...nem értem, hogy miért kell ezt ilyen véresen komolyan venni...
Én sem. Sorry.
Egyrészről van az elmélet, másrészről meg a gyakorlat. Úgy tűnik, hogy ebben az esetben ez a kettő nem esik teljesen egybe.
Dehogynem esik egybe... Roppant egyszerű a megoldás, le is írtam ezerszer, csak hajlamosak vagyunk túlbonyolítani dolgokat. Az az autó megy jobban, amelyiknek a pillanatnyi teljesítménye nagyobb. Pillanatnyi teljesítmény, ismétlem. Teljesítmény. Ha nem mondtam volna: teljesítmény. Az adott pillanatban rendelkezésre álló teljesítmény.
Tehát
NEM az alábbiak a lényegesek, sem külön-külön, sem együtt:
csúcsteljesítmény, csúcsnyomaték, pillanatnyi nyomaték. Ezekre hivatkozni nem tényszerű. Ezek pont annyira relevánsak, mint a töketlen fecske repülési sebessége.
Remélhetőleg utoljára essünk neki egy magyarázatnak. Egyrészt kötelező olvasmány sghu77 cartárstól itt:
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=221.msg261072#msg261072 (A dolog iróniája, hogy pont engem okított; úgy gondoltam, hogy a kerékméret és a váltóáttétel is számít, de tök logikus, hogy nem.)
F=m*a, vagyis a = F/m. A tömeg ugye állandó, ekkor a csak F-től függ, ami a kerék és a talaj találkozási pontjánál ébredő erő, jelöljük Fk-val (k, mint kerék).
Fk=Mk/rk, ahol rk megint csak konstans. A nyomatékmódosítás értéke omegam/omegak (omega a szögsebesség, m meg a motort jelöli), ekkor:
Mk=Mm*omegam/omegak, a számláló viszont pont egyenlő Pm-mel (a motor által leadott teljesítménnyel). A végső egyenlet tehát:
a=Pm/(omegak*rk*m), ahol is a nevező egy adott sebességnél konstans. Ebből következik, hogy a gyorsulás _csak és kizárólag_ Pm-től függ. Voila.
Ha jól belegondolsz ez mindjárt meg is magyarázza, hogy a CVT váltók miért a max. teljesítményhez tartozó fordulaton pörgetik a motort és miért nem a max. nyomatékhoz tartozón.
(Utóbbi miatt hangos a Prius padlógázas gyorsításkor.)Ahogy látható gyönyörűen le van vezetve, a hajtásláncon belül miért _csak_ a teljesítmény számít gyorsításnál.
Tehát azonos tömegű, kb. azonos gördülési ellenállású, légellenállású autóknál a nagyobb pillanatnyi teljesítményű autó adott pillanatban azonos sebességről jobban fog gyorsítani. Egyszerű példa: adott két 1.4 Corolla, mindkettő 50-nel gurul egymás mellett. Az egyik ötödikben, a másik kettesben. Az egyik ~1500-as, a másik ~3600-as fordulaton. Nyomatékgörbe:
Nyomaték kb. azonos (nyakam rá, hogy max. 10% az eltérés), teljesítmény egyáltalán nem. Melyik fog vajon jobban elindulni?
Vagy másik egyszerű kérdés:
Ha a fenti dízelmotorral (2.0 PD TDI) szerelt, két Passat egymás mellé áll, és az egyik kettesben, a másik hármasban gurul úgy, hogy épp ugyanannyi a rendelkezésre álló nyomaték, vajon melyik fog jobban elindulni? Csak nem az, amelyik kettesben van? Ja, hogy ugyanannyi a nyomaték? Akkor ugyanúgy kellene menniük, ugye, nyomatékbubuskáim...
Másrészt:
ahol P: teljesítmény kW-ban
M: forgatónyomaték Nm-ben
n: fordulatszám 1/percben megadva.
Idézem magam egy másik topikból (akkor épp bepi keverte Gizikét a gőzekével):
ha te egy 300-as nyomatékú autóval, 1800-as fordulaton poroszkálsz akármennyivel akármilyen sebességfokozatban, akkor épp 56,6 kW (~77 lóerő) áll rendelkezésre. Ha jön mellé ugyanolyan sebességgel egy másik autó 130-as nyomatékkal, 4500-as fordulaton, akkor 61,3 kW (~83 lóerő) áll rendelkezésére, ergo adott pillanatban padlógáznál a második fog jobban elindulni. Kisebb nyomaték, de nagyobb teljesítmény. Qrvára nem mindegy, hogy fogalmazol, mert az egyik tévedés, a másik tény.1.8T Passat vs. 1.9PD Passat:
adott körülmények között a dízel több teljesítményt tett le az aszfaltra. Ennyire piszkosul egyszerű, nem kell túlbonyolítani.
...és itt jön az, amin tegnap Palaczk olyan jót gúnyolódott, miközben qrvára árnyékra vetődött, immár sokadszor
: a sebességváltóval visszakapcsolva magasabb fordulat mellett magasabb teljesítmény tehető le az asztalra. Nem a nyomaték kedvéért kapcsol vissza a dízeles sem, amikor 90-ről nem hatodikban gyorsít, hanem a teljesítmény kedvéért. Nem a nyomaték miatt fog jobban gyorsulni azonos sebességről kettesben egy Passat egy ugyanolyan, hármasban haladó, épp ugyanannyi nyomatékot rendelkezésre bocsájtó Passattal szemben, hanem a teljesítmény miatt.
...és ha szabad kérni, itt zárjuk le az ezzel kapcsolatos gittrágást. Minden, ami a gyakorlati tapasztalásból fakad, és látszólag ellent mond a mondandómnak, a fentiekkel alátámasztható. Aki nem hiszi,
előbb járjon utána.