Szavazás

Mennyire vagy vájtfülű?

Nem hallgatok rádiót autóban.
4 (3.6%)
Elég a gyári zene, elégedett vagyok vele.
63 (56.3%)
Egy gyárinál jobb fejegység mindig befigyel.
31 (27.7%)
Mindenem a zene, új fejegység, nagy ovál, erősítő, mélynyomó.
14 (12.5%)

Összes szavazó: 112

Szerző Téma: AutóHiFi (hallga csak...)  (Megtekintve 1697643 alkalommal)

0 Felhasználó és 4 vendég van a témában

olahjojo1990

  • Klubtag
  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 948
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4065 Dátum: 2010.05.15 15:45:38 »
Ja igen és a tápkábelt, RCA kábelt véletlenül se vezesd együtt. Nekem RCA bal küszöb, tápkábel jobb küszöb.

kicsit kifejtenéd miért?
Zavarja az áram majd a jelet, ha jól tudom.
Józsi vagyok :-)

Ear

  • Elnökségi szoba
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2924
    • http://www.ear.hu
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4066 Dátum: 2010.05.15 16:20:10 »
Ja igen és a tápkábelt, RCA kábelt véletlenül se vezesd együtt. Nekem RCA bal küszöb, tápkábel jobb küszöb.

kicsit kifejtenéd miért?

Hogy ne legyen földhurok. http://www.ear.hu/?p=997

Petyaa

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 942
  • Auris 1.4 VVT-i
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4067 Dátum: 2010.05.15 16:23:25 »
Ja igen és a tápkábelt, RCA kábelt véletlenül se vezesd együtt. Nekem RCA bal küszöb, tápkábel jobb küszöb.

kicsit kifejtenéd miért?

A tápkábelben folyó áram mágneses tere bezavarja a jelet.......generátorzaj pl. fordulatszámfüggő zajt lehet hallani a hangszórókon.

Petyaa

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 942
  • Auris 1.4 VVT-i
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4068 Dátum: 2010.05.15 16:24:14 »
Ear blogján minden szépen le van írva.

taby

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 5042
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4069 Dátum: 2010.05.15 17:03:34 »
Akkor, ha jól értelmezem, az ISO csatiból ki kéne húznom a kék szálat, és belefűznöm a remote szálat mellé, majd így vissza kéne dugnom?

Pl egy csokival szépen rácsatlakozol :)

olahjojo1990

  • Klubtag
  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 948
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4070 Dátum: 2010.05.16 15:54:16 »
Akkor, ha jól értelmezem, az ISO csatiból ki kéne húznom a kék szálat, és belefűznöm a remote szálat mellé, majd így vissza kéne dugnom?

Pl egy csokival szépen rácsatlakozol :)
Akkor, ha jól értelmezlek(javíts ki, ha mégsem):
        Kék szál(remote) elvág, csoki rá, összesodrom a másik végét a mélyláda remote száljával és az be a csoki másik oldalába?
Ilyen könnyű? Esetleg a hátsó ajtókba sedannál, vagy kalaptartóba szoktatok hangszórókat tenni?
Józsi vagyok :-)

olahjojo1990

  • Klubtag
  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 948
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4071 Dátum: 2010.05.16 16:45:06 »
Elvben ilyennel kéne bekötni a ládát:
http://c-sale.unas.hu/spd/xb_1012_a_t/Tapkabel_aktiv_szubhoz_XB1012AT

Nem vékony ez egy kicsit? Akkor mégsem kéne neki biztosíték?
Ilyen őrültségért nem szeretném, hogy leégjen az autó, ha vékonyabb, mint kéne. (gondolomn érthető...)
Józsi vagyok :-)

barna.czukor

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4072 Dátum: 2010.05.16 17:04:47 »
Nagyon egyszerő a dolog. Az aktív sub olyan, hogy a ládába van integrálva egy erősítő. Ergo pont ugyan úgy kell bekötni, mint ha a láda hátuljára lenne külön felcsavarozva egy erősítő.

