Szerző Téma: D-4D & D-CAT  (Megtekintve 1395943 alkalommal)

0 Felhasználó és 3 vendég van a témában

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2400 Dátum: 2014.05.25 08:42:22 »
Nekem az nem tiszta, hogy növelik a turbó nyomást?

A Waste-gate-szelep szárának a hosszát szokták csavarászni, mert a legtöbb helyen az állítható. Nem egészséges, de lehet vele játszadozni. A másik dolog, hogy a vezérlő cső (ami a szívócsőből érkezik a W-G szelepre) keresztmetszetét beszűkítik, amivel ugyan csak kisebb fordulaton lesz magasabb a turbonyomás, de sokszor már ez elegendő a "nagy élményhez".
Továbbá, (ahogy elpaso is írta) a nagyobb turbonyomás önmagában még semmi, több kaja is kell, amit az ECU, vagy adagolós dízeleknél az adagoló tetején lévő vákuum-szelep megold, de minden rendszernek van egy határa, aminél többet nem tud befecskendezni.
A változó geometriás turbóknál már gyakori az elektromos vezérlés, így azt ECU átprogramozással lehet optimalizálni, hogy milyen fordulaton, hová módosítsa a geometriát.

elpaso

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 326
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2401 Dátum: 2014.05.26 15:10:26 »
A Waste-gate-szelep szárának a hosszát szokták csavarászni, mert a legtöbb helyen az állítható. Nem egészséges, de lehet vele játszadozni. A másik dolog, hogy a vezérlő cső (ami a szívócsőből érkezik a W-G szelepre) keresztmetszetét beszűkítik, amivel ugyan csak kisebb fordulaton lesz magasabb a turbonyomás, de sokszor már ez elegendő a "nagy élményhez".
Továbbá, (ahogy elpaso is írta) a nagyobb turbonyomás önmagában még semmi, több kaja is kell, amit az ECU, vagy adagolós dízeleknél az adagoló tetején lévő vákuum-szelep megold, de minden rendszernek van egy határa, aminél többet nem tud befecskendezni.
A változó geometriás turbóknál már gyakori az elektromos vezérlés, így azt ECU átprogramozással lehet optimalizálni, hogy milyen fordulaton, hová módosítsa a geometriát.

A d.4d-s turbón szerintem nincs lehetőség a szár ki-be tekergetésre. Nincs ellenanya, ami rögzíti a szárat. A W-G szelepre menő vezérlő cső keresztmetszetének szűkítésével pedig inkább lehet nagyobb nyomást elérni, (de csak pillanatnyi ideig.) mint kisebb fordulaton magasabb turbónyomást. Az állandó geometria miatt a turbó nyomás a motorfordulattal egyenes arányban növekszik. Ezért a turbónyomás a turbinák kialakítása miatt akkor épül fel amikor a motorfordulat eléri az 1750-2000-res fordulatot. Ezen nem lehet változtatni, ezek ezt tudják. A W-G szelep vezérlő ágának fojtása ezért nem játszik szerepet. Ellenben lehet késleltetni a W-G szelep nyitását és így meg növelni a turbónyomást. De azért ott van hátvédnek még az VSV szelep ami elengedi a nyomást ha már túl sok.

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2402 Dátum: 2014.05.26 18:57:04 »
A d.4d-s turbón szerintem nincs lehetőség a szár ki-be tekergetésre. Nincs ellenanya, ami rögzíti a szárat. A W-G szelepre menő vezérlő cső keresztmetszetének szűkítésével pedig inkább lehet nagyobb nyomást elérni, (de csak pillanatnyi ideig.) mint kisebb fordulaton magasabb turbónyomást. Az állandó geometria miatt a turbó nyomás a motorfordulattal egyenes arányban növekszik. Ezért a turbónyomás a turbinák kialakítása miatt akkor épül fel amikor a motorfordulat eléri az 1750-2000-res fordulatot. Ezen nem lehet változtatni, ezek ezt tudják. A W-G szelep vezérlő ágának fojtása ezért nem játszik szerepet. Ellenben lehet késleltetni a W-G szelep nyitását és így meg növelni a turbónyomást. De azért ott van hátvédnek még az VSV szelep ami elengedi a nyomást ha már túl sok.

