Tiszta sor, hogy hasznalni szeretnel a kocsidnak. Azonban minden modositas elott fel kell tenni a kerdest, hogy: nem okozol-e kart vele, illetve, hogy megeri-e a befektetest?
Ha visszagondolok a kartergaz-kezeles tortenetere... Ugy kezdodott, hogy a dugattyu gyurui es a hengerfal kozott azert nemi gaz eltavozott az egesterbol (regebben nagyobb mennyiseg), illetve a szelepeknel is, ha azok nem zartak tokeletesen ugye. Ez eredendoen mellektermek, amit el kellett vezetni, hogy a motorban ne novekedjen meg tulsagosan a nyomas es hogy ne rakodjanak ki a szennyezodesek. Eleinte a szabadba vezettek a kartergazt egy csovon, azonban ez nem volt jo megoldas, mert a motorba belement a sok mocsok a csovon keresztul, valamint a kocsik alatt minden elegge olajos volt.
Sok fele megoldassal kiserletezgettek, mig valaki ki nem fejlesztette az egyeniranyito szelepet, azaz a PCV-t. Ez nem engedte mar be a motorba a mocskot, csak onnan ki azt. Azonabn a gazt meg mindig nem tudtak hova vezetni, tartalyokba gyujtottek (ma ez a bodon, amit beepitenek sokan). Kesobb megfejeltek a technologiat, letrejott az, amit ma is hasznalunk, hogy a szivocsobe vezetjuk vissza a gazt. Ennek azonban pont az volt a lenyege, hogy nem terheljuk a kornyezetet es nem kell rendszeresen karbantartani a kartergaz utokezelo rendszert.
Most visszaterunk akkor a regi rendszerhez? Kicsit ez a legszurokre hasonlit. Kezdetben ott is olajos szurodobozok, meg nedves (olajos) textiliak voltak, mig eljutottunk a papirhoz. Aztan most sokan sportszuro neven ugyan azt a technologiat hasznaljak, amelyet 40 eve levaltuttunk -- kijelentve, hogy az elavult es van jobb.
Azonban en meg nem hallottam arrol, hogy a kartergaznak jotekony hatasa is lett volna, en mindig csak, mint mellektermek hallottam felole. Igy elegge kicsi az eselye, hogy ha lekotjuk, akkor kart teszunk. szerintem nem lehet belole gond, vegig kovetve a technologia fejlodeset es az elozmenyeket.
Miutan a Corolla VVTi motorja nagyon tiszta, alig termel nemi kartergazt, igy megkerdojelezem a hatekonysagat, hiszen ott van ertelme esetleg hasznalni, ahol nagy mennyisegu iszap kepzodik.
Miutan minimalis kartergaz kepzodik, es ugye az sem 100%-ban olaj, ezert feltetelezem, hogy a motor keneset tekitve nincsen szukseg a kartergazra. Ez arra enged megint csak kovetkeztetni, hogy artani nem art, ha kiszedjuk a karterazt a rendszerbol.
Osszegezve szerintem artani nem fog a dolog, maximum sok hasznat nem fogod latni. Azonban az nyomasszabalyozas kerdesere meg nem jottem teljesen ra, ezen gondolkozom, meg tanulok tovabb a temaban.
(Bocs, hogy hangosan gondolkoztam.)