Sziasztok!
Három kérdést szeretnék tisztázni mert mindeféle dolgot hallok.
1. Motorfék. Elönyök: kevesebb fogyasztás, kisebb fék kopás. Hátrányok: kipufogónak nem tesz jót, és a motor kopik a fék helyett??
2. Hideg inditás: egyből elindulni,mert csak ilyenkor kap olajozást a motor, vagy egyhelyben alapjáraton pár percig hagyni amig felkapja az olajat a motor.
3. 1-3-5 váltás: Előny: kevesebb fogyasztás. Hátrány: a kuplung szétmegy tőle??
Ha meg tudjátok erősíteni, kérlek tegyétek meg...
1. A kipufogónak köze nincs hozzá. A motorkopás pedig minimális, hisz ilyenkor nem is végez munkát, csak forog. Ellenben a fogyasztás ilyenkor nulla, és biztonsági megfontolásból is mindenképp jó dolog a motorfék, hisz így az autó hatékonyabban lassítható. Kivéve tehát az olyan, aránylag enyhe lejtőket, ahol egyrészt az autó nem gyorsul be nagyon (biztonsági szempont), másrészt a lejtő után nem akarunk állóra fékezni (lendület-kihasználási szempont), mindenképp érdemes mindig használni a motorféket.
2. Hacsak nincs nagyon hideg (kemény mínuszok), indítást követően azonnal el kell indulni. Kemény hidegben is maximum (!) 20-30 mp várakozás után. A motor amúgy természetesen az indítás után azonnal kap olajat, különben tönkre is menne. Nem ez a szempont tehát, hanem hogy minél hamarabb felmelegedjen, mert amíg hideg, sokkal erősebben kopik. Ezért kell beindítás után azonnal indulni, mert munkavégzés közben gyorsabban felmelegszik, mint álló helyzetben.
3. Lejtős terepet, vagy esetleg egy erősebb kihúzatást (pl. előzés) követő felkapcsolás eseteit leszámítva, nincs értelme a fokozatok átugrásának, sőt ez többet árt, mint használ. Pont hogy így lesz nagyobb a fogyasztás! A kuplungnak amúgy ez nem jelent többlet terhelést - mármint a fokozatok átugrása.