Lehet, hogy nem fogalmaztam elég korrekt módon: nem alacsonyabb fordulaton lesz nagyobb nyomásod a w-g szelep piszkálásával, mert a turbo attól még nyilván nem kezd hamarabb tölteni. Az eddig 1800-nál elért igazi turbónyomás a szelep piszkálásával az első pillanatokban nagyobb lesz az eredetinél a szűk keresztmetszet miatti "lelassult" szabályzás miatt. Ettől harapósabbnak érezi az ember az autót. Azt nem tudom, hogy a d-4d-n van-e állítható szár, sosem piszkáltam.

Egyébként neked hogy áll a "gyenge auto" projekt? Van fejlemény a légtömegmérő óta?

elpaso

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 326
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2403 Dátum: 2014.05.26 19:21:53 »
Lehet, hogy nem fogalmaztam elég korrekt módon: nem alacsonyabb fordulaton lesz nagyobb nyomásod a w-g szelep piszkálásával, mert a turbo attól még nyilván nem kezd hamarabb tölteni. Az eddig 1800-nál elért igazi turbónyomás a szelep piszkálásával az első pillanatokban nagyobb lesz az eredetinél a szűk keresztmetszet miatti "lelassult" szabályzás miatt. Ettől harapósabbnak érezi az ember az autót. Azt nem tudom, hogy a d-4d-n van-e állítható szár, sosem piszkáltam.

Egyébként neked hogy áll a "gyenge auto" projekt? Van fejlemény a légtömegmérő óta?
Igazából nincs előrelépés, de a tisztítás óta jobb. Most a vezérléscserére koncentrálok és az olajcserére. Most ezek fontosabbak. Aztán majd ismét megyek tovább.

elpaso

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 326
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2404 Dátum: 2014.05.27 04:44:49 »
Na mégegyszer: Vezérlés csere előtt állok. Ki milyen márkát javasol a Toyotán kívűl? Érdekelne a szíj, a feszítő, a görgők és a vízpumpa is. Tapasztalat? Vagy akár az is érdekel hogy mit kerüljek. Köszi.

Apaszive

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 115
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2405 Dátum: 2014.05.27 08:43:24 »
A másik topicban véletlenül megígértem, hogy írok tapasztalatokat a D-CAT-ről, de természetesen nem oda fogom írni, hanem ide, ahová való.

Szóval: Nem szeretnék sokat írni a DPNR (máshol DPF) normál működéséről. Tudjuk, hogy lassan-lassan gyűlik benne a szilárd részecske (korom). Ha a részecskekoncentráció nagyon magas, vagyis a szűrő belépő és kilépő oldala között megnő a nyomáskülönbség, akkor valamilyen módszerrel (ami lehet a hengerenkénti befecskendezőkkel végzett utó-befecskendezés (post-injection), vagy kipufogóba végzet befecskendezés (5.injektor(EPI)) tüzelőanyagot juttat katalizátorba az ECU. A D-CAT mindekettőt alkalmazza. .....

Köszi. Hasznos és jó összefoglaló. Megerősít abban a tudatban (amit hónapokkal ezelőtt is említettem), hogy csak minőségi üzemanyagot, minőségi töltőállomásróll szabad használni a Toyota D-Cat rendszerében. "Low Sulphur" feliratos matrica van az üa. beöntő fedél belső oldalára beragasztva gyárilag. Nem véletlen.
Valahol azt is olvastam (mert miután megvettem az autót és szembesültem a problémával ... hosszú estés tanulmányokat folytattam ez ügyben jómagam is) szóval olvastam valahol, hogy mielőtt a Japánok Európába importálták volna a D-Cat rendszerrel szerelt autóikat, végeztek egy felmérést, hogy mely Európai országok rendelkeznek ehhez megfelelő üzemeltetési feltételekkel ... szerviz és üzemanyag vonatkozásban. Nem meglepő, hogy csak Németországot találták erre megfelelőnek akkor.....

