Szerző Téma: Avensis, mi más?:)  (Megtekintve 4398377 alkalommal)

0 Felhasználó és 5 vendég van a témában

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10285
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18495 Dátum: 2014.01.04 14:58:03 »
Képzeld mikor néha napján az ilyen motoros Ave-mból átülök Apámék 4A-FE motoros Ave-jéba :) Múltkor már rákérdeztem,h jó vele minden? :D
Szegénykeverékes az nem?

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10285
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18496 Dátum: 2014.01.04 15:01:47 »
Ez pontosan így van. Emiatt a vérbeli sportkocsik benzinesek, ahol nem számít sem a fogyasztás, sem a hétköznapi használat. Egy dízel ott adja le a nagy nyomatékát (ezzel együt a teljesítményét is közel ebben a tartományban), ahol a hétköznapokon is rendes körülmények közt használod. Úgy gondolom, hogy a benzines nagy fordulaton leadott nagy teljesítménye elismerésre méltó, viszont a hétköznapokon senki sem táncoltatja 4000 meg 6000 közt a fordulatszámot. Az is igaz, hogy mondhatjuk, hogy a hétköznapokon meg az a power is elég, ami kisebb fordulatokon megvan a benzinesnek, meg is elégedhetünk ezzel. Pedig a benzinest is lehet úgy "hangolni", hogy alul legyen nyomatékosabb, de akkor fel kell áldoznunk valamit a nagyobb teljesítményből.
Érdekes, nem szoktak utolérni diesel Avensis-ek, de mondjuk nem csak Avensisek, pedig 4A-FE-t hajtok...
...Hát erre ne fogadj...
De ne bizony  :D
Ahogy régebben írták, itt 4000 felett jön meg igazán a jedi   :lol:

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10285
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18497 Dátum: 2014.01.04 15:05:17 »
Amúgy forgó mozgás esetén a teljesítmény a nyomaték és a szögsebesség szorzata:



A szögsebesség pedig a fordulatszám 2*PI-szerese.

Ebből következnek a jellemzők  :)

Corollás Gergő

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1206
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18498 Dátum: 2014.01.04 15:21:53 »
Jó fordulatszámban tartva a turbó dieselt nincs bólogatás, csak tudni kell vezetni!
Ezzel egyet értek, tudni kell vezetni! :)

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18499 Dátum: 2014.01.04 17:16:43 »
Amúgy forgó mozgás esetén a teljesítmény a nyomaték és a szögsebesség szorzata:



A szögsebesség pedig a fordulatszám 2*PI-szerese.

Ebből következnek a jellemzők  :)
Tyúk, vagy tojás? Belső égésű motorok esetén az égés során felszabaduló energia Erőt fejt ki a dugattyútetőre, ami ennek hatására kényszerített egyenesvonalú mozgást végez. Itt az autók esetén fontos (adatlapban megadott, haladásra felhasznált) teljesítményről nem beszélhetünk. Ez az Erő a hajtókaron közvetítve a hajtókar csapon keletkező ellenerővel létrehoz egy eredő Erőt (nem egyensúlyi erőrendszer, különben nyugalomban maradna a főtengely). Ez az eredő Erő a főtengely hossztengelyére felvett koncentrikus körök egyikén érintőirányban hat (motor konstrukciótól függ, hogy melyiken). Ennek az Erőnek (nagyságának), illetve a hajtókar csap és a forgattyús tengely hossztengelye közti távolságnak (erőkar) a szorzata a Rotátor, vagyis a (főtengelyen mért) forgatónyomaték. (M=Fxr)Hatásvonala a forgattyústengely hossztengelyével párhuzamos, íránya a jobbcsavar szabály szerinti. Ez a rotátor vektor meglehetősen "pulzál"; ezt több hengerrel plusz lendkerékkel simítják ki. Ez a Rotátor hozza létre a (főtengelyen mérhető) teljesítményt. Ezt adják meg a gyártók, ez a motorra jellemző adat. Hogy ezt a teljesítményt milyen módon sikerül hasznosítani, újra erőhatássá alakítani, az már a hajtáslánc tulajdonságain múlik.
Bocsánat, lehet, hogy ez a leírás sem ide tartozik, ha gondoljátok (moderátorok) töröljétek, vagy helyezzétek át. És még egyszer: Remélem, senkit sem bántottam meg, nem szerettem volna vitát sem kirobbantani erről a lerágott csontról (dízel, vagy benzin), és azt hiszem, sok más fórummal ellentétben nagyon is kultúráltan tudtunk erről a "kényes" kérdésről is "vitatkozni"! Rengeteg hasznos információhoz lehet jutni az ilyen jellegű, kultúrált "vitákből".

