Szerző Téma: Kertészkedjünk  (Megtekintve 111863 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

g.peter

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #60 Dátum: 2013.03.24 12:42:07 »
15-20 éves általam készített burkolatok vannak betonalap nélkül. És jók. Mondom az altalaj előkészítése a legfontosabb! És a burkolat vízelvezetése.
Nem tudom neked mi a talajvíz. Ha rétegvized van azt vidd el szivárgóval. A talajvízzel akkor van gond ha időszakos és fel le jojózik egy nem vízáteresztő talajban. homokban, kavicsban nincs vele gond. Na az agyag esetén már izgalmas. Illetve nem rég lecsapolt területek (itt a nem rég 50-80 Év) esetén, mert az szinte szerves talaj még. A duzzadó agyag épületeket képes 2-3 cm-t mozgatni.
Legtöbb burkolatnál, és az udvaroknál az a legnagyobb hiba, hogy a keletkezett és odafolyó vizek nincsenek elvezetve. Nem szikkasztva, ELVEZETVE! Az alábetonozás alatt is ugyanolyan gondos előkészítő munkát kell végezni. Annak csak terhelés elosztó szerepe van. Pl. teherkocsi kerekének pontszerű nyomását szétosztja nagyobb felületre, Dinamikus terheléseket rezgéseit csillapítja stb. Általában kisebb burkolatoknál a trehány, vagy nem megfelelően előkészített főldmű munkáit helyettesítik a beton réteggel, ez elodázza a süllyedéseket.

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #61 Dátum: 2013.03.24 13:53:35 »
Szüleim csináltatták meg kb. 2 éve a ház előtti részt térkővel és alábetonozott a jómunkásember. A talajvízről annyit, hogy tavasszal az aknában akár félig is állhat a garázsban... Elvezetni nincs hova, bár már ástak árkot a 2 éven belül bevezetésre kerülő csatornának.  :devil:
         

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23129
Re: Kertészkedjünk
« Válasz #62 Dátum: 2013.03.24 14:28:56 »
g.peter jól írja a dolgokat, de egy-két dologban majd kiegészítem olyannal, ami szerintem fontos.
Most csak telefonról írok...
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

g.peter

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re: Kertészkedjünk
« Válasz #63 Dátum: 2013.03.24 17:39:37 »
g.peter jól írja a dolgokat, de egy-két dologban majd kiegészítem olyannal, ami szerintem fontos.
Ajaj! Vizsgázok.  :szemez: Hiányos a HSZ-em.  :D
Oké. Rakjunk össze egy teljesen korrekt leírást. Ráférne már a szakmára, mert a za sok kókler, aki szakembernek nevezi magát, teljesen lezüllesztette ezt a szakmát. Hentesből lett látvány és dokumentáció tervező, Autószerelőből lett építési vállalkozó, stb. stb. A tisztességes mérnökember meg labdába se rúghat a kontárok olcsó munkájával szemben. (YBL + 25Év)

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #64 Dátum: 2013.03.24 19:28:09 »
Egy kertben bármihez hozzányúl az ember és azt akarja, hogy szép és jó legyen, akkor csak úgy repülnek a százasok...  :wacko:
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #65 Dátum: 2013.03.24 19:32:02 »
Egy kertben bármihez hozzányúl az ember és azt akarja, hogy szép és jó legyen, akkor csak úgy repülnek a százasok...  :wacko:
Ilyen ez a pollenallergia: zsepi zsepi után ...
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

g.peter

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #66 Dátum: 2013.03.25 08:49:35 »
Egy kertben bármihez hozzányúl az ember és azt akarja, hogy szép és jó legyen, akkor csak úgy repülnek a százasok...  :wacko:
a házaknál amiket építettem, már 10-12 éve a kertész vállalkozó azt mondta: ha nincs 2,5 millája a kerthez, ne is hívjon. És tényleg általában mindig sikerült annyit kialkudnia.