Kika1

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1307
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2406 Dátum: 2014.05.27 09:43:52 »
Annó a dCi motorokat sem engedte a gyár Magyarországon és szinte egész kelet Európában forgalmazni az üzemanyag minősége miatt,de azután győzött a profit... :devil:

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2407 Dátum: 2014.05.27 17:34:11 »
Úgy emlékszem valami régebbi olvasnivalóból, hogy még a Skandináv országokban volt akkoriban megfelelő gázolaj-minőség a D-CAT-hez.

Apaszive

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 115
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2408 Dátum: 2014.05.27 20:51:03 »
Annó a dCi motorokat sem engedte a gyár Magyarországon és szinte egész kelet Európában forgalmazni az üzemanyag minősége miatt,de azután győzött a profit... :devil:

Igen... az a fránya profit. Az az oka mindennek ... meg a kapufa .. az a hülye akác (Hofi után szabadon)!  :D

Úgy emlékszem valami régebbi olvasnivalóból, hogy még a Skandináv országokban volt akkoriban megfelelő gázolaj-minőség a D-CAT-hez.

A magyar autós nagyot néz, mikor Nyugat-Európában vagy akár Skandináviában tesz egy kört kedvenc gépével, megpakolva plafonig + 4 fő ... és az Istennek sem érti, hogy lehet bő egy literrel kevesebb a kocsi fogyasztása, mint otthon?  :D
Van itt egy barátom, aki olajmérnök és egy (nincs is több csak egy) olajfinomítóban dolgozik. Rákérdeztem, hogy igaz e hogy minőségileg van különbség töltőállomás és töltőállomás között? Ő azt mondja, hogy a finomító csak egy fajta diesel üzemanyagot állít elő. Ezt kapja és viszi minden forgalmazó. Az adja a minőségi különbségeket, hogy egy-egy üzemanyag forgalmazó (Shell,- BP,- Gulf,- Tesco,-...stb) milyen és mennyi adalékot ad a finomítóból kapott "alapléhez".
Tény, hogy BP üzemanyaggal és szervizenként egy-egy "JLM" DPF tisztító adalék (egy flakon -200 ml- egy full tank üa.-hoz) úgy tűnik megoldotta a füstölési szindrómát.

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2409 Dátum: 2014.05.27 21:01:59 »
Igen, és sajnos a gázolaj kéntartalma már a finomítóban eldől. (krakkolás, stb.) Amennyire tudom, az OMV az egyetlen, aki az osztrák finomítójából tölti a kútjait, de olyat is hallottam, hogy a határtól távolabb már csak a prémiumot hozza osztrákiából. Ki tudja...úgy tűnik, hogy a normál gázolaj bizony nem kénmentes

chackal85

  • Újonc
  • *
  • Hozzászólások: 17
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2410 Dátum: 2014.05.29 21:26:26 »
A Waste-gate-szelep szárának a hosszát szokták csavarászni, mert a legtöbb helyen az állítható. Nem egészséges, de lehet vele játszadozni. A másik dolog, hogy a vezérlő cső (ami a szívócsőből érkezik a W-G szelepre) keresztmetszetét beszűkítik, amivel ugyan csak kisebb fordulaton lesz magasabb a turbonyomás, de sokszor már ez elegendő a "nagy élményhez".
Továbbá, (ahogy elpaso is írta) a nagyobb turbonyomás önmagában még semmi, több kaja is kell, amit az ECU, vagy adagolós dízeleknél az adagoló tetején lévő vákuum-szelep megold, de minden rendszernek van egy határa, aminél többet nem tud befecskendezni.
A változó geometriás turbóknál már gyakori az elektromos vezérlés, így azt ECU átprogramozással lehet optimalizálni, hogy milyen fordulaton, hová módosítsa a geometriát.