Az akkutól kell egy vastag (min 6 mm2-es) tápkábel, amely egy egyeres sodort réz kábel. Ez az akkut köti össze közvetlenül az (erősítő vagy) aktív láda "power" csatlakozójával. Erre kell szerelni egy megfelelő méretezésű autós biztosítékot, lehetőleg az akkuhoz minél közelebb -- kb 20 cm-en belül. A biztosíték maximális áramerősségé a láda maximális áramfelvételénél egyel nagyobb legyen. Pl.: a láda felvesz 10 A-es áramot, akkor legyen mondjuk 15 A-es biztosíték az akku után mindjárt. Ha mondjuk 15 A-es a láda, akkor legyen 20 A-es a főbizti. Ez még csak a tábkábel.

A tápkábelből kell egy m-es darabot hagyni vagy annyival többet kell venni, ez a szakasz lesz az erősítő vagy láda és a karosszéria közötti testelés. Magyarul ugyan ezzel a 6-os tápkábellel összekötöd a láda "ground/gnd" csatlakozóját és a karosszériát. A karosszériát meg kell tisztítani, továbbá a festéket le kell szedni ott, ahová rögzítve (testelve) lesz a negatív (test) szála a ládának. Ide nem kell már biztosíték, csak jó csatlakozók, ami biztosan földeli a ládát (vagy erősítőt).

A harmadik szálban nagyon kis áram folyik, ezért ide egy egészen vékony (de nem szakadós) vezetékre lesz szükség. Ez köti össze a fejegységet és az erősítőt (ládát). Ha bekapcsolod, a fejegységet, akkor ebben a "remote" kapcsoló szálban áram megy az erősítőbe, amelynek a reléje behúz, így bekapcsolódik az erősítő. Ez azért így van megoldva, hogy az erősítő csak akkor menjen, ha megy a fejegység is. Szóval a fejegységet kapcsoló szálát (remote) kell az erősítő (láda) "remote" csatlakozójára kötni. Ide elméletileg nem kell biztosíték, de én a fejegység kimenetéhez közel tettem ide egy pici 500 mA-es lengő biztosítékot, biztos, ami biztos alapon.

A kapcsoló szál mehet együtt a fejegységből kijövő RCA kábelekkel együtt, hiszen ebben nagyon pici áram folyik, nem fog zavart okozni. A tápkábel azonban nem mehet az RCA-val együtt, mert akkor a "generátorzaj" megjelenik, ami egy fütyülést jelent a fordulatszám függvényében.


Összegezve:
- Minimum 6 mm2-es sodort réz tápkábel kell, ami összeköti az erősítőt és az akku + pólusát
- Az akkuhoz minden féle képpen kell egy autóhifis biztosíték!!!
- Tápkábel köti össze a testcsatlakozót és a karosszéria egy festetlen pontját
- Vékony kábellel kötjök össze a fej remote csatiját és a láda remote jelű bemenetét, amely a 2 db RCA kábellel futhat együtt (ide ajánlott pici biztit tenni, de nem létkérdés, hiszen a fejben levő bizti erre is vonatkozik)

Fontos még, hogy minőségi kábeleket és csatlakozókat használjunk, amelyek nem kontakt hibásak!
Javaslom, hogy az RCA kábeleket magad vagy egy szakival készíttesd el, hiszen így sokkal olcsóbbra jössz ki és a minőség kifogástalan lesz: 2db RCA-RCA kábelt kell készíteni árnyékolt mikrofonkábelből.

olahjojo1990

  • Klubtag
  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 948
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4073 Dátum: 2010.05.16 17:42:07 »
Nagyon egyszerő a dolog. Az aktív sub olyan, hogy a ládába van integrálva egy erősítő. Ergo pont ugyan úgy kell bekötni, mint ha a láda hátuljára lenne külön felcsavarozva egy erősítő.

Az akkutól kell egy vastag (min 6 mm2-es) tápkábel, amely egy egyeres sodort réz kábel. Ez az akkut köti össze közvetlenül az (erősítő vagy) aktív láda "power" csatlakozójával. Erre kell szerelni egy megfelelő méretezésű autós biztosítékot, lehetőleg az akkuhoz minél közelebb -- kb 20 cm-en belül. A biztosíték maximális áramerősségé a láda maximális áramfelvételénél egyel nagyobb legyen. Pl.: a láda felvesz 10 A-es áramot, akkor legyen mondjuk 15 A-es biztosíték az akku után mindjárt. Ha mondjuk 15 A-es a láda, akkor legyen 20 A-es a főbizti. Ez még csak a tábkábel.