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23129
Re: Kertészkedjünk
« Válasz #67 Dátum: 2013.03.25 09:36:11 »
Ajaj! Vizsgázok.  :szemez: Hiányos a HSZ-em.  :D
Oké. Rakjunk össze egy teljesen korrekt leírást. Ráférne már a szakmára, mert a za sok kókler, aki szakembernek nevezi magát, teljesen lezüllesztette ezt a szakmát. Hentesből lett látvány és dokumentáció tervező, Autószerelőből lett építési vállalkozó, stb. stb. A tisztességes mérnökember meg labdába se rúghat a kontárok olcsó munkájával szemben. (YBL + 25Év)
:lol: Fenét vizsgázol, csak arra gondoltam, hogy leírom azt, amit tapasztaltam ez alatt a kevés idő alatt, amióta a szakmában dolgozom.  :hug: (Amúgy én is YBL... csak Debrecenben)
Szóval, igen, lehet "beton" nélkül is minőségi burkolatot készíteni, de én azt mondom, hogy, ha nem is beton, de egy 10cm ckt réteg javasolt a térkő alá (gyalogosút, kerékpárút, udvari kocsibejáró). Ha megfigyeled, minden nagyobb munkához használják, mi is mindig raktunk alá. Nem drága, de a burkolat teherbírása miatt és az altalaj mozgásai miatt is ajánlott. Előbbi talán egyértelmű, utóbbinál azért fontos, mert a megbolygatott altalaj konszolidációja következtében deformálódik/-hat a pályaszerkezet (szerintem megfelelőnek gondolt alapos tömörítés ellenére is!, hiszen, a konszolidáció években mérhető természetes jelenség a víz és a terhelés hatása).
Emiatt csúnya és irányítatlan repedések jönnek létre. A ckt réteg, mivel ún. sovány beton, sok, apró repedéssel követi ezeket a mozgásokat, ezáltal a felső réteg is esztétikusabb marad, még, ha kissé be is hullámosodik. (Ezt használják az útépítéseken is, bár azt gondolhatnánk, hogy a BETON alap jobb lenne... nos, ez nem igaz...)
Ha megnézzük, manapság az összes kerékpárutat ckt alapra építik 2 réteg melegaszfalt burkolattal, pedig ott aligha jelenik meg jelentős teher. Egyszerűen így stabilabb és időtállóbb az egész szerkezet. Persze, a szegélyt is végig meg kell építeni hozzá. (a szegélyköveket már rendes minőségű betonba ágyazzák)

Ha beton nélkül térkövezik az ember, akkor, ahogy írtad is, az előkészítés a legfontosabb fázis. Aranyszabály, hogy minél lejjebb van egy réteg, amit elkészítünk, annál olcsóbb azt rendesen megcsinálni... és fordítva is igaz, minél feljebb haladunk a szerkezetben, annál költségesebb.
A megfelelő vízelvezetést már a földműn meg kell oldani, ezután, ezzel párhuzamos elhelyezéssel jöhet a többi réteg. Oldpiet írta a gazosodás problémáját. Nagyon egyszerű erre a megoldás: a burkolat építésekor, a földmű "legyalult", sima, kő- és gyökérmentesítését követően teljes szélességben le kell teríteni két oldalon hőkezelt, nem szőtt geotextíliát, ami legalább 250-300 g/m2 területi sűrűségű. Erre mehet a töltésanyag, ha van még, akkor a fagyvédő réteg, az ágyazó és a burkolat. Ha egymás mellé szükséges több sávban a textília terítése, mert széles a burkolni kívánt terület, akkor az egyes geotextília sávokat kb 30-40cm átfedéssel kell egymás mellé helyezni.
Ha ennél vékonyabb anyagot terít le az ember, azon át fog nőni a gaz, ha vastagabbat, az meg felesleges költség.
Amennyiben szükséges a gyenge altalaj miatt teherbírást növelni, úgy célszerű szőtt geotextíliát (alacsony nyúlás: 25-30%, nagyobb szakítószilárdság: 20-100kN/m2)  teríteni, mert ez már teherbíró is, szemben a nem szőttel (magas nyúlás: 60-70%, alacsonyabb szakítószilárdság: 8-20kN/m2).
Arra vigyázni kell, hogy ha szőtt geót használunk, akkor erre nem szabad hegyes szemcsékkel rendelkező töltésanyagot helyezni, mert a kis nyúlás miatt átszakítja azt és tönkremegy. Ekkor, sima HK (homokos kavics) javasolt töltésnek. Leegyszerűsített sematikus ábrán íme a rétegrend:


TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT      - burkolat
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~       - ágyazó anyag
 oooooooooooooooooooooooo       - fagyvédő réteg
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO       - töltés anyag
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -      - geotextília
////////////////////////////////////////       - altalaj/földmű

A nemszőtt geotextília azért is célszerű, mert szűrő, elválasztó szerepet tölt be: meggátolja az egyes rétegek elkeveredését (nem jönnek létre vízzsákok, amik helyi teherbírás romlást okoz), illetve, ha elkészítettük a földmű megfelelő esését, akkor a geotextília kivezeti a burkolat alól a vizet a megadott esés irányában. Fajlagos költsége a teljes szerkezet megépítése tekintetében alacsony, ellenben, jelentősen meghosszabbítja a szerkezet élettartamát.
Nemcsak a beton alap nélküli szerkezetekben ajánlott ezt használni, hanem a beton alappal rendelkezőnél is, hiszen a földmű minkét megoldásnál adott, a vízelvezetés, mint probléma szintén.

