A szűrésről:
Vannak tesztek, amiken bizonyították, hogy a megfelelően olajzott sportszűrő nem enged át több szennyeződést, mint a papír, sőt még jobban is szűrhet. Akkor enged át több koszt csak, ha nem olajozzák megfelelően, illetve ha mocskos nagyon és "átszív". Ez viszont user error kategória, nem a szűrő a rossz.
Bár tény, hogy a papírszűrő kevesebb koszt enged át mocskosan, ez még nem ok arra, hogy azt mondjuk a sportszűrő minden körülmény mellett rosszabbul szűrne. A tisztításra érzékenyebb, de a tiszta, frissen olajzott szűrő ugyan olyan jól szűr, mint a papír.
A sportszűrőnél nem a rácsméret a szűrés mértékének a mutatója, mint a száraz papírszűrőnél. A kosz nem a rácsban akad fent, hanem a nedves (olajos) textiliába ragad bele, ami nagy különbség. A textiles sportszűrők meg úgy vannak kialakítva, hogy a levegő picit cirkuláljon benne, azaz minden féle képpen az egyik textilszállal érintkezzen a légáram és a kosz ezáltal. (Magyarul átfedésben vannak a textilszálak.) Így lehet nagyobb a rácsméret; az azonos szűrési hatásfok mellett nagyobb lesz az átáramlás.
Arról nem is beszélve, hogy papír és papír között is van különbség, simán lehet, hogy egy olcsóbb utángyártott szűrő 2-3x annyi port is átenged, mint a gyári vagy márkás szintén papírszűrő.
Teljesítmény:
A sportlégszűrő úgy növeli a teljesítményt, hogy a szűrő média ellenállása kisebb (a nagyobb rácsméretnek köszönhetően), így a szívócsonkban levő vákuum hatására több levegőt tud a motorba beáramolni, amiből aztán több benzin-levegő keveréket tud előállítani az adott keverékképző rendszer. Főként a gyárilag alulméretezett légszűrővel rendelkező kocsiknál jön nagyobb erőtöbblet elő a szűrő beépítését követően.
Ha azonban nem tud a motor több benzin-levegő keveréket előállítani és befrecskendzni, akkor hiába a nagyobb legtömeg; nem lehet kihasználni a sportlégszűrőt ezáltal teljesen, így van olyan kocsi, aminél a sportlégszűrő nem hoz semmit sem.
A sportlégszűrő csökkentheti a teljesítményt is!
A beszívott levegő mennyiségén túlmenően számos faktor számít még, pl. a beszívott levegő hőmérséklete és a gázlengesek frekvenciája, hossza (direktszűrőnél csőhossz), a légtömegmérő helyes működése, stb. Ha bármelyik tényezővel gond van, akkor már lehetséges könnyen, hogy a teljesítmény nem nőni fog, hanem csökkenni.
Pár fok hőmérséklet növekedés 1-2 lóerő minuszt jelent kapásból -- így a motortérből meleget szívó direktszűrő rendszerek már jók sem lehetnek alapból. Olyan direktszűrő rendszert kell kiépíteni, ami hideget szív, az ilyen rendszer azonban költségesebb.
A gázlengések hossza, mikéntje is fontos, a csőhossz befolyásolja a motor karakterisztikáját. A tapasztalatom az, hogy a hosszabb csövekkel egyenletesebb lesz a nyomatékgörbe és nem lesznek kiugró tartományok. A Corolla pl. a hosszú csövet szereti igazán, a gázlengéseknek is ez kedvez, ekkor nem torpan a motor, meg egyenletesebben húz majd minden tartományban.
Tehát sok olyan szituáció van, amikor a légszűrő ront csak a gyárilag megtervezett rendszeren, azonban ez nem törvényszerű. Ha jó a konstrukció, akkor hoz a konyhára, ha rossz a konstrukció, akkor inkabb visz, mint hoz. Ezért okosan kell megtervezni/kiválasztani a direktszűrő megoldást.
A betétszűrőnél nincsen ekkora para, ott 99%, hogy nem lesz semmi hátrányos jelenség, max nem megy érezhetően jobban a kocsi. Ugyanis a betétszűrőnek kisebb a kapacitása, nagyobb a viszonylagos ellenállása és a légszűrő rendszer gyári elemeinek a korlátait is hordozza magán, pl. egy szűk szívó gumicső megfoghatja a legáramlást nagy mértékben.
Összegezve tehát: nem rossz dolog a sportlégszűrő, csak okosan kell használni, beépíteni, valamint rendszeresen tisztítani kell. Akinek azonban ez nagy kompromisszumot jelent, annak valóban jobb egy papírszűrő. Tekintettel arra, hogy a sportszűrő a gyári kocsiknál viszonylag nem hoz önmagában sokat, de azért jelentős kompromisszumot jelent, ezért nem javaslom, csak az elszántabbaknak, akik szeretnek amúgy is bütykölni...
Az írásom célja a valóság bemutatása, nem az, hogy rábeszéljek vagy lebeszéljek másokat a sportlégszűrő használatáról.