint írod is.  De azért nem kellene lehülyézni a másikat...   :flowers:

Láttál már ködlámpa kilépő fénynyalábot?  Na az mindent csinál, csak nem szórja a fényt. Irányítottan egy keskeny sávban horizontálisan sugározza a fénykévét.  Jó is lenne, ha szórná...  Kapcsoltál már fényszórót ködben?  Mit látsz vele? Konkrétan semmit, mert egy fényfalat látsz magad előtt. Ezzel szemben a ködfény "alávilágít" a ködnek, a legkevesebb felületet belőle megvilágítva, viszont a tőle telhető legnagyobb útfelületre bocsájt fénykévét.
Ez a lényege.

Ha szabad javasolnom, akkor egy picit olvass utána ezeknek a témaköröknek.  Persze nem kötelező.  :flowers:
Egyrészt nem hülyéztelek le, hanem azt mondtam szerintem hülyeség, nem pedig Te vagy az (szerintem van különbség a kettő között)... ;)

Másrészt: Fényszóró nem feltétlen azért fényszóró , mert szórja a fényt (Féklámpa sem fékezi az autót :) )! Az egy gyűjtőnév! 

Harmadrészt: Láttam! Állj egy fal elé! Ködlámpa egy jó széles foltot világít, hogy a közeledben terítsen, a refi pedig épp egy vékony keskenyebb csíkot, mert összefókuszálja, párhuzamosítja! De elég ha azt mondom, h a ködlámpa csak pár méterre eléd világít, és még a padkán is van fénye jobb és bal oldalt, a refi meg sokszor az autó előtti részt simán sötétben is hagyja, mert annyira párhuzamosítja a fókuszpontban levő égőből kilépő fénysugarakat! Ha a refi szórná, a ködös meg gyűjtené a fényt, akkor az világítana messzebbre! :) Ez egyszerű fizika (vagy lehet akár geometria) : összetartó (fényt gyűjti)  vagy széttartó (fényt szórja) fénysugarak: melyik világít szerinted messzebbre (gondolj a lézerre, ami a lehető legpárhuzamosabb fény - lehető legkevesebb a szórás)?

Persze természetesen a refinél is van szórás, mert veszteség sajna mindenhol van, tükör, és égő sem tökéletes, meg nem csak refi célt szolgál a foncsor (H4 égőnél), meg a búra is töri a fényt, az égő üvege is, fókuszpont is csak egy van ideális esetben, az izzószál pedig csík, és a két izzószál között van egy kis távolság is, de a fő cél ez lenne (és ez a lényege):

Szembejövőnek meg azért tűnik úgy, h szórja a fényt, mert nem teljesen párhuzamosítva van a fény, hanem tölcsér-szerű, előrefelé szélesedik, ezért autó előtt pár méterre már beleér a szembejövő szférájába, tehát vakítja őt.

Még utánna is néztem, akkor találtam ezt a frankó kis képet! :) Többet viszont már nem szeretnék erre fordítani, sem időben, sem betűkben, inkább a fizikának hiszek! :)

De tény, h mint mondtam, foncsornak a refinél a teljes felületét éri fény, tompítottnál pedig csak a felső felét (illetve annál kicsivel többet a 3/4 4 vetítési kép miatt) -> emiatt nagyobb a világító felület ami miatt tényleg alkalmasabb drlnek+még a szembejövő szemébe is belevilágít, ami miatt észreveszi (de mindkettő irányított fény, csak egyik közelre előre irányított a másik pedig messzire előre irányított - amiben pedig a szembejövő szeme is benne van a tölcsér miatt).

De mivel összeveszni senkivel sem akarok, ezért inkább részemről be is fejeztem, akármi is lesz a válasz (mert úgyse marad ilyenkor szó nélkül, és így sose lesz vége - ezért vita a vita)
« Utoljára szerkesztve: 2012.06.16 12:15:37 írta zezoka »

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6048 Dátum: 2012.06.16 13:11:44 »
Mi.az a DRL? Nem DLR-re gondoltok? Day Light Running.
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6049 Dátum: 2012.06.16 13:31:49 »
DRL helyesen,Daytime Running Lamp.  :flowers:
« Utoljára szerkesztve: 2012.06.16 13:34:39 írta Trotter66 »
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6050 Dátum: 2012.06.16 13:36:13 »
Egyrészt nem hülyéztelek le, hanem azt mondtam szerintem hülyeség, nem pedig Te vagy az (szerintem van különbség a kettő között)... ;)

Másrészt: Fényszóró nem feltétlen azért fényszóró , mert szórja a fényt (Féklámpa sem fékezi az autót :) )! Az egy gyűjtőnév! 

