Nem akarok floodolni, de a következő rövid írást bemásolom az olajos topicba is, hátha segít valakinek, mint ötlet:
Tegnap megtörtént az utolsó karbantartási művelet is az autó vásárlása óta:
1. Kicseréltettem a váltóolajat
2. Kicseréltettem a fagyálló hűtőfolyadékot is
1. Váltóolajból egy anyagilag nagyon kedvező ajánlat miatt, de a minőséget sem elfeledve az
Eneos Premium Multi Gear 75W-90 (GL-5) olaj mellett döntöttem, a Szakál-Metálban 30% kedvezménnyel
1700-1800Ft között jött ki literje, ami pl. a Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 3000Ft-jához képest jelentősen kedvezőbb összeg.
A könyv szerint 1,9 liter megy bele, szinte pontosan ennyi is fért, nagyjából 1 deci maradt a 2. flakon alján.
Tapasztalat: Alig pár tíz km tapasztalat van még csak mögöttem, de elmondhatom, hogy a kezdeti pár km (amíg a szervizből hazaértem), szinte elintézhető lett volna egy placebo-hatással, hogy "jobb". Aztán, amikor elmentünk családlátogatásba,
kb 15-20km múlva azt vettem észre, hogy a visszaváltásoknál egyáltalán nem akad a váltó. A régi olajjal sem volt vészes, de ekkor már egyértelmű volt számomra, hogy nem placebo, amit érzek. Gyakorlatilag, 2 ujjal minden fokozatot, fel- és visszaváltásoknál is könnyedén vette a váltó. Valószínűleg át kellett járja a szerkezetet és elérni az üzemi hőfokot.
A nyári melegben leszek még rá kíváncsi, jelenleg felénk +12-13 Celsius fok van, most álom a váltó működése.
A leengedett olaj is egyébként szép mézszínű és tiszta volt, nem tudom, mikor cserélhették(?) utoljára...
2. A fagyálló hűtőfolyadéknak az
Eneos Long Life Coolant-ot választottam. Ennek most
nincs 900Ft literje a Szakál-Metál boltokban. Vettem hát 6 litert, révén a könyv 5,4 l száraz feltöltési mennyiséget írt.
A régi fagyálló leengedését követően lemértük a régi lötty mennyiségét, ez 4 liter volt. Ekkor már a hűtőből és a blokkból is leengedésre került a hűtővíz. Ez amúgy halvány rózsaszínű, de szintén tiszta volt. Az autót nem döntögettük semerre, hogy további víz folyjon ki belőle, és nem is aggódtam azon, hogy több, mint 1 liter benne maradt, mert a leengedett is tök tiszta volt...
Az Eneos lötty meglepetésemre mély piros, szinte majdnem bordó színű. Az első 2 liter egy szuszra belefolyt, aztán kezdődött a tötymörgés, 2-3 decinként, közben pumpálva a vízcsövet. Ilyenkor nagyon fontos, hogy a rendszerben lévő levegőt eljuttassuk a kiegyenlítőtartályba és folyamatosan pótoljuk közben a folyadékot a hűtő tetején lévő betöltőnyíláson keresztül. A rendszer amúgy lelégteleníti magát, de kézzel rásegítve gyorsabb a művelet.
A szervizben amúgy úgy szokták, hogy alapjáraton járatják az autót, amíg a víz hőmérséklete el nem éri a 88 Celsius fokot. Ezután leállítják, megvárják, míg kihűl. Csak ezután nyitják újra a betöltő nyílást meg, és pótolják a szükséges vízmennyiséget.
Úgy jöttem el, hogy itthon még figyeljem pár alkalommal a víz szintjét, de mind a hűtőben, mind a kiegyenlítőtartályban fullon volt a szint. Itthon hagytam kihűlni az autót, majd ellenőriztem a szintet. Bizony belefolyt még pár deci. Elmentünk vidékre, majd haza. Ma reggel is bele tudtam még önteni kb 1-2 decit.
Jelenleg
az 5,4l száraz töltési mennyiség (és a leengedett 4 liter) fényében az Eneosból 4,6-4,7 liter ment bele. Még lehet, hogy további 1-2 decit el fog nyelni, de többet biztosan nem.
Bónuszban, ha már szervizben voltam, kicseréltettem a műszerfal izzókat is, most a max fénytől 2 egységnyire van vissza véve a fényerő és szépen, egyenletesen van megvilágítva a teljes óracsoport, mutatókkal együtt. Ezért mindössze 3db(!) fehér(!) izzó fele, a többi csak fényterelő és színező elem...
![nagymosoly :D](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/03_nagymosoly.gif)
A középkonzol klímapultjában 4db miniatűr száras izzócsak adja a fényt, ezekkel nem jártam szerencsével, mert szétszedtük a középkonzolt, de kiderült, hogy ezen izzók ára 2400Ft/db(!!!
![eek :eek:](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/eek.gif)
) szervizes áron lehet rendelni... kösz, inkább beszerzem netről...
![ph34r :ph34r:](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/ph34r.gif)
Így ez a 4db izzó maradt a régi.