"Hát nem hiszem, hogy van amatőr kérdés, senki sem születik úgy, hogy mindent tud...megpróbálom egyszerűen elmondani, ahogy tőlem telik.
Ahogy megy a motor, a szelepek nyitják-zárják a gáz útját. Amikor nyit a szelep, akkor a vezérműtengelyen levő bütyök lenyomja a szelepet egy rugó ellenében. Mikor a szelep zár, akkor ez a rugó visszahúzza a helyére (mivel ahogy a vezérműtengely elfordul, a bütyök visszaengedi a szelepet a helyére. "
Idáig jól irtad aztán javitom:
A hézag azért kell, mert a meleg motoron a hőtágulás miatt bizonyos mértékben tágulnak az alkatrészek, igy a szelepek hossza is változik kissé.
Ha pl. nem hagynánk szelephézagot (vezérműtengely bütyök és szelep között hidegen, akkor ha bemelegedik motor, annyit tágulnak az alkatrészek, hogy a szelep nem tud teljesen bezárni, a gázok sűrítéskor elszöknek a kissé nyitott szelepeken. Eredménye, elégtelen működés, szelepek beégése, leállás stb...
Ha a szelephézag jól van beállitva, akkor meleg motornál a szelepek pontosan be tudnak zárni, magyarul a beállitott hézagot "kitöltik".
"Előbb-utóbb a szelep így egyre beljebb "eszi" magát a fészkébe, ezért egyre kisebb hézag lesz a vezérműtengely bütyke és a szelep között."
Ez is előfordulahat, bár inkább nő a hézag az alkatrészek kopása miatt.
Nem tudom de a gyertyánál is azt irtad, hogy az elektróda hézagot növelni kell, amiről én ritkán hallok, inkább csökkenteni szokták, azért, hogy a növekvő hézagot az eredeti méretre állitsák vissza. A test és a pozitiv elektróda is idővel elfogy a hasznáálat során, tehát nem csökken hanem nő a hézag.
Ha túl kicsi a hézag, akkor pedig nem tud kinyitni rendesen az a szerencsétlen szelep, hiába nyomja a vezérműbütyök és emiatt romlik a feltöltése a hengernek.
Kisebb nyiláson kevesebb gáz juthat a hengerbe ez nyilvánvaló.
Na mi a hézag??!!
Ez sajnos nem mindig van így, mivel melegen, akármilyen furcsa is, lehet nagyobb a szelephézag, mint hidegen. Ezt olyan autóknál le lehet ellenőrizni, ahol mindkettőt megadják, tehát a hideg, illetve a meleg állapotban mért hézagot. Marutinál majdnem egy tizeddel nagyobb a hézag meleg motornál.
Azt pedig, hogy a szelephézag nőne a használat folytán, nagyon ritkán tapasztaltam: Maruti, Szamara, sőt MTZ esetében is általában csökkent. Általánosan csökken a szelephézag, amiatt, amit írtam. Kis kiegészítő információ: furcsa lenne, ha a kopások miatt nőne a szelephézag. A vezérműtengely és a szelepállító hézagoló üzemi hőmérséklete ugyanis nagyságrenddel kisebb, mint a szelepfej és a hengerfej üzemi hőmérséklete. Tehát a vezérműtengelynél alig, a hengerfejnél sokkal jobban használódik a szerkezet. Ezért jön feljebb a szelep szára - és csökken a szelephézag.
A gyertyánál pedig nyilván nő a hézag, nem erről volt szó (talán félreértetted: nem azt írtam, hogy növelni kell használat közben a gyertyahézagot). Azért kell egy garnitúra gyertyát többször ellenőrizni, hogy mindig összébb kell verni. De nem mindegy, hogy mennyi a hézag, amire össze kell verni, ezidáig nem egyértelmű, hogy 0,8 vagy 1,1 mm a helyes hézag...Ha tényleg 1,1 mm, akkor főleg helytelen 0,8-ra beállítani, mert "úgyis nőni fog". Ennyit nem nagyon nőhet (0,3mm) csereperióduson belül szerintem, és akkor is csak a végére lesz megfelelő méretű, tehát nem jó megoldás, hogy a végére majd optimális lesz egy kis időre. Remélem, kiderítjük, mi a helyes gyertyahézag!