A szívócsonknak nagyon jellegzetes hangja van, ha gázos, azt könnyű észrevenni,
Gázadásnál - menet közben - csörgő-zörgő hangja van. Ez csak zavaró, de egyéb, komolyabb problémát nem okoz. Részemről különösebben nem befolyásol semmit egy esetleges autóvásárlásnál... pláne 10 éves autók esetében.
az olajfogyasztást vagy észreveszed vagy nem. Megoldás lehet, hogy benyúlnak a kipufogóba, ha olajos, nagyon nagy gáz van már (kolleganőm autója az élő példa rá), egyébként gyanús ha frissen mosott motorterű a kocsi (mi van, ha az olajfolyást akarták eltüntetni), de sokat elárulhat az is, hogy megnézed az olajszintet és az olaj színét magát (frissen cseréltnél persze ez felesleges, mert semmi sem derül ki belőle), esetleg ha van lehetőség (nyilván nem nepper esetében), meg kell kérdezni a gazdát, hogy milyen olajat használtak bele. Ahogy olvastam, az 5W30 elég híg ahhoz, hogy sanszos, nem lett baja tőle a kocsinak, míg a 10W40-et kapottak nagy eséllyel hibásak lesznek.
Ahogy írod, ha már a kipufogó is olajos, az már komoly gáz. Ez elég közel jár már a végéhez, az olajfogyasztása szinte biztos, hogy az egekben van.
De például, és most a saját példámból indulok ki, nálam semmi nem jele nem volt az olajfogyasztásnak. Már többször leírtam, hogy az én esetemben ez 1L/10.000km-t jelent, amit sem én, sem a szerelőm nem ítélünk meg olyan mértékűnek, hogy az egyébként bontatlan motorhoz hozzányúljunk. 5000km után 0,5 L-t rátöltök, majd 10.000 után a másik 0,5L-t. 15.000-nél cserélem.
Visszatérve a vásárláshoz, egy zseblámpa segítségével könnyen bevilágíthatunk a blokk hátsó részéhez - ami a tűzfal felől van -, akkor a szelepdekni és a blokk csatlakozásánál lehet árulkodó olajfolt. Ezt érdemes megcsináltatni úgy, hogy lebontódik az egész mindenség, ami a blokk hátsó részét takarja. Szelepdekni levesz, olajfoltot szépen letakarít, újra tömítve visszatesz és kész. Ezt általában - a hosszú élőmunka/magas rezsi klts. miatt - összekötni a vezérlés cseréjével, így egy adag rezsiórabér (~20.000Ft) megspórolható egyúttal.
Szóval, szerintem nincs az az alapos vizsgálat, amivel tutira kizárható, hogy a kiszemelt példány nem eszik olajat... Majd a használat megmondja. Viszont, ha csendben, kiegyensúlyozottan jár, nem zörög, nem nyiszorog, nem hallat semmilyen oda nem illő hangot, nem olajos a kipufogó, túráztatva nem füstöl, kipufogónak nincs égett szaga, nívó pálcát kihúzva nincs égett szaga - mindez a teljesség igény nélkül -, akkor szerintem nincs a motornak olyan égbekiálltó gondja.