Ezzel annyiban vitatkoznék, hogy az igazán ritka, amikor az autó aktuális állapota a márka vagy a típus sajátosságainak köszönhető. Egy használt állapot éppenséggel az előző tulajdonos(ok) használási szokásaiból fakad első sorban. Azt nem tudhatod, és a büdös életbe nem mondod meg, a vételkor rendelkezésedre álló derék fél-egy óra alatt, akármilyen megbízható szaki barátod van, hogy egy idegen autó mondjuk folyamatosan 4-5000 fordulaton prörgött mert a néni nem szeretett magasabbra váltani, vagy ilyenek. Meg azt sem, hogy miket kontárkodtak bele korábban riasztó gyanánt lopásvédelem címszóval, és örökké elektromos hibák lesznek. Vagy ilyen alap-dolgok, hogy, volt-e benne rendszeres olajcsere, stb. Ezek mind-mind és ezekhez hasonoló dolgok baromira típus függetlenek, és komoly bukta kockázatát jelentik a jármű későbbi használhatósága szempontjából. És nehogy azt hidd, hogy nepperportálon a többség a tisztességes. Vételkor valóban szemrevételezéssel max a külső alapján lehet dönteni a törésekről, max egy festékvastagság mérővel - de ez édeskevés sztem.
Igazad van, de közben mégsem teljesen.
Való igaz, hogy a használati módot, körülményeket BIZTOSRA nem tudod megmondani, de, hát azt tudja mindenki, hogy egy használtautó valamilyen szinten mindig lutri. Csak az nem mindegy, hogy a használatban az egyes típusok mennyire strapabíróak egyrészt.
Másrészt, az elég jól mérhető, hogy az egyes típusokra mennyire jellemző a meghibásodás (olyan, amihez nem feltétlen kell gondatlan tulaj, tehetségtelen sofőr).
Úgy gondolom, hogy ha valaki már a típusválasztásnál elkerüli a rossz hírű típusokat, akkor már sokat tett annak érdekében, hogy kisebb valószínűséggel szívjon. Nem azt mondom, hogy semmiképpen nem szívHAT, de az esélye kisebb lesz.
Ha kiválaszt egy JÓ típust, azon belül már nagyon is számít az adott autó állapota. Rengeteg dolog látszik/látszhat már az első próbakor is. Persze, a laikusnak nem tűnik fel általában, hogy a kelleténél keményebb a kuplung (hisz nincs viszonyítási alapja), volt-e szerkezetsérült a kasztni, megkapta-e a rendeszeres, előírás szerinti olajat, szűrőket, de az általános állapotból lehet ezekre következtetni.
Az én autómon pl. azt is láttam, hogy a hosszbordásszíj repedezett. Tudom, hogy ennél a motornál 105.000-ként esedékes ennek a cseréje, és valszeg itt is esedékes lesz, mert a 203.000km ezt (is) alátámasztja. Nincs gond, belekalkulájuk azt az 5000Ft-ot a szervizbe.
Csak ezeket alaposan át kell nézni. Rendszerint egy kis jegyzet papírka elég ahhoz a néhány nagyon fontos szemponthoz, amit mindenképpen ellenőrizni kell a vásárlás előtt.
És/vagy el kell vinni egy márkaszervizbe állapotfelmérésre. Ezt is megtettem. Igaz, nem mondtak sok újdonságot (amit említettek azt korábban észleltük szemrevételezéssel is), de megerősítésnek mindenképpen jó volt, valamint, a "több szem többet lát" gondolat is érvényesült. Ott voltam végig a szerelő fenekébe, amíg vizsgálta az autót az emelőn. Néztem, amíg rázatta a lengéscsillapítókat, futóművet, fékeket. Rádugta az OBDII-re a diag. műszert, nem volt a history mappában sem hibakód eltárolva. Teljesen korrekt esemény volt, informatív, és nagyon is hozzásegített, hogy végül meghozzam a döntésem (kell!).
És mindeközben semmit nem varázsolt, mókolt, bárki laikus számára is világosan érthető dolgokat mondott, egyszerű, magyar konyhanyelven.
Ha ezeket a lépéseket valaki végigjárja egy megvásárlandó autó kapcsán, gyakorlatilag mindent megtett azért, hogy ne érje csalódás. A kockázatot minimalizálja ezzel, igaz, nem törli azt el, de hát nem is új autót vesz. A cél itt az, hogy felismerje, megtalálja az ember azt a használtautót, amivel érdemes foglalkoznia. Legalábbis, a saját preferenciáim alapján így gondolom.