Volt alkalmam az utóbbi 4 napban (csütörtöktől vasárnapig) 900km-en keresztül tesztelni a céghez kerül új VW Transportert. Ez 9 személyes ún. kényszer-személyszállító változat, ami bár rendelkezik 9 üléssel és hellyel is bőven, de nem olyan komfortos, mint a Caravelle, vagy a Multivan változat.
A motor az (Transporterben) új 2,0 CRTDI 140LE-s változatban, 6-os manuál váltóval, 5104km-es futással, tehát, éppen bejáratva.
Felszereltsége csak a minimálisan szükséges dolgokból áll, úgy, mint 2 légzsák, elől-hátul manuál klíma tetőbefúvókkal, tempomat egy tolatóradar hátul és tulajdonképpen ennyi, de nem is nagyon igényeltünk mást. (nekem talán a fogyasztásmérő hiányzott, de céges autónál, mivel magánhasználatban volt nálunk, úgyis norma szerinti üzemanyagköltséget kell fizetnünk, nem volt különösebb jelentősége a hiánynak)
Állítható volt a kormánya mindenfelé csakúgy, mint az ülés is, úgyhogy a helyes és kényelmes pozíció 2-3 klattyanást követően megvolt.
Az útvonal: Békéscsaba - Orosháza - Kiskunfélegyháza - Kecskemét - Dunaföldvár - Enying - Keszthely, Kiskunfélegyháza és Kecskemét, valamint Enying (pontosabban Siófok) és Keszthely között autópályán haladtunk.
9 felnőtt + 4 napi sporttáska, italok (
) társaságában mind az országúton, mind az autópályán nem adtam lehetőséget a rendőröknek, hogy 30.000-es csekkel idegesítsenek, óra szerinti 110km/h (GPS: 100km/h), illetve 145km/h (GPS 134km/h) tempóval és természetesen tempomattal mentünk, végig klímával! A hőmérséklet kint stabil 36,5 fok volt...
Tapasztalatok:
1. Pozitív:
- jó úthiba elnyelő képessége van a futóműnek tele pakolt autó mellett is
- jól működö klíma
- jó értelemben tipikus VW működés, logikus kezelőszerv elhelyezés és működési kultúra
- országúti tempó mellett halk motor
- terhelés nélkül dinamikus motor
- a fokozatok második fele hosszú, ez kedvez a fogyasztásnak
- sok pakoló rekesz
- jól kapcsolható és viszonylag pontos váltó
2. Negatívumok:
- Teljes terhelés mellett jelentősen billeg a kasztni
- A motor autópályán és kigyorsításkor számomra zajos, morgós, búgós, az előző Transporterünkben a 2,5 TDI 140LE-s 5 hengeres motor volt, az sokkal kellemesebb karakterisztikájú, és hangú motor
- 9 személlyel erősen visszafogott dinamizmus. 6.-ban lehetetlen előzni, 5-ben kényelmesebb, 4.-ben elforgatva elfogadható a gyorsulása
- A fokozatok kiosztása lehetne kicsit ésszerűbb is, ugyanis, az első 3 fokozat áruszállítósan rövid, a 4-5-6. pedig extra hosszú. Csak egy példa: 3.-ban 50-nél 2200-at forog a motor, ekkor elváltva a 4.-et, 1400-ra esik vissza a fordulat, ami kb 75-80km/h-nál jelent 2000-et, 4.-ben innen lehet vele előzni, ez alatt sok neki a 4. is. Autópályán, persze, nagyon jó, hogy 140-nél 2300-at forog 6.-ban, de telepakolva már a kisebb emelkedőkön is padlógázt ad a tempomat, hogy tartani tudja az autó a 140-et... Ráadásul, itt már erősen morog a motor, az előző, öt hengeres 2,5-ös itt volt csendes, csak abban meg tempomat nem volt.
- A váltás segítő nyilakat pont emiatt el kell felejteni, ha a tele van az autó... Forgatni kell minden fokozatban.
- Ilyen körülmények között, bizony becsúszott a 9 liter átlagban, ami azért kicsit meglepett, hiszen, a tempó nem volt forszírozott, ráadásul tempomattal mentünk, ahogy írtam is, de a klíma és a 9 fő csomagokkal megtette a hatását.
Ezekkel együtt egyszer sem érte el a 3000-et a fordulatszámmérő, de annyira egyszer sem siettünk, hogy kelljen.
A fogyasztást pontosan nem tudom, mert ma reggel vitték tankolni az autót.
Megkérdeztem közben, 83 liter ment bele.
A végén azt kell, hogy mondjam, hogy a 2,5-ös 5 hengeres Transporter jobb autó volt, az a motor máshogy adta le ugyanazt a lóerőt és nyomatékot, nem volt benne érezhető turbólyuk, kevésbé volt zajos és ugyanennyit evett.