Az utolsó szerviz 118 ekm-nél történt márkaker.-ben, idén márciusban. Shell Helix Ultra 5W40-et raktak bele végig, ami számomra elég döbbenetes (kenőanyag értékesítéssel foglalkozom), hiszen a gyári előírás API A1 , legalább 5W30 viszkozitással...A 15 ekm csereintervallumig van még kb. 5 ekm, de le akarom cserélni az olajat, több okból:
1. az olaj színe 10 ekm futás után is aranysárga, ami nekem azt jelzi, nem gyüjti össze megfelelően a szennyeződést a motorból (min. sötétbarnának kellene lennie sztem...)
2. a maximum szintről pár decit csökkent a mennyiség, kb. 3/4-en áll a nívópálcán az olajszint
Förszt of ól: van olajostopic is...
A gyári előírás az API SJ vagy SL vagy ennél magasabb minőségi szint (SM). Az ACEA szerinti besorolásra nem kényes a Toyota VVT-i motorja, lehet bele A1-es, A3-as és A5-ös olajat is tenni.
A Shell Helix 5W-40-es olaja ACEA A3-as, nincs az A3-mal gond.
Az 5W-30-as viszkozitás érték egy gyári ajánlás, a legtöbb felhasználónak ez felel meg a legjobban. Ettől még lehet xW-20-as és xW-40-es olajat is bele tenni gond nélkül. Az, hogy melyiket tedd bele, azt a körülmények és a vezetési stílusod határozza meg. Versenypályára és zúzos vezetés esetén inkább 40-es a jó bele, amúgy meg a 30-as az ajánlott. Aki nem hajtja annyira, illetve spórolósan vezet és számít 1-2 deci is, azok tesznek bele 0/5W-20-as olajat a gépbe.
Az olaj színe 10.000 km után lehet aranysárga, ha tiszta a motor, ezek nem koszolják annyira össze az olajat. Az enyémben 8.000-nél még alig látszik az olaj a nívón, annyira tiszta. Persze a használattól és az előélettől sok függ.
A nívón történő csökkenés kb 3 deci olaj fogyasztására utal, a min-max táv 1.3 liter. Ez nem egy jó dolog, de messze nem probléma ennyi. Ha 10.000 alatt megenne fél litert, az is normális lenne. Ki kell más olajjal is próbálni, ha azzal is ennyit fogyaszt, akkor nem az olaj a hibás.
Ezek alapján úgy gondolom elfáradt az olaj. Ráadásul nem is felel meg a gyár által előírtaknak!
Az olaj lehet, hogy elfáradt, már más márkánál (Castrol) tapasztaltam hasonlót.
A gyári előírásnak megfelel, ezzel nem lehet probléma.
2 féle olaj jöhet szóba nálam a cserénél (ezeket forgalmazom), Q8 Formula Techno 5W30 ACEA A1 ill. Castrol Edge Sport 0W40. Valószínű az utóbbit választom a nagyobb üzemanyag megtakarítási tulajdonsága, és az alacsony hideg-oldali viszkozitása miatt. Évente egyszer cserélünk olajat, ezért úgy gondolom ez lenne az ideális megoldás egész évre. Sokat megy az autó hidegen, kis távolságokon is.
A 30-as olaj mindig üzemanyagtakarékosabb, mint egy 40-es. Persze nagyon rövid utaknál (<1 km) lehet, hogy egy 0W-40-es takarékosabb, mint egy 5W-30-as. De csak tényleg nagyon rövid utak esetén és csak akkor, hogy ha üzemeltetéskor az olajhőfok pont abban a tartományban van, ahol a 0W-s még hígabb. (Kb 0 fok alatt.)
A Q8 ACEA A1-es olaja sokkal hígabb, mint a Castrol 0W-40, még 40 fokon is. A Q8 egyértelműen sokkal takarékosabb olaj, miután híg 30-as, a Castrol meg egy 40-es, ACEA A3-as besorolással. Ha már 0 fok fölött pár km-t mész, akkor a Q8 egyértelműen jobb takarékossági szempontból.
Az említett Q8 olaj nekem szimpatikusabb, mint a Castrol, én azt tenném bele. Vagy ha Castrol, akkor 0W-30-as Edge. Amúgy ez is ACEA A3-as, ennél a Q8 még takarékosabb normál üzem esetén.
A kérdésem az lenne, hogy az olajszűrőnél mire kell figyelni, tudja-e vki a gyári beszállító melyik cég (aki gyártja a gyári szűrőket)?
A gyári beszállító a Denso (Made in China, ez van ráírva). Figyelni arra kell, hogy felhelyezéskor a szélén lévő tömítés meg legyen olajjal kenve. Illetve nem kell ócskát venni, én Mann-Filter-t használok, sztem ez eléggé jó.
Más...szálvédő fűtéskor bekapcsol az automata klíma, és rettentő büdös szagot áraszt...járt-e már vki így, mi a megoldás rá? Gondolom tisztítani kell... Házilag meg tudom oldani, vagy muszáj lesz szervizben orvosoltatnom a dolgot?
Meg tudod házilag oldani. Kell új pollenszűrő és speciális tisztító hab, amelyet a radiátorra kell fújni direktbe. Ehhez kissé szét kell szedni a ventillátort, hogy jól be tudj oda fújni, de nem vészes...
A bűz oka az, hogy berohadt a radiátor és/vagy a pollenszűrő. Fertőző, káros és büdös, úgyhogy meg kell oldani a bajt.