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10285
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18500 Dátum: 2014.01.04 17:26:26 »
Tyúk, vagy tojás? Belső égésű motorok esetén az égés során felszabaduló energia Erőt fejt ki a dugattyútetőre, ami ennek hatására kényszerített egyenesvonalú mozgást végez. Itt az autók esetén fontos (adatlapban megadott, haladásra felhasznált) teljesítményről nem beszélhetünk. Ez az Erő a hajtókaron közvetítve a hajtókar csapon keletkező ellenerővel létrehoz egy eredő Erőt (nem egyensúlyi erőrendszer, különben nyugalomban maradna a főtengely). Ez az eredő Erő a főtengely hossztengelyére felvett koncentrikus körök egyikén érintőirányban hat (motor konstrukciótól függ, hogy melyiken). Ennek az Erőnek (nagyságának), illetve a hajtókar csap és a forgattyús tengely hossztengelye közti távolságnak (erőkar) a szorzata a Rotátor, vagyis a (főtengelyen mért) forgatónyomaték. (M=Fxr)Hatásvonala a forgattyústengely hossztengelyével párhuzamos, íránya a jobbcsavar szabály szerinti. Ez a rotátor vektor meglehetősen "pulzál"; ezt több hengerrel plusz lendkerékkel simítják ki. Ez a Rotátor hozza létre a (főtengelyen mérhető) teljesítményt. Ezt adják meg a gyártók, ez a motorra jellemző adat. Hogy ezt a teljesítményt milyen módon sikerül hasznosítani, újra erőhatássá alakítani, az már a hajtáslánc tulajdonságain múlik.
Bocsánat, lehet, hogy ez a leírás sem ide tartozik, ha gondoljátok (moderátorok) töröljétek, vagy helyezzétek át. És még egyszer: Remélem, senkit sem bántottam meg, nem szerettem volna vitát sem kirobbantani erről a lerágott csontról (dízel, vagy benzin), és azt hiszem, sok más fórummal ellentétben nagyon is kultúráltan tudtunk erről a "kényes" kérdésről is "vitatkozni"! Rengeteg hasznos információhoz lehet jutni az ilyen jellegű, kultúrált "vitákből".
Elveszhetünk a részletekben. De szerintem majdnem ugyanarról beszélünk. Vektorális szorzatokról szerintem most felesleges agyalni.
Én a lehető legegyszerűbben közelítem meg a kérdést (szerintem), vagyis egy példa:

Kiegészítés a képhez:
A 7A-FE a hajtókarok hosszában tér el a 4A-FE-től. Előbbi 1.8, utóbbi 1.6 motor  ::)
« Utoljára szerkesztve: 2014.01.04 17:27:59 írta vd1234 »

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18501 Dátum: 2014.01.04 18:00:12 »
Igen-igen, valószínűleg ugyanarról beszélünk. :yes: Én csak azt akartam mondani, amit végül nem írtam le, hogy a teljesítményt a forgatónyomaték hozza létre, vagyis a motor által leadott nyomaték (a fordulat mellett) alapvetően meghatározza a motorból kivehető teljesítményt. A dízel ebben jobb egy kicsit kis fordulaton, nagyobb a nyomatéka, így használható teljesítményt tud leadni (erre találták ki: pl. vontatás, terhelt üzem), cserébe a működési stratégiából fakadóan nagy fordulaton kevésbé hatékony. A benzines szélesebb tartományban képes működni, de alul különösen terhelten kevésbé hatékony, működéséből fakadóan kisebb forgatónyomatékot állít szolgálatba a főtengelyen, helyette magas fordulatszámon is képes működni és komoly teljesítményt leadni. A vérbeli sportkocsik ezért pörögnek über fordulaton (S2000, TSport 8000 fölött, vagy az extrém F1 18000 limitálva) A dízel a hosszú áttételekkel kompenzálja a fordulatszám átfogásnál elbukott hátrányát.

