Üdv Mindenkinek!
Autó vásárlás előtt állok, ami sajnos általában nem egyszerű... maradnék a márkánál, gondolom indokolnom nem kell!
A kiszemelt típus egy 2001-2003 közötti Ave kombi 2.0 D4D.
Az 1.6-ost már valamennyire ismerem/kiismertem, de a dieseleket nem. Szóval az érdekelne igazából, hogy:
- D4D motorosoknál mire figyeljek?
- van-e valami buktató?
- milyen nagyobb költségei vannak (pl. kettős tömegűt milyen futás után szoktak cserélni, stb)?
Sajnos a km tekergetés külön sportág hazánkban, de gondolom vannak árulkodó jelek amire érdemes odafigyelni? Ezeket ha megosztanátok, megköszönném!
Ja és ha valaki tud eladót, ne tartsa magába!
Szia!
Már bő egy éve használok egy ilyen D-4D facelift szedánt. A saját tapasztalat még nem igazán sok van (tizenpárezer km alatt), de rengeteget olvastam utána, hogy mik a nyűgök.
Amiket te is sorolsz és amik még fontosak:
Kettőstömegű lendkerék: itt nem a szigorúan vett kilométer számít, hanem a használati mód. Ezek a lendkerekek az indításokra/leállításokra és az alacsony fordulatú (városi) üzemre kényesek. Mivel rezgéscsillapító hatásuk van, nyilván a magasabb fordulaton kisimult járású motor kevésbé fogja terhelni, mint egy városban folyamatos 1000 f/min fordulaton erőltetett üzem. A hibáját csak közvetlen a meghaláskor lehet kiszúrni, mert olyankor leállításkor csattanó hangot ad, ami idővel gyorsan felerősödik és muszáj cserélni. 5-10.000 km-rel előtte nem diagnosztizálható, hogy tönkre fog menni, benne van a pakliban. Cserekor van lehetőség a egytömegűre visszaalakítani az egészet, csak akkor a hozzávaló kuplungkészletet is meg kell venni. Hiba esetén 200.000 Ft körül orvosolható a baj.
Turbó: Nagyon nem jellemző hiba. A turbót definíció szerint két dolog teszi tönkre: 1.) ha rendes kenés nélkül van terhelve (rossz minőségű olaj, hidegen még nem eléggé jó állapotú olaj, eltömődött olajozójáratok miatti elégtelen olajozás). 2.) Idegen anyag kerül a turbina vagy kompresszor oldalba (légszűrő oldalon valami *** van, bejut a por, az gyorsan megeszi a lapátokat, vagy valami mechanikai hiba folytán a kipufogóoldalon jut bele idegen anyag). Gyakorlatilag az összes hibalehetőséget ki lehet zárni megfelelő karbantartással. A turbó magától nem megy tönkre, csak ha valami/valaki tönkreteszi! Ha nagyon "fütyül" az nem jó jel, egy egészséges turbónak kevés hangja van. Hiba esetén javítás, felújítás 150-250.000 Ft.
Injektorok: Ez gyenge láncszemnek számít, de inkább csak az ára miatt, nem pedig azért mert gyakran tönkremegy. Érdemes tudni, hogy ezt a motor Denso típusú nagynyomású üzemanyagrendszerrel szerelték és a Denso injektorokra nincsen gyárilag kiadott felújítási eljárás (mint például a Bosch vagy Delphi injektorokra 30-50.000 Ft/db), az injektorok javítása komplett gyári újra cserével történik, melyek darabja 80.000-120.000 Ft. (Megjegyezném, hogy főleg Angliában mégis foglalkozna injektorok felújításával, ezek olcsóbban meg lehet kapni, de új befecskendező korrekciós kódot nem lehet hozzá generálni, ezért nem lesz 100 %-osan olyan, mint az új.) Hibajelenség, ha melegen csak "felhúzásra" vagy egyáltalán nem indul az autó (vigyázat! ez lehet önindító vagy akkumulátor is, mert az önindítót egy picit alulméretezték és ha kevés a delej az akksiban vagy halódik az önindító, akkor nem tudja olyan intenzitással megtekerni a motort, hogy értelmes jelet kapjon az ECU az induláshoz.), alapjáraton leáll. A romló porlasztási kép miatt erősebb füstölés, extrém büdös kipufogógáz, túlfogyasztás jelentkezhet. A T25-ös karosszériába tett 116 Le-s D-4D motornál egy-két apróságot módosítottak a motoron, többek között az injektorokon is (de pl. az olajszűrő helye már nincs úgy eldugva, stb). Legjobb tudomásom szerint, A 116 Le-s és a 110 Le-s injektorok nem csereszabatosak!
SCV szelepek: a nagynyomású szivattyún van két darab hozamszabályzó szelep (ezek valósítják meg a nagynyomású rendszer igény oldali szabályzását), melyek meg szokták adni magukat. Lehet próbálkozni ultrahangos tisztítással, de hosszabb távon megoldást csak a csere jelent. Párban 80.000 Ft körül beszerezhetők, csere akár otthon is megejthető.
Keress rá Protko írásaira az Avensis D-4D & D-CAT topicban, ő konkrét hibával is találkozott injektor fronton, és követi az alkatrészárakat (főleg külföldi forrásokat néz).
Ajánlom
ezt a kis leírást, melyben - kissé negatív hangvételű stílusa ellenére - alapvetően valós dolgok vannak leírva.
Még keveset pályáztam az autóval (akkor is óra szerint 150 km/h), de én sajnos az óra szerinti 130 km/h-nál nem hiszem, hogy kijönnék 5.5 körül. A fed.comp. valóban azt mutatja, de az eddigi tizenvalahány tankolásom alkalmával a fed.comp. mindig lefelé hazudott 0.5-1 literrel. Ez van, lehet, hogy ez már a betegeskedő injektorok tünete, de másban még nem jelentkezett hiba. Ahogy elnézem a spritmonitor-on, másnak is hasonlóan csal a fed.comp., talán a mértéke egy picit kisebb.
Remélem hasznos infókat írtam és javítson ki nyugodtan bárki, ha tévednék valamiben.
Üdv:
BF