Harmadrészt: Láttam! Állj egy fal elé! Ködlámpa egy jó széles foltot világít, hogy a közeledben terítsen, a refi pedig épp egy vékony keskenyebb csíkot, mert összefókuszálja, párhuzamosítja! De elég ha azt mondom, h a ködlámpa csak pár méterre eléd világít, és még a padkán is van fénye jobb és bal oldalt, a refi meg sokszor az autó előtti részt simán sötétben is hagyja, mert annyira párhuzamosítja a fókuszpontban levő égőből kilépő fénysugarakat! Ha a refi szórná, a ködös meg gyűjtené a fényt, akkor az világítana messzebbre! :) Ez egyszerű fizika (vagy lehet akár geometria) : összetartó (fényt gyűjti)  vagy széttartó (fényt szórja) fénysugarak: melyik világít szerinted messzebbre (gondolj a lézerre, ami a lehető legpárhuzamosabb fény - lehető legkevesebb a szórás)?

Persze természetesen a refinél is van szórás, mert veszteség sajna mindenhol van, tükör, és égő sem tökéletes, meg nem csak refi célt szolgál a foncsor (H4 égőnél), meg a búra is töri a fényt, az égő üvege is, fókuszpont is csak egy van ideális esetben, az izzószál pedig csík, és a két izzószál között van egy kis távolság is, de a fő cél ez lenne (és ez a lényege):

Szembejövőnek meg azért tűnik úgy, h szórja a fényt, mert nem teljesen párhuzamosítva van a fény, hanem tölcsér-szerű, előrefelé szélesedik, ezért autó előtt pár méterre már beleér a szembejövő szférájába, tehát vakítja őt.

Még utánna is néztem, akkor találtam ezt a frankó kis képet! :) Többet viszont már nem szeretnék erre fordítani, sem időben, sem betűkben, inkább a fizikának hiszek! :)

De tény, h mint mondtam, foncsornak a refinél a teljes felületét éri fény, tompítottnál pedig csak a felső felét (illetve annál kicsivel többet a 3/4 4 vetítési kép miatt) -> emiatt nagyobb a világító felület ami miatt tényleg alkalmasabb drlnek+még a szembejövő szemébe is belevilágít, ami miatt észreveszi (de mindkettő irányított fény, csak egyik közelre előre irányított a másik pedig messzire előre irányított - amiben pedig a szembejövő szeme is benne van a tölcsér miatt).

De mivel összeveszni senkivel sem akarok, ezért inkább részemről be is fejeztem, akármi is lesz a válasz (mert úgyse marad ilyenkor szó nélkül, és így sose lesz vége - ezért vita a vita)

Igazad van hagyjuk. 
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6051 Dátum: 2012.06.16 22:36:40 »
DRL helyesen,Daytime Running Lamp.  :flowers:

No, akkor most már ezt is megtudtuk. :)
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

zezoka

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 712
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6052 Dátum: 2012.06.18 08:01:25 »
Tegnap elugrottunk a Balcsira, szépen 90el végigcsorogtunk tempomattal oda vissza 95-95km-t, városokban szépen 50-el. Igaz hogy majdnem elaludtunk, de 4,2 volt a vegyes fogyasztás (mert induláskor teletankoltam, és reseteltem a fogyasztást is)! :) De még így is előztem jópárat, olyankor azért 120ig fel, majd egy Glide üzemmódban vissza a tempomatos 90ig.

Benzines automata létére nem rossz - najó, sokat ment a villany is! :)


Bár múltkor cseheknél mikor voltam, 4 személlyel üvegig pakolt csomagtartóval, végig 130-at tartva (több autóval voltunk), hegyen-völgyön, akkor azt hittem ott már olyan terheléssel 8at be fogja dobni (merthogy ott már csak egy sima 1.5ös), de 7 körül mozgott, sok város meg levitte 6ig vegyesbe!

Büszek vagyok rá! :)
« Utoljára szerkesztve: 2012.06.18 08:05:43 írta zezoka »

zezoka

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 712
Pulse&glide
« Válasz #6053 Dátum: 2012.06.18 08:12:47 »
Pulse&Glide hogy műxik annál, aki használja? Meddig nyomja fel, és meddig engedi lecsorogni? És mindez mennyi idő (mert elég gyorsan esik a sebesség, ha nem akarom, h villany hajtson és ugye nem kéne h hajtsa glide-ban, se nem kéne, h töltsön)?

Ezenkívül 90-100 körül nem nagyon van olyan állapot, ami a glide-hoz kellene (mikor se nem tölt, se nem fogyaszt), mikor semerre sem emgy nyíl, ilyenkor csak érzése? Mert 40-50-60 körül nem is kell figyelni, úgy eltalálja az ember, hogy épp nem folyik semerre sem áram, érzésre nyomom úgy, és kijelzőre mikor ránézek, igazol. De 100 körül mikor érzése semerre se semmi, akkor azért a kijelző az mondja, hogy de: épp vagy tölt, vagy fogyaszt, és akármilyen finoman kezelem a pedált, vagy oda vagy vissza van nyíl, miközben az autó eléggé lassul. Vagy akkor már inkább kicsit fogyasszon?