A tápkábelből kell egy m-es darabot hagyni vagy annyival többet kell venni, ez a szakasz lesz az erősítő vagy láda és a karosszéria közötti testelés. Magyarul ugyan ezzel a 6-os tápkábellel összekötöd a láda "ground/gnd" csatlakozóját és a karosszériát. A karosszériát meg kell tisztítani, továbbá a festéket le kell szedni ott, ahová rögzítve (testelve) lesz a negatív (test) szála a ládának. Ide nem kell már biztosíték, csak jó csatlakozók, ami biztosan földeli a ládát (vagy erősítőt).

A harmadik szálban nagyon kis áram folyik, ezért ide egy egészen vékony (de nem szakadós) vezetékre lesz szükség. Ez köti össze a fejegységet és az erősítőt (ládát). Ha bekapcsolod, a fejegységet, akkor ebben a "remote" kapcsoló szálban áram megy az erősítőbe, amelynek a reléje behúz, így bekapcsolódik az erősítő. Ez azért így van megoldva, hogy az erősítő csak akkor menjen, ha megy a fejegység is. Szóval a fejegységet kapcsoló szálát (remote) kell az erősítő (láda) "remote" csatlakozójára kötni. Ide elméletileg nem kell biztosíték, de én a fejegység kimenetéhez közel tettem ide egy pici 500 mA-es lengő biztosítékot, biztos, ami biztos alapon.

A kapcsoló szál mehet együtt a fejegységből kijövő RCA kábelekkel együtt, hiszen ebben nagyon pici áram folyik, nem fog zavart okozni. A tápkábel azonban nem mehet az RCA-val együtt, mert akkor a "generátorzaj" megjelenik, ami egy fütyülést jelent a fordulatszám függvényében.


Összegezve:
- Minimum 6 mm2-es sodort réz tápkábel kell, ami összeköti az erősítőt és az akku + pólusát
- Az akkuhoz minden féle képpen kell egy autóhifis biztosíték!!!
- Tápkábel köti össze a testcsatlakozót és a karosszéria egy festetlen pontját
- Vékony kábellel kötjök össze a fej remote csatiját és a láda remote jelű bemenetét, amely a 2 db RCA kábellel futhat együtt (ide ajánlott pici biztit tenni, de nem létkérdés, hiszen a fejben levő bizti erre is vonatkozik)

Fontos még, hogy minőségi kábeleket és csatlakozókat használjunk, amelyek nem kontakt hibásak!
Javaslom, hogy az RCA kábeleket magad vagy egy szakival készíttesd el, hiszen így sokkal olcsóbbra jössz ki és a minőség kifogástalan lesz: 2db RCA-RCA kábelt kell készíteni árnyékolt mikrofonkábelből.
Honnan derítsem ki mekkora áramot vesz fel?

1 db 60A-es biztosítékom van.  Vadi új kábelszett, de elkunyeráltam fatertől a 10mm vastag RCA kábelét. Kb. 5 m hosszú, aranyozott dugós. Gondolom ez már jóval jobb annál, amit a szetthez adtak nádszál vékonyat :D
Biztit még csak berögzítem :)))
Józsi vagyok :-)

barna.czukor

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4074 Dátum: 2010.05.16 17:49:33 »
Honnan derítsem ki mekkora áramot vesz fel?

1 db 60A-es biztosítékom van.  Vadi új kábelszett, de elkunyeráltam fatertől a 10mm vastag RCA kábelét. Kb. 5 m hosszú, aranyozott dugós. Gondolom ez már jóval jobb annál, amit a szetthez adtak nádszál vékonyat :D
Biztit még csak berögzítem :)))
A ládára elvileg rá van írva, hogy hány A-t vesz fel vagy az, hogy hány Wattos. Amúgy a kezelési könyv hátulja is elvileg tartalmazza a működési paramétereket.
Ami kell, az valami ilyesmi: average current consumption (átlagos áramfelvétel), fuse, nominal power output, stb.

A 60 A-es biztosíték túl nagy, maximum 15-20 A-es kell majd neked vagy ennél kisebb.

A hangszórókábel legyen 2,5 mm2-es minimum. (Az, hogy milyen márkájú, színű, stb, az kevésbé számít, mint az, hogy mennyi a vesztesége a kis keresztmetszet miatt.)

Az aranyozott csatis RCA valszeg már a közép kategória vagy afölötti, ide tökéletesen megfelel. Nem is baj, hogy 5m-es, mert a fej eléggé messze van a csomagtartótól, ahol a láda van...


