Tegnap volt egy (eléggé spontán) Pécs-BP-Pécs utam az Avéval, és nem túl nagy örömmel tapasztaltam, hogy a vadiúj (párszáz km-t futott) Pirelli P7-es nyári gumikkal lényegesen többet fogyaszt, mint korábban a régi (még gyári szerelésű, 2004-es) Bridgestone Turanzákkal
... Tudom, hogy természetes jelenség és idővel majd javulni fog, de a különbség akkor is meglepett. Keréknyomásról azt kell tudni, hogy a régiekkel és az újakkal egyaránt 2.5-el járunk; a méret miatt (215/45x17) így is eléggé ráznak.
Fölfelé végig az új M6-oson mentem; közvetlenül indulás előtt tankoltam, ekkor nullázott a fedcomp. Az első egy órában 130-ra állított tempomattal haladtam (=valós 125) - így 7.9-re állt be az átlagfogyi. Utána megemeltem a tempót óra szerint 135-re (valós 130), így az átlag felkúszott 8.1-re, mire célhoz értem. Ezek az értékek legalább fél literrel magasabbak, mint amennyit a kocsi a régi gumikkal evett! Tudom, mert mindig gondosan figyeltem, jegyeztem. És nem volt szél vagy ilyesmi. Száraz idő, üres autó, egy ember, ablakok felhúzva, klíma kikapcsolva. Úgy cirka 7.5-nél biztos nem evett volna többet a régi gumikkal.
Visszafelé, hazaérkezésre le akartam faragni az átlagot 6.5-re - hát nem sikerült, korántsem. Pedig óra szerint 90-el (!!!) gurultam a pályán az első 135 km-en; így mire Tolnánál rámentem a régi 6-osra, 7.3-ra ment le az átlag. Közben gyakran néztem a pillanatnyi értékeket is, alig írt ki 6 alattit, pedig 5.6-5.7 környékén kellett volna legyen... Na szóval, az utolsó 60 km-t a régi 6-oson tettem meg, az első felét 80-al, a második felét már csak 75-el (!!!), és így is csak annyit tudtam összehozni, hogy mire hazaértem, 7.0-ra csökkent le az átlag. Vagyis a visszaúton átlagosan kb. 6.0 litert evett - ez, a leírtakat figyelembe véve, nem nagyon lett volna szabad 5.6-5.7 fölött legyen.
Ergo: az új gumik olyan 5-6 %-al dobták meg a fogyasztást. Fuck
... Pedig, bakker (ezt csak félve merem bevallani) fél távtól már úgy jöttem, hogy behajtottam a külső tükröket is
- mondjuk a sötétben, a néptelen úton (este 11-kor indultam vissza Pestről) amúgy sem nagyon lett volna rájuk szükségem.
OK, mondom, tudom hogy ez valahol érthető - de ekkora eltéréssel szembesülni azért nem volt akkora poén. Hogy azért valami pozitívat is mondjak: amúgy minden másban ég és föld a régi meg az új gumi - sokkal csendesebb az újakkal a haladás, a gördülési komfortjuk is sokkal jobb, kanyarokban pedig úgy tapad az autó, mintha sínen menne