Továbbá, jól írtad azt is, hogy a burkolat fugázását sem mindegy, mivel végezzük, mert, hiába van jó alapja a burkolatunknak, ha a rossz ágyazó-, vagy fugázó anyag miatt a térkő téglák billegnek...  :)

A vízelvezető csatorna kialakítását már inkább az abszolút igényes megrendelők kérik csak, legalábbis, a telkeken lévő kocsibejáró burkoláshoz nem általános, hacsak a közeli épületek, vagy a kifejezetten rossz talajviszonyok nem indokolják, nem szokták kérni. Ehelyett a burkolatot egy kiválasztott irányba megdöntve építik meg, és ennyi a vízelvezetés (a burkolatról, utána elszikkad).
Tereken, utak közelében, vagy nagy felületen (több ezer m2), persze, más a helyzet, ott gondosan meg kell oldani a vízelvezetést, csapadékvíz csatorna hálózat segítségével, lehetőleg föld alatt.

Minden mással teljesen egyetértek, jó, hogy leírtad!  :yes: :hug:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

g.peter

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #68 Dátum: 2013.03.25 12:17:29 »
Uff! itt a vége, jó volt!

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #69 Dátum: 2013.03.25 17:03:55 »
a házaknál amiket építettem, már 10-12 éve a kertész vállalkozó azt mondta: ha nincs 2,5 millája a kerthez, ne is hívjon. És tényleg általában mindig sikerült annyit kialkudnia.
Nekünk relatíve kicsi a kert/udvar, de a jelölt összeg bő felét benyeli, mire kinéz majd valahogy.  :ph34r:
Még az önkormányzattal kellene egyezkedni, hogy a kocsibeálló fölé tehessünk valami félereszt...
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

csufár

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10320
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #70 Dátum: 2013.03.26 09:23:34 »
Nekünk relatíve kicsi a kert/udvar, de a jelölt összeg bő felét benyeli, mire kinéz majd valahogy.  :ph34r:
Még az önkormányzattal kellene egyezkedni, hogy a kocsibeálló fölé tehessünk valami félereszt...
feltéve, hogy engedélyköteles, nem mindenhol az az ilyen lábakra állított tető, szüleimnél nem kellett engedély hozzá

nálunk is lesz tavaszi projekt, az erkélyt kell rendbe tenni, kifestjük, virágládákat kell csináltatni, meg veszünk műfüvet és azt tesszük le, jópofa lesz. mellesleg végre elkerülnek a ládák onnét, amik még a költözés óta kint vannak  :devil:

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #71 Dátum: 2013.03.26 09:36:54 »
Telefonon már kérdeztük, max 3x3-as lehet és kocsi nem állhat alatta.  :no:
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

g.peter

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 319
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #72 Dátum: 2013.03.26 10:06:13 »
 Vannak engedély nélkül és engedéllyel építhető valamint bejelentés köteles építmények. De azt se teheted elő, vagy oldal kertbe.

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23129
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #73 Dátum: 2013.03.26 10:12:16 »
Telefonon már kérdeztük, max 3x3-as lehet és kocsi nem állhat alatta.  :no:
Ha földhöz lesz rögzítve, akkor építménynek minősül, bejelentés köteles és helyszíni szemle alkalmával elrendelhetik azt is, hogy engedélyeztetned kell (tervezői nyilatkozat).
Tavaly, amikor a sátorgarázst vettem körbejártam a témát.
Az biztos, hogy mindenhol bejelentés köteles, de az engedélyt a helyi önkormányzat vonatkozó szabályzata dönti el, hogy kell-e, vagy sem.

Mi társasházban lakunk (közös udvaron), a szomszédokkal nem mindig felhőtlen a kapcsolatom. Annyt csináltam, hogy a sátorgarázs rögzítését oldottam fel, így nem építmény, csak egy oda helyezett tárgynak minősül. Ezért polgári peres eljárást indíthatnak ellenem (nem fognak, mert nincs pénzük rá), de az önkormányzat nem tehet semmit.
Ha lenyugszanak a kedélyek, visszacsavarozom a földhöz az oszlopokat...  :cool2:
Ez a sztori önzőnek és bunkónak hangozhat részemről, de nem én vagyok a hunyó, kénytelen voltam ezt a nem egyenes utat választani a saját célomhoz...  :surrender:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re:Kertészkedjünk
« Válasz #74 Dátum: 2013.03.26 10:58:16 »
Ha földhöz lesz rögzítve, akkor építménynek minősül, bejelentés köteles és helyszíni szemle alkalmával elrendelhetik azt is, hogy engedélyeztetned kell (tervezői nyilatkozat).
Egy lábakon álló tetőszerkezetet hova máshova lehet rögzíteni, mint a fökdhöz?  :?:

Az biztos, hogy mindenhol bejelentés köteles, de az engedélyt a helyi önkormányzat vonatkozó szabályzata dönti el, hogy kell-e, vagy sem.
A kerületi önkormányzat hivatalosan nem engedélyezi. Annyit mondtak, hogy ők maguktól nem jönnek ellenőrizni, de ha valamely "kedves" szomszéd bejelenti, akkor kijönnek, megbüntetnek és lebontatják.
Az teljesen mellékes, hogy az utcában az udvarok min 1/3-ában van ilyen 6 lábon álló fedett kocsibeálló.
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety