Na ez igazán korrekt kis leírás! Nagyjából ilyen típusú információk miatt regisztráltam a fórumra.
Nagyon köszönöm!
Látom, nagyon otthonosan mozogsz a nagynyomású rendszerek (nem csak Denso) világában, ezért érdekelne a véleményed.
Első generációs (110 Le) 1CD motoros Avensisemnél jellemzően pár 10 km csak városi használat után kövér gázra jelentősebb füstölés tapasztalható. Ha ilyenkor alaposabban meghajtom az autót (néhány dinamikus gyorsítás, pár 10 km-es emelt sebesség), akkor szépen eltűnik ez a jelenség és "elfelejt" füstölni, viszont a következő kicsit lusta városi etap után újra jelentkezik.
Azt is megfigyeltem, hogy ha országúton kifejezetten papásan 90-100-as tempóban vezetem, akkor az még nem elég neki, hogy ez a füstölési hajlam elmúljon, mindenképp kell egy jó pár dinamikus gyorsítás, vagy emelt sebesség tartása.
Nem gondolnám, hogy az injektorokkal gond lenne, szépen indul hidegen, melegen egyaránt és a füstülés elmúlását sem lehetne jól magyarázni.
Inkább pontosan a fentebb is említett SCV-kre gyanakszom. Alapvetően kis terhelés mellett használom az autót városban és városon kívül is, autópályán alig megyek. Gondolom, az SCV-ket főleg csak a kis áteresztésű állapotaiban használom, kopottak lehetnek, idő kell, amíg a teljes tartomány újra "bejáratódik".
Nyilván minden nagynyomású részegység hibája hozzájárulhat a tünetekhez, kíváncsi lennék a te véleményedre.
Majd lehetőség szerint szeretnék résolajértékeket méretni az injektorokra, de mostanában nem járok ilyen műhely környékén, addig marad az elmélet.
Előre is köszönöm!
Üdv:
BF
Nos, előre is elnézést a moderátoroktól az előreláthatólag hosszú válaszért, igyekszem kicsit körüljárni a témát, ami talán már lerágott csont, de ha kicsit is segít valakinek, vagy beugrik valakinek róla valami, akkor azt hiszem, megéri. Hozzáteszem, hogy az általam leírtak "csak" az én tudásbázisomat veszik alapul, ami persze lehet hiányos, ezért ajánlott utána járni kétszer is, és átgondolni a dolgokat, mert egy műszeres viszgálat (párhuzamos, és nem pedig soros!) mutatja mega tutit... ja és feltételezem, hogy fekete füstről van szó.
Szóval: Az első tippje szerintem mindenkinek az lenne, hogy tisztítsd ki, vizsgáld meg az EGR szelepet. Lehet, hogy már túl vagy rajta, ha igen, akkor bocsánat a következő néhány sorért, mert fölösleges időrablás, de ugye nem tudhatom....
Az EGR szelepnél nem csak a tisztítást (ez az alap) kell megcsinálni, hanem tisztítás után a szelep "járását" is meg kell nézni: Végállástól végállásig simán, akadás-mentesen kell járnia. Az 1CD-s motor szelepe ugyan vákuumos, de azt a vákuumot egy elektromosan vezérelt szelep szabályozza. Esetleg ha semmi nem segít, meg lehet vizsgálni ezeket a vákuumcsöveket, magát a vezérlő szelepet, elektromos csatiját, de úgy hiszem, ezekkel nem nagyon szokott gond lenni. Az EGR egyébként nagyon érdekes dolog, mert a NOx képződést ugyan csökkenti, de a szilárd részecskék mennyiségét meg növeli és ezek a részecskék nem csak a részecskeszűrőbe, (tudom, 1CD-nél nincs DPF, de oxidációs katalizátor van) hanem a motorolajba is bekerülnek.
Tovább lépve: Mi okozhat egy dízelen füstölést? A dízel füstölés kis fordulaton terhelve, vagy hideg motornál jön elő normál esetben, vagyis akkor, amikor a sztöhiometrikus arányhoz képest 'túldúsul' a 'keverék', nem tud maradéktalanul elégni a gázolaj-permet. A CR-nél a befecskendezett mennyiséget a befecskendező nyitva tartási ideje mellett a rail-csőben aktuálisan uralkodó nyomás szabja meg. Ezt a nyomást az SCV szelepek állítják be, így gondolhatjuk azt, hogy ezek miatt nagyobb a nyomás, mint kellene, így felborul a keverési arány. Csakhogy, amit leírtál, abból nem erre lehet következtetni, és nem is ilyen jelenséget szokott az SCV produkálni. Tegyük fel, hogy a szeleped a városi kis mennyiségű tartományban van használva. Ha ezután kövér gázt adsz, és a szeleped a kopott részen ragadna, akkor pontosan nem füstölne, és nem is menne, hiszen nem lenne tüzelőanyag mennyiség. Másrészt ha teljesítmény rendben van a füstölés ellenére, akkor ez rendben lehet. Nehezen tudok elképzelni olyan szitut,hogy pl. az SCV nagy mennyíiségű szállítási állapotban ragad, mert akkor részterhelésnél is füstölne, illetve az ECU az indokolatlanul (és "kéretlenül") nagy rail- nyomás miatt hibaüzenetet küldene. (Ezt amúgy akkor is megteszi, ha a rail nyomás kisebb, mint a kívánt.)
Másik oldalról megközelítve a kérdést, ha nem a tüzelőanyag sok, és tegyük fel, hogy megfelelő minőségű a befecskendezés, akkor ugyanez történik, ha kevés a levegő, vagyis kicsi az oxigén-sűrűsége. Ez megintcsak lehet az EGR hibája miatt, vagy akár a turbó miatt (west-gate szelep akadozás?). A turbo-nyomást ugyan méri az ECU, és korrigál vele, de gyorsításnál, amikor padlót nyomsz, nagy eséllyel a teljes befecskendezési idővel vezérel az 1CD motoroknál, függetlenül az egyéb viszonyoktól. A légtömeg-mérő jele a másik alapja a befecskendezett mennyiségnek, de ez nem igazán olyan helyen van, ahol befolyásolná az, hogy mennyire hajtod meg a gépet....ettől függetlenül meg lehet tisztítani, nagyon óvatosan.
Huhh, annyi mindent lehetne leírni, de mostmár tényleg nem akarom telesz@rni ezzel a fórumot. Így is kapok majd a fejemre. A kép még messze nem teljes így sem.
Ugyan a konkrét hibára talán nem világítottam rá, remélem, hasznos, amit ide véstem!
Üdv.