Az ábrához: A két motor főtengelye méretben megegyezik, így az erőkar (r) ugyanaz, viszont a lökettérfogat megnövelésével a nyomatékot létrehozó (égési energiából származó) Erő nagyobb lesz, ugyanazon a fordulaton nagyobb a nyomaték (M=Fxr), így a teljesítmény is. Ilyen rohadt egyszerű ez. ;)
« Utoljára szerkesztve: 2014.01.04 18:12:47 írta Spet »

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10285
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18502 Dátum: 2014.01.04 18:30:33 »
Azért azon gondolkodok, hogy hogyan lehet azonos főtengely mellett nagyobb a löket??
Azt gondolom, hogy egyértelműen azért van az 1.8 motor nagyobb nyomatéka, mivel nagyobb erőkaron teker a hajtókar.
Értsd: a főtengelycsapágyak és a hajtókarcsapágyak helyzete más, 1.8-nál "messzebb" vannak egymástól (ha metszetben néznénk a motort), ez adja a nagyobb lökethosszt és a hosszabb erőkart. Az előző hsz-ben rosszul fogalmaztam meg ezt a dolgot.

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18503 Dátum: 2014.01.04 18:44:59 »
Azért azon gondolkodok, hogy hogyan lehet azonos főtengely mellett nagyobb a löket??
Azt gondolom, hogy egyértelműen azért van az 1.8 motor nagyobb nyomatéka, mivel nagyobb erőkaron teker a hajtókar.
Értsd: a főtengelycsapágyak és a hajtókarcsapágyak helyzete más, 1.8-nál "messzebb" vannak egymástól (ha metszetben néznénk a motort), ez adja a nagyobb lökethosszt és a hosszabb erőkart. Az előző hsz-ben rosszul fogalmaztam meg ezt a dolgot.
A motorkonstrukciót nem ismerem, csak az első hsz-edből indultam ki.
Természetesen igazad van, én sem gondoltam át, hittem az adataidnak. :whistling: Nem lehet, hogy a dugattyú csap helyzete sem teljesen egyforma a két motornál? A hosszabb erőkar, és nagyobb töltet (égési energia --> Erő) együttesen nagyobb nyomatékot eredményez. Ez az apróság a lényegen már nem változtat.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10285
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18504 Dátum: 2014.01.04 19:00:58 »
A motorkonstrukciót nem ismerem, csak az első hsz-edből indultam ki.
Természetesen igazad van, én sem gondoltam át, hittem az adataidnak. :whistling: Nem lehet, hogy a dugattyú csap helyzete sem teljesen egyforma a két motornál? A hosszabb erőkar, és nagyobb töltet (égési energia --> Erő) együttesen nagyobb nyomatékot eredményez. Ez az apróság a lényegen már nem változtat.
Bocsánat, nem szándékosan vezettelek félre  :flowers:

Általában a gyakorlati oldalról szoktam megközelíteni az autókat, de ha nagyon muszáj, az elmélet sem riaszt meg  :1eye:
Arra akarok kilyukadni, hogy többen gondolkodtak a 4A-FE 7A-FE-re való átalakításában (pont a nagyobb nyomaték miatt elsősorban), azért ilyenkor egyáltalán nem lényegtelen "apróság", hogy kell-e új főtengely, vagy sem  ;)
Egyébként a furat azonos, a blokk és az olajteknő között van egy plusz közdarab, azt tudom, de annyira nem ástam bele magam a témába.

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18505 Dátum: 2014.01.04 19:02:25 »
Értelek. Bizony, nem mindegy, de ha jól látjuk, akkor bizony kell a főtengely csere. Lehetséges, hogy a töltet csere folyamata is más, illetve a befecskendezett tüzelőanyag mennyisége is más az eltérő lökettérfogat miatt. Ugyanolyan befecskendező fúvóka esetén hosszabb vezérlő impulzus kell, különben nem valósul meg a közel sztöchiometrikus arány. Csak a főtengely cseréje nagy eséllyel pofon a sz. arnak, mert ECU program módosítás nélkül olyan szegény lesz a keverék, hogy nem lesz rendes égési energia.
Csinált ilyet valaki az ismerőseid közül egyébként?

