Szerintem ez egy európai Priussal is előfordul (hogy hosszabb ideig nem használják), nem írható az elő, hogy minden nap kell menni vele.
Nem lehet, hogy előfordul akksicsere, csak nem "reklámozzák", hogy ne legyen ijesztő ? Az, hogy drága, az nem kellene, hogy azt jelentse, hogy más autókban nem éri meg használni, hiszen a Priusban nyilván nem 1 db akksi van, azért drága, de egy Lexusba, netán egy Aurisba 1 is elég lenne, és annak sem kellene 120 Ah -nak lennie.
Minden HSD-ben 2 aksi van:
1. A fedélzeti, hagyományos savas ólomakku gondozásmentes kivitelben. Mivel az utastérrel egy légtérben van, ezért mind1ik gázrekombinációs kivitelben. a Yarisban 35, a Priusokban 45Ah kapacitással. Feladata, a készenléti elektronikák áramellátása, vezérlő elektronikák felélesztése, az elektromos fogyasztók áramellátása. A kapacitása nagyon kicsi, főleg modern agyonelektronikázott autókhoz.
Gyakori használat mellett élettartama nagyon hosszú, mert:
- példás a töltése (az elektronika felélesztése után egyből töltésre kerül, teljesen feltöltött állapotban ideális állapoton tartja),
- masszív tasakszeparátoros, alacsony vízfogyasztású szinte karbantartásmentes,
- nem végez indítást, csak feléleszti a hybrid rendszer vezérlését (ezt még 10,5V -al is tudja).
Ritkább használat esetén a többi savas ólomakkuhoz hasonlóan érdemes töltögetni. Én nem hagyom 12,7V alá esni a feszültségét, a szulfátosodás kapacitás csökkentő hatásának elkerülésére.
Önkisülése kb. 5% / hó, de ehhez még hozzájön a készenléti elektronikák fogyasztása.
Leggyakrabban ez adja meg magát. Megoldás gk. akku töltővel töltés/ bikázás, majd regeneráló töltés és szulafátlanítás végső esetben csere.
2. A hybrid (meghajtó) akku
a) többségében NiMH, élettartama gyakorlatilag megegyezik az autóéval. A gyártó ugyan megkisérelhetné eltitkolni, ha problémás lenne, de az internet korában ezt nem lehet megakadályozni.
Állapotának ellenőrzése nem bonyolult. Nem véletlen, hogy éves teszteléssel 10 évig kiterjeszthető a 8-5 éves gari. Vannak 1M km-ert futott darabok. Ez a többek között annak köszönhető, hogy a teljes kapacitás max 30%-át használja ki. (SOC 39-67%)
A NiMH akkukra jellemző a memória effektus, azaz mindig az utolsó lemerítési állapotot veszi a minimumnak. A Toyota ezt vhogy kiküszöbölte, anélkül, hogy a teljes feltöltési ciklust hajtana végre.
-20C - 45C közötti üzemi hőmérséklet. Alacsony hőfokon a kapacitása, magas hőfokon az élettartama csökken. Ideális tárolás 15C-on 40% os töltöttségen.
Önkisülése 30% / hó, a gépkönyv ennek megfelelően a Toyota 2 havonta 16km járatást ír elő a HSD-knél.
Amennyiben lemerül (sok állás, N használata, vmilyen műszaki meghibásodás) elvileg szakszervizben speciális töltővel lehetséges, vagy megfelelő műszerezettséggel cellánként tölthető. A NiMH akkumlátorok speciális töltési karakterisztikát igényelnek, hagyományos töltővel nem tölthetőek.
b) Li-ion akkumulátorok nagyobb energiasűrűségűek, jó ciklusállóságúak és karbantartás mentesek, önkisülésük alacsony.
A működési (és töltési) hőmérsékletük szintén behatárolt, tűzveszélyességük miatt sok területen alkalmazásukat tiltják. A magas ára mellett ennek is köszönhető, hogy viszonylag későn vezette be alkalmazását a Toyota.
Egyszerűen megvalósítható feszültségkorlátos töltése lehetővé teszi a gépjármű meghajtó akkumulátorának hálózatról történő töltését.