Az nem lehetséges, hogy ezekkel a híg(abb) olajokkal bár kevésbé akad a váltó, de hamarabb kopik ? Csak kérdés, nem provokáció
Lehetséges teljesen, ezért sem lehet ész nélkül bármilyen híg olajat beletenni. A szinkronnak a híg olaj tetszik, a fogaskerék fogainak meg a sűrű olaj, ami tele van EP adalékkal. Sajnos egyszerre nem megy a kettő, így meg kell alaposan fontolni, hogy mikor mit használunk.
Én úgy vagyok vele, hogy az előírt szintet tudja az olaj. Nálam az előírt szint az API GL-4, de GL-5 is használható. A GL-4 feltételez egy bizonyos nyomástűrést. Ez azt jelenti, hogy csak akkor kapja meg egy olaj a minősítést, ha kibír két felület között egy bizonyos nyomást anélkül, hogy a fémes érintkezés létrejönne. Szóval ha az adott olaj tudja a GL-4 szintet, akkor elvileg nem lehet fokozott kopás a rendszerben. A 75W-85-ös SMX-S tudja ezt a szintet, tehát a nyomástűrő és kenő képessége megfelel a Toyota által elvárt szintnek. Ezért is merem ezt használni és ajánlani.
Véleményem szerint egy hígabb olajjal sem történne hatalmas, felfokozott kopás, hiszen régebben a gyengébb nyomástűrésű GL-3-as olajakkal jártak gond nélkül a Carinák és az erősebb japán kocsik is. Azonban ilyen olajat már sehová sem ajánlanak, még a gyengébb kocsikba sem. Szerintem a Toyota még túl is biztosította a rendszert, mikor a GL-4-es minősítést írta elő -- de erre konkrét bizonyítékom nincsen.
A 75W-s Toyota olaj kizárt, hogy a GL-4-es szintet tudja, már a 75W-80-as olajak sem tudják, nem hogy ez a még hígabb olaj. Így én nem szívesen tenném bele a váltómba, mert nem teljesíti az előírt GL-4-es szintet. Azonban azt is tudni kell, hogy a fogaskerekek nem szoktak jellemzően a Toyota váltókban kikopni, mindig a szinkronnal van a probléma. Annak meg jó a híg olaj, ha a fogaskerekeknek nem is annyira. Ergo panaszmentes marad sokáig a váltó és több km-t is megy el bontás nélkül, mert nem kell a szinkronokat olyan hamar cserélni.
Az meg a másik, hogy azért nem én vagy a sarki Pista bá' mondja azt, hogy jó lesz az a 75W-s olaj ebbe, hanem a Toyota. Feltételezem, hogy nem mernék ajánlani a 75W-s olajat a régebbi váltós kocsikba és nem ezt tennék automatikusan bele, ha az ártana neki. Meg lenne annak visszhangja, ha a híg 75W-s olaj kiírtott volna 1-2 váltót. Szerintem nem okoz problémát, ezért is meri ezt használni a mszerviz is. A fogaskerekek is jól bírják, ha picit előbb meghalnak, az sem baj, mert így is bőven fél millió km-t elmennek. A szinkron a szűkebb keresztmetszet, annak meg jobb ez a híg olaj. Gondolom a mszervizesek is erre gondolkodtak, mikor emellett döntöttek. Ettől függetlenül én egy hígabb, de GL-4 szintű olajat javaslok, biztos, ami biztos elven -- ebből baj nem lehet, max akadozni fog így is a váltó egy kicsit még. Ha nagyon nincsen más mód, akkor jöjjön csak a 75W-s olaj.