Olvasgattam az előbb az ADAC oldalán a téli gumik nyári felhasználhatóságáról.
Végeztek egy összehasonlítást, tavaszias/őszies 10-15 fokon, illetve nyárias 30 fokon, nyári és téli gumik között.
Vizes úton nincs jelentős különbség, a hőmérséklettől függetlenül - egy jó téli gumi fékútban és aquaplaning-jellemzőkben egyaránt a nyáriak szintjén van.
A legnagyobb eltérés száraz úton adódik, méghozzá -ami nem meglepő- minél melegebb van, annál nagyobb mértékben. Konkrétan ez azt is jelentheti, hogy pl. 30 fokban, 100-as tempóról a fékút akár 16 m-rel is hosszabb lehet
! Emellett elsősorban a nagyobb ívű, magasabb tempóban vett kanyarokban (pl. autópálya) érezhető komolyabb deficit a menetstabilitásban, bizonytalanabb a kormányzás.
VISZONT!!!
Mindezek a dolgok ÚJ téli gumira érvényesek. Ellenben 4 mm maradék profilmélységű téli gumik esetében a fent említett különbségek jóval kisebbek - a fékútjuk is rövidebb száraz úton nagy melegben, és a menetstabilitásuk is jobb. Méghozzá minél kisebb a profilmélység, annál inkább.
Más kérdés, hogy ekkor viszont meg már vizes úton romlanak a jellemzők - de ez ugye a nyári gumikra nézve is igaz.
Tehát egy új/újszerű téli gumival átevickélni a nyáron bizony nem valami jó ötlet. Ellenben egy kopottabb téli gumi nyáron történő végső "lehasználása" már vállalhatóbb kompromisszum.