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10285
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18506 Dátum: 2014.01.04 19:09:33 »
Tudtommal nem, mivel jobban megéri a komplett motorcsere, mert mire mindent összeszed az ember, meg motor szétszedés-összerakás, addig egyszerűbb és olcsóbb a kivett motor helyére betenni az újat.
Akkor meg már (szerintem) miért 1.8-at tenne bele a tulajdonos, amikor tehetne 2.0-t is?  :)

Nekem is marad az 1.6, normál vezetéshez tökéletes  :1eye:

sghu77

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2439
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18507 Dátum: 2014.01.04 20:25:11 »
Egy picit még továbbgörgetném ezt a nyomaték vs. teljesítmény vitát. A nyomatékértékek összevetésének azért nincs értelme, mert a gyakorlatban a kétféle konstrukció végáttétele különböző, sőt, a fokozatok kiosztása is. Mivel a ezek az áttételek a nyomatékot (és a fordulatszámot is) megváltoztatják, ellenben a teljesítményt csak elhanyagolható mértékben, ezért aztán az adott körülmények között leadott maximális teljesítményértékeket van értelme összehasonlítani, a nyomatékokat nem.

A kedvenc példám, hogy a PII villanymotorjának 400 Nm a nyomatéka a teljes fordulatszám-tartományban, plusz ott van még a benzinmotor is. Mégsem megy jobban a 2.2-es csúcsdízelnél, hiszen csak 2/3-a a teljesítménye...

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18508 Dátum: 2014.01.04 20:57:49 »
Egy picit még továbbgörgetném ezt a nyomaték vs. teljesítmény vitát. A nyomatékértékek összevetésének azért nincs értelme, mert a gyakorlatban a kétféle konstrukció végáttétele különböző, sőt, a fokozatok kiosztása is. Mivel a ezek az áttételek a nyomatékot (és a fordulatszámot is) megváltoztatják, ellenben a teljesítményt csak elhanyagolható mértékben, ezért aztán az adott körülmények között leadott maximális teljesítményértékeket van értelme összehasonlítani, a nyomatékokat nem.

A kedvenc példám, hogy a PII villanymotorjának 400 Nm a nyomatéka a teljes fordulatszám-tartományban, plusz ott van még a benzinmotor is. Mégsem megy jobban a 2.2-es csúcsdízelnél, hiszen csak 2/3-a a teljesítménye...

Mi a főtengelyen mérhető nyomatékról és teljesítményről beszéltünk, amit Te említesz, ( ha jól értem) az meg a keréken mérhető. A Hybridek bolygóműves hókusz-pókusza meg kicsit más tészta. Amit a gyártó megad, az a főtengelyen mérhető adat. A keréken nagy eséllyel kevesebb lesz a teljesítmény, amit a hajtáslánc hatásfoka szab meg.

sghu77

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2439
Re:Avensis, mi más?:)
« Válasz #18509 Dátum: 2014.01.04 21:16:25 »
Mi a főtengelyen mérhető nyomatékról és teljesítményről beszéltünk, amit Te említesz, ( ha jól értem) az meg a keréken mérhető. A Hybridek bolygóműves hókusz-pókusza meg kicsit más tészta. Amit a gyártó megad, az a főtengelyen mérhető adat. A keréken nagy eséllyel kevesebb lesz a teljesítmény, amit a hajtáslánc hatásfoka szab meg.

Persze hogy a keréken mérhető adatok a lényegesek a gyorsulás szempontjából. :) A fogaskerekes áttételek hatásfoka meg elég jól közelíti a 100%-ot, Itt egyébként az automata hátrányban van, kivéve aktivált áthidalásnál.

A hibrid hókuszpókusz meg egy egyszerű bolygómű, ami ugyanúgy kiad egy áttételt, mint egy "normál" kézi váltó.