Gondolom oktatni még jobb is az 1-l-es Egy kezdőnek minden túl gyors, erős, a kanyarok gyorsan jönnek, és megállást is nehéz kicentizni
De gondolom menetdinamikában ég és föld az 1,3-as? Nem? Fogyiban van differencia?
Nehogy azt hidd, hogy oktatásra a gyengébb autó a jobb
! Amíg nem kezdtem el csinálni, én is ezt hittem... de ez tévedés. Ugyanis a tanuló még többnyire nem érzi/tudja, hogy mikor kell váltani. Vagy pl. nem veszi figyelembe, hogy épp emelkedik az út, és felvált ugyanakkor, amikor sík terepen megszokta. Az eredmény? A gyenge autó nem bír tovább gyorsulni, sőt visszalassul. A tanuló erre is lassabban reagál, mint egy rutinos sofőr... ergo van, hogy mire visszakapcsol, már az a fokozat is kevés. Emiatt rendszeresen előfordul, hogy meredekebb emelkedőkön végül egyesbe (!) kell visszakapcsolni, és szinte állóra lassulunk (miközben mögöttünk anyázik a fél város), mielőtt nagy nehezen újra gyorsulni kezdenénk.
Ez egyrészt ugye kellemetlen, másrészt többlet fogyasztást okoz. De ha nem így történik,
az is többlet fogyasztást okoz - lévén akkor meg ugye jobban ki kell húzatni a fokozatot váltás előtt.
Ez itt Pécsett pl. nyáron, melegben, klímázva oda vezet, hogy hármasnál feljebb alig kapcsolunk a városban - sőt, nagyon sokat van a váltó kettesben. És eszik a motor 9-10 litert. Ha nem kell klímázni, akkor 7.5-8-at.
Mindezek a dolgok egy erősebb (nyomatékosabb) motorral kevésbé fordulnának elő.
Meggyőződésem, hogy egy 1.3-as Yaris így, oktatással, nem enne többet városban, sőt - és közben egyszerűbb, kellemesebb is lenne vele az élet. Nem beszélve arról, hogy amikor nem oktatok, de mondjuk épp Marosvásárhelyre utazom, akkor azzal nem kellene 5000-ig pörgetnem váltás előtt a motort, ha épp tempósabban szeretnék haladni.