"Ezt mivel mérted meg, mivel nem irtál műszert, csak a gázelemző gépet emlitetted?"
Természetesen gázelemző műszerrel mértem, de írtam, hogy "egy ismerős műhelyben"
"Meg kellene nézned, hogy miként reagálnak a gépek a hirtelen gázadásra. Értem ezalatt, hogy alapjáraton ketyeg és (kinn a fojtószelepnél a legcélszerűbb) húzol neki egy hirtelen gázt magas fordulatig, hogyan pörög ki / veszi a gázt?"
A gázt remekül veszi terhelten is, semmi gond nincs vele, ha túljut az 1800-2000-es tartományon.
"pl 5.ben alacsony fordulatról odalépsz neki, és ha rángat akkor ott a hiba) esetleg az etanol "jótékony" hatása jelentkezik az üzemanyagszivattyún és elszegényedik a keverék."
Ez esetben is ugyan az a helyzet, lassan elkezd gyorsulni, picit érződik, hogy nem egyenletes, de a nagyobb fokozat miatt itt nem annyira látványos.
De 2000 felett itt is OK, alatta kicsit érződik.
"Utóbbit a benzinnyomás mérésével deritheted ki! "
Ezzel annyi gond van, hogy az autó működik rendesen, tehát padlón is megy vidáman, tehát nem a benzin nyomással lehet gond, csodaszépen kiforogja a 6500-öt. Ez nem lenne így, ha nem lenne jó a benzinnyomás.
Erre az elvágom a gyári csövet azért reagálnék annyit, hogy inkább csinálnék egy mérőcsövet, amivel meg tudom mérni a nyomást. Akár úgy, hogy csak a nyomásmérőre dolgozok. Ha azt tudja, akkor a pumpával semmi gond sem lehet. Aztán visszarakom a gyári csövet. Nem szeretem a visszafordíthatatlan megoldásokat, bocs...
Egyébként ezt is, ha a tanknál méred, ott a hollandis csatin remekül lehet csatlakozni, ráadásul ugyan annak a szabályozott nyomásnak kell ott is lenni! Ezt lehet, hogy megnézem legközelebb.
Ha már benzinnyomás, arra gondoltam még, hogy az elosztócső végén lévő nyomásszabályzóban lévő rugó gyengülhet idővel. De egy ismerős szerelő szerint sosem volt még ilyen gondja. A nyomás szabályzó és a MAP szenzor ennek a rendszernek a kőbalta egyszerűségű része.
Igen itt esetleg lehet létjogosultsága a rendszerben lévő nyomás mérésének. De nem itt érzem a gondot.
Az látszik, hogy a kis mennyiségeknél van gond. Ergo lehet, hogy az injektorokat kellene megnézni, kimosatni, mert a sugárkép is számít! Tegyük fel, ha cső falra fecskendez, ráadásul nem porlaszt rendesen akkor benzin cseppek futnak végig a csőfalon, ami ideiglenes elszegényedést, majd után csepegés hatását adja. Ez mondjuk be is passzolna a képbe, hiszen nagyobb gázsebességeknél már nincs ilyen gond a gyorsabban áramló levegő a rosszul porlasztott üzemanyagot is elragadja.
Sőt ez a nagy ritkán motorfék alatti berántást is magyarázza, mert ha bizonytalan a zárás, után cseppen máris ez a jelenség.
"További ötlet még (bár ez csak akkor igaz, ha ugyanazon gázpedálállásnál jelentkezik a rángatás), hogy a TPS szenzor van kikopva és kihagy a jel. Multival is ellenőrizheted, de egy szkóp a tökéletes!"
Sajnos szkópom nincs. A szenzorvizsgálatra én is gondoltam (német autóknál rendszeres gond), ezért mielőtt elolvastalak volna ma megnéztem.
A fojtószelep potméter érdekes. Értékeit tekintve hozza az értékeket. 1-3-lábon 1,08 kOhm, nyitottan 2,75 kOhm.
A 2-3-on ugyanez fordítva.
Ami érdekes, de érzésem szerint nem probléma, hogy az alsó tartományban nagyon gyorsan változik az ellenállás értéke. Nagyon finoman mozdítva a fojtószelepet indul 1,08-ról a századokat egyesével lehet növelni, de -és igaz, hogy csak a század ohm-os számok-, kicsit vissza is ugrál. Szerintem ez nem gond, igazából a nagyobb ellenállás tartományában is van valami ilyesmi, tehát ez talán nem lehet probléma.
A neten néztem ezt a szenzort. Ott úgy látszott, mint, ha a szenzort a fojtószelep házba bele kellene dugni, + 2 csavar rögzíti, a házba egy "O" gyűrűvel zár. Az jutott eszembe (mert anno karbis technikával is foglalkoztam és ott döntő jelentősége volt), hogy ha a szenzor ilyen, a fojtószelep tengely itt is ki tud kopni. Természetesen itt nincs olyan hatás, mint a karbinál, nem zavar be sem az alapjáratba, hiszen az alapjárat állító kompenzálja a minimális fals levegőt, sem az alapjárati keverékbe, mert azt másból számolja az ECU.
Viszont, ha lóg kicsit a tengely, az mozgathatja, feszegetheti a potmétert, ami ha csak kicsit macerálja az értékeket az már elég lehet ahhoz, hogy az ECU össze-vissza vezérelje az adagokat.
Na, de ez csak egy ötlet. Mozgattam a tengelyt, de ezzel is max 0,01 értéket tudok változtatni. Tehát előidézhető az ellenállás változás, de itt is azt kellene tudni, hogy most ez az egy százados érték gond-e. Én ha ilyen rendszert építenék igyekeznék elkerülni, hogy ilyen érzékeny legyen. Ez csak egy hibaforrás, lehetőség lenne. Tehát szívem szerint ezt is elvetném.
Ha már itt tartunk, mérje már meg valaki nekem legyen szíves az 1-3 lábon finoman nyitva a fojtószelepet csak és kizárólag felfelé mennek az értékek? (bár lehet, hogy csak a kezem remegett) Nem lehet gond a század nagyságrendű eltérés, gondolj bele ezt a lábaddal nyomogatod, a kocsi rázkódik, ha ez számítana egy borzalom lenne ez alapján vezérelni. Vessük el ezt!
Gyertyák egyébként rendben, minimálisat állítottam a hézagon 0,8-ra, de semmi rendellenes nem volt rajtuk. Mind egyforma, tiszta, dugattyútetők tiszta, fém színűek a felirat olvasható rajtuk!
Néztem a PCV szelepet is, a körülötte lévő gumi tömítést a szelepfedelen már régen kicseréltem, tehát működött az is. Egyébként az olajpára ezen a helyen nem gond!
Anno és most is kitakarítottam a PCV-t, de nem volt koszos. Tömítetlenség nincs, én kontakt spray-vel szoktam nézni, az emeli az alapjáratot! Mivel ez MAP szenzoros rendszer, ezért a fals levegőre nem szegényedéssel reagál, tehát ez egyébként sem lehetne ok.
Kis fals levegőre magasabb lenne az alapjárat, ennyi.
Az etanolt pedig utólag is megvédem, mondom még egyszer egy évet ment még etanol-benzin keverékes időszak után hiba nélkül.