Koszi, most mar tiszta.
Holnap viszem a gepet kuplung cserere (vegre), utana mar csak a vezerlest kell ellenorizni, es cserelni. Ugy nezz ki, hogy a lanc feszito a hibas, de orom az uromben, hogy talaltam egy Toyota specifikus szerelot itt kint.  :clap:

chackal85

  • Újonc
  • *
  • Hozzászólások: 17
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2411 Dátum: 2014.05.29 21:28:15 »
Koszi, most mar tiszta.
Holnap viszem a gepet kuplung cserere (vegre), utana mar csak a vezerlest kell ellenorizni, es cserelni. Ugy nezz ki, hogy a lanc feszito a hibas, de orom az uromben, hogy talaltam egy Toyota specifikus szerelot itt kint.  :clap:

Bocsi az ekezetek hianya miatt. 

Oximoron

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 204
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2412 Dátum: 2014.06.02 10:32:55 »
Sziasztok!
A D-CAT motorok regenerálásával kapcsolatban lennének kérdéseim.
Amennyire tudom, a folyamat a részecskeszűrő tisztítását szolgálja, gyakorlatilag kiégeti a lerakódott kormot, ehhez plusz üzemanyagot felhasználva. A folyamat igényel egy bizonyos üzemi hőmérsékletet. Viszont a rendszernek nem használ, ha ez a folyamat félbeszakad.
Én napi közel száz kilométert járok, de ebben 5 - 10 km -es egybefüggő gyors szakaszok vannak (gyorsforgalmi autóút, főút), már ha itt is nem lassít le egy lámpa vagy a forgalom, de a szakaszok végén mindig van egy lassítás, esetleg egy - egy lakott területes szakasz.
A kérdéseim ezekből adódnak.
- Mi indítja el a regenerálási folyamatot? 
- Van bármilyen ráhatásom, hogy ez mikor induljon el, vagy ad-hoc, amikor épp úgy érzi, hogy most szükséges? 
- Ha tudom szabályozni, hogy a folyamat mikor induljon, milyen időközönként célszerű azt elvégezni?
- Tudok arról (az esetleges füstölésen kívül, amit bármi más is okozhat), hogy éppen regenerációs folyamat zajlik, és most ne állítsam le a motort, vagy ne lassítsak x sebesség/fordulatszám alá?
- Milyen tempó/fordulatszám és annak mennyi ideig való fenntartása szükséges, hogy a folyamat maradéktalanul érjen véget?
- Van lehetőség ezeken a néhány kilométeres gyors szakaszokon végigvinni a folyamatot, vagy szükség esetén nézzek ki egy rég látott, távol, és lehetőleg autópályán megközelíthető helyen lakó rokont/ismerőst?

Tudom, sok kérdés ez egy kommentbe (azt mondják, egy post - egy kérdés, ha választ is akar az ember), de nem szeretném teleszórni a fórumot  :flowers:
Előre is köszönöm a válaszokat!

András1980

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2274
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2413 Dátum: 2014.06.02 11:41:24 »
Sok jó kérdés.
Remélem vki megadja neked a válaszokat (talán Spet) és mindenki tanulhat belőle.

Pomk

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1216
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2414 Dátum: 2014.06.02 13:48:52 »
Én nem gondolnám, hogy ebbe bárhogy manuálisan bele lehet avatkozni. Gondold el mi lenne abból, ha ezt a sofőr tudná befolyásolni. Lenne, aki spórolna az üzemanyaggal azért, mert "Kiégetés közben sokat fogyaszt.", van aki pedig éjjel nappal égetné. :)
Szerintem egy automatika vezérli az egész folyamatot.