Nem becsmérlően mondom, de ha nem értesz hozzá, nem szereltél eddig, akkor jobb, ha egy szakember szereli be neked vagy egy műszakilag jártas ismerős. Sok szívástól megkiméled magad, továbbá a helytelen bekötések nagy bajt is tudnak okozni...

olahjojo1990

  • Klubtag
  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 948
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4075 Dátum: 2010.05.16 20:35:09 »
Honnan derítsem ki mekkora áramot vesz fel?

1 db 60A-es biztosítékom van.  Vadi új kábelszett, de elkunyeráltam fatertől a 10mm vastag RCA kábelét. Kb. 5 m hosszú, aranyozott dugós. Gondolom ez már jóval jobb annál, amit a szetthez adtak nádszál vékonyat :D
Biztit még csak berögzítem :)))
A ládára elvileg rá van írva, hogy hány A-t vesz fel vagy az, hogy hány Wattos. Amúgy a kezelési könyv hátulja is elvileg tartalmazza a működési paramétereket.
Ami kell, az valami ilyesmi: average current consumption (átlagos áramfelvétel), fuse, nominal power output, stb.

A 60 A-es biztosíték túl nagy, maximum 15-20 A-es kell majd neked vagy ennél kisebb.

A hangszórókábel legyen 2,5 mm2-es minimum. (Az, hogy milyen márkájú, színű, stb, az kevésbé számít, mint az, hogy mennyi a vesztesége a kis keresztmetszet miatt.)

Az aranyozott csatis RCA valszeg már a közép kategória vagy afölötti, ide tökéletesen megfelel. Nem is baj, hogy 5m-es, mert a fej eléggé messze van a csomagtartótól, ahol a láda van...


Nem becsmérlően mondom, de ha nem értesz hozzá, nem szereltél eddig, akkor jobb, ha egy szakember szereli be neked vagy egy műszakilag jártas ismerős. Sok szívástól megkiméled magad, továbbá a helytelen bekötések nagy bajt is tudnak okozni...

Elvileg ismerős fogja berakni a hétvégén, ha minden jól megy, vetítéstechnikával, meg Hi-Fi-vel foglalkozott, saját autóját is egész igényesen vezetékelte át.
De természetesen ebből még én nem tanultam semmit, és szívességet az ember nem szívesen kér.
60A-es bizti az akksihoz van, a mélyben meg 5A-es van.
Józsi vagyok :-)

barna.czukor

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4076 Dátum: 2010.05.16 20:38:27 »
Ha a mélyben 5 A-es biztosíték van, akkor az azt jelenti, hogy ekkora a maximális áramfelvétel. Ez esetben egy 6mm2-es tépkábel bőven elég, sőt még egy 2,5mm2-es is elviekben.

Ha 5 A-es a mély biztije, akkor az akkura nem 60 A-es, hanem 7,5 vagy 10 A-s biztit kell szerelni!

olahjojo1990

  • Klubtag
  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 948
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4077 Dátum: 2010.05.16 20:50:11 »
Ha a mélyben 5 A-es biztosíték van, akkor az azt jelenti, hogy ekkora a maximális áramfelvétel. Ez esetben egy 6mm2-es tépkábel bőven elég, sőt még egy 2,5mm2-es is elviekben.

Ha 5 A-es a mély biztije, akkor az akkura nem 60 A-es, hanem 7,5 vagy 10 A-s biztit kell szerelni!
Akkor gondolom olyat még valahol kell vennem :)
esetleg ötleted nincs, hogy hol kapok?
Józsi vagyok :-)

barna.czukor

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4078 Dátum: 2010.05.16 21:15:47 »
Mire tippelsz úgy mégis, hogy hol lehet kapni autóhifihez való biztosítékot és foglalatot?

olahjojo1990

  • Klubtag
  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 948
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4079 Dátum: 2010.05.16 21:27:58 »
Mire tippelsz úgy mégis, hogy hol lehet kapni autóhifihez való biztosítékot és foglalatot?
Őszintén szólva normális, korrekt boltot még nem találtam Pesten, Mediában meg olyanok amilyenek, és sosincs semmijük, ami nekem kéne.
Gondoltam hátha tud itt valaki valami okosat mondani :P
Józsi vagyok :-)