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6054 Dátum: 2012.06.18 08:24:35 »
Ha gurulni akarsz, tedd be üresbe. Bár 90 körül nem fogyaszt sokat az autó.

zezoka

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 712
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6055 Dátum: 2012.06.18 08:43:36 »
Ha gurulni akarsz, tedd be üresbe. Bár 90 körül nem fogyaszt sokat az autó.
Üresben nem menedzseli az aksit! :) Meg nem akarok én annyit gépészkedni, szerintem Pulse&Glide-ban nem kell kivenni, vagy igen?

Meg ennek nemtudom CVT-nek mennyire baj, gondolom semennyire, de egy hagyományos automatát állítólag nem illik menet közben kivenni üresbe, meg visszarakni D-be, mert nem tesz jót a váltónak.

Csak múltkor próbálgattam ezt a Pulse&Glide-ot, csak épp hiába mentem fel 120ig, majd le 80ig, nem tetszett, mert abban a bizonyos köztes állapotban elég hamar lement 120ról 80ra, és megőrülnének a velem utazók, meg a mögöttem jövők, de lehet még én is, ha ezt 100km-eken keresztül csinálnám! :)

Amúgy annyira nem vagyok fanatikus minimálfogyasztó. Inkább a kényelem: inkább használom a tempomatot, pedig tudom, h az sokszor nyomja akkor is, mikor nem kéne, persze ilyenkor klíma is megtolja felfelé, de 90 alá nem megyek, meg nem szeretem feltartani a forgalmat tudatos lassú haladással fogyiminimalizálás céljából.
Csupán annyira, hogy tempomat, 90-100, de kikapcsolom időben, h magától fékeződjön, meg előrelátóan vezetek (gyorsítás-fékezés ügyileg). És ez elég szokott lenni 5 körüli tankolástól tankolásig, ami nekem elég. Pláne, h azért párszor ki is használom! :)
« Utoljára szerkesztve: 2012.06.18 08:49:22 írta zezoka »

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6056 Dátum: 2012.06.18 09:15:16 »
Ha a pedállal "teszed" üresbe, akkor sem menedzseli az akksit.
 :sorcerer:

zezoka

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 712
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6057 Dátum: 2012.06.18 10:25:05 »
Ha a pedállal "teszed" üresbe, akkor sem menedzseli az akksit.
 :sorcerer:
De! Akkor ha lemerül az aksi, leglább mindenképp elindítja a benzinmocit! De igazad van, akkora lejtő nincs, ahol ez idő alatt leszívja az aksit! :)

N-ben pedig írja a manuál, hogy nem figyeli: ha lemerül, lemerül! :) És a klíma pl le tudja szívni pár perc alatt, ha maxon jár. Ezért írja azt, h megálláskor is inkább vagy P, vagy D+fék.

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6058 Dátum: 2012.06.18 10:30:02 »
Amúgy annyira nem vagyok fanatikus minimálfogyasztó. Inkább a kényelem: inkább használom a tempomatot, pedig tudom, h az sokszor nyomja akkor is, mikor nem kéne, persze ilyenkor klíma is megtolja felfelé, de 90 alá nem megyek, meg nem szeretem feltartani a forgalmat tudatos lassú haladással fogyiminimalizálás céljából.
Csupán annyira, hogy tempomat, 90-100, de kikapcsolom időben, h magától fékeződjön, meg előrelátóan vezetek (gyorsítás-fékezés ügyileg). És ez elég szokott lenni 5 körüli tankolástól tankolásig, ami nekem elég. Pláne, h azért párszor ki is használom! :)

Zezoka, nyugodj meg, szerintem ez a pulse&glide egy baromság. Szerintem valami hülye egy amerikai fórumon kitalálta, és most egy csomóan mennek utána. Egyenletes tempóval kölll haladni, oszt annyi. P&G-vel kijön egy alacsonyabb fogyasztás, ez biztos így van, de alacsonyabb lesz az átlagsebesség is. Ha 120 lenne a tempója és P&G-t alkalmazna, akkor állítsa be 110-re, vagy 100-ra a tempomatot, ugyanazt éri el. Vagy ezen az alapon miért nem megy 70el, azzal sokkal kevesebbet fogyaszt.  :D Vagy szálljon vonatra.
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.

Csák Morritz AKA Alibiman

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Beszélgessünk...
« Válasz #6059 Dátum: 2012.06.18 10:31:37 »
Ja, aki meg N-ben gurul az országúton egy kocsival, attól meg el kell venni a jogisját. A kocsit meg azért, mert nem való neki. Szekér sem.
Hiába öntünk tiszta vizet a piszkos pohárba.