Leírom, hogyan zajlott ebben a pécsi Toyota márkaszervízben, barátném Corolláján, az MMT váltó gyári visszahívás keretében történő ellenőrzése ill. javítása. Igyekszem érzelemmentesen fogalmazni.
Miután megkaptuk a TMH-tól a visszahívásról értesítő levelet, június elején telefonon kértem időpontot a szervíztől. Az autó Fonyódon van használatban, tehát emiatt le kellett hozni Pécsre, ami nyilván idő és pénz. Ehhez képest a szervízben kiderült, hogy az időpontot rögzítő kolléga nem volt tisztában az elvégzendő művelet mikéntjével (ti. hogy alkatrészt kell rendelni hozzá), így hiába vittük oda az autót, nem tudták megcsinálni, egyeztetnünk kellett egy későbbi időpontot. Július 14.-ét rögzítettük, ekkor tudtuk ismét megoldani a kocsi Pécsre juttatását.
Július elején telefonon hívtak, hogy legyen inkább 15.-e. Nem indokolták, hogy miért. Elfogadtuk. Tehát július 15., reggel 8 óra.
Július 14.-én, délután öt óra három perckor (!) hívtak, hogy mégsem jó a másnap, "nem jön meg az alkatrész", legyen inkább egy nappal később, tehát 16.-a, reggel... Elfogadtuk.
16.-án reggel az autót barátném vitte be a szervízbe. Ott annak ellenére, hogy előzetesen azt ígérték, délre kész lesz, megpróbálták rábeszélni, hogy hagyja ott "kicsit tovább", mondjuk másnapig. Ő ezt visszautasította, lévén szüksége volt a kocsira; és kérte, hogy legkésőbb aznap műszak végére végezzék el a munkát, az ígéretnek megfelelően. Belementek.
Délután háromkor hívták, hogy kész az autó. Bement érte, minden kommentár nélkül visszakapta a kulcsot, aláírta a munkalapot, viszlát.
Az autó néhány száz méter megtétele után mozgásképtelenné vált, kigyulladt az MMT-hibára figyelmezető lámpa a műszerfalon, a váltó kettes fokozatban "beragadt", a fokozat kijelzőjén a 2-es szám villogott; a motort leállítás után nem lehetett újraindítani. Barátném felhívta a szervízt, ahonnan fél óra után (pár száz méter, ismétlem), gyalog (!) kiérkezett egy szerelő, rádugta a kocsira az Intelligent Tester II nevű kütyüt, hosszasan tevékenykedett vele, ezután a kocsi újra működőképessé vált. Visszamentek a szervízbe, ahol az említett kütyüvel való további tevékenykedés után közölték barátnémmel, hogy most már "talán jó lesz, de azért még próbálgassa"!
Az autó ezt követően három napig rendben működött, majd vasárnap este ismét menetképtelenné vált - álló helyzetből nem lehetett újra elindulni vele, a váltó ismét kettesbe ragadt, a motort megint nem lehetett újraindítani stb. Mindez, ismétlem, vasárnap este fél tízkor, egy kereszteződésben, a rendőrlámpa előtt.
Barátném felhívta az Assistance-ot, ahol először a call-center kb. nyolc alkalommal megszakította a hívását a "várjon a kezelőre" közlés után, majd végül csak sikerült elérnie a kezelőt. Az nagyon sokáig nem értette, hogy pontosan mi a hiba és milyen autóról van szó, majd eljutottak odáig, hogy megígérte: megy a tréler. Ment is a tréler, de egy olyan, amely a fokozatba ragadt váltós autóval nem tudott mit kezdeni! Így aztán ez a tréler visszatért a telephelyére, és jött helyette egy másik, a "lopóautó"-nak nevezett darus fajta. Eközben eltelt egy óra, miközben nem kis mértékben akadályoztuk a kereszteződés forgalmát (ekkorra már én is odaértem, bár tenni nem tudtam semmit). A darus autómentő végül sikeresen elszállította a Corollát.
Másnap reggel már én mentem be a szervízbe az autóhoz. Az IT II-essel való próbálkozás után végül arra jutottak, hogy kicserélik az ECU-t is a kocsiban (eredetileg azt mondták, hogy ez alapban meg fog történni a visszahívásos művelet keretében - eszerint nem történt meg). Miután ez lezajlott, közölték, hogy most már jó lesz a kocsi. Nem így történt, mert kb. másfél kilométer megtétele után ismét kigyulladt a hibajelzés, ezúttal menet közben négyesbe ragadt be a váltó - állóra fékezés közben persze ezután lefulladt a motor, újraindítani nem lehetett, a kijelzőn a 4-es villogott. Mindez egy négysávos főúton, egy lámpás kereszteződésben.
Felhívtam a szervízt, ahonnan kb. húsz perc után kiérkezett a szerelő az IT II-es kütyüvel, hosszas próbálkozás után üzemképessé tette a kocsit - irány vissza a szervíz. Közöltem velük (többek közt a főnökkel is) a véleményemet az egész szituációról, és a kérésemet, hogy szedjék szét újra az egészet és rakják össze rendesen. Kapjuk vissza a beavatkozás előtt hibátlanul működő autónkat! Természetesen sűrűn kérték az elnézést, de a munkafelvevő azt is fontosnak tartotta, hogy közölje: próbáljuk meg mi beleképzelni magunkat az ő helyzetébe... Nem mondhatnám, hogy ettől jobb kedvem lett volna az adott pillanatban.
Délután fél egykor elkészült az autó. Külön kérdésemre közölték, hogy "egy vákuumcső" nem lett visszatéve a helyére, továbbá „egy rugós alátét” fordítva lett visszaszerelve, és ezek okozták a hibát.
Azóta a kocsi megfelelően működik, de egyelőre maximum remélni merem, hogy ez így is marad.
A márkakereskedés megszűntét írtam be. Trotter