Felhasználónév: Jelszó:

Szerző Téma: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek  (Megtekintve 80839 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

szkaresz27

  • Vendég
Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek
« Dátum: 2008.12.06 21:33:37 »
Gondoltam létrehozom ezt a témát,mivel több helyen is láttam már hogy erről beszéltek,beszélünk.....ha valakinek kell segítség akkor írjon,erre a témára van rálátásom,tapasztalatom!! Szerintem itt ki tudjuk beszélni hogy mik az apró jelei ha az autó töve volt...és mivel a fényezés nem csak esztétikai célokat szolgál, így a korrózióvédelem fontosságát,stb!!
« Utoljára szerkesztve: 2011.04.08 10:06:52 írta Palaczk »

szkaresz27

  • Vendég
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #1 Dátum: 2008.12.08 19:39:37 »
Hogyan készül a fényezés?

A fényezés menete:

1;  Az állapotfelmérés,ez alapján döntjük el hogy mire is lesz majd szükség!!

Első lépésben az adott területről minden, a festést akadályozó elemet eltávolítunk. Le kell szerelni a díszléceket, kilincseket, lökhárítókat, ki kell szednünk az ablaküvegeket, lámpákat, indexeket, szellőzőt, stb.; attól függően, hogy mely részét fényezzük az autónak.

A fent említett részek szétszerelése nélkül a fényezés nem lesz tökéletes, a festék könnyen felválhat ezeken a helyeken. Ha belső fényezést is kérnek, vagyis a belsejét (az ún. falcokat) valamint a csomagteret, motorteret is festetni szeretnék, akkor mindent ki kell szedni az autóból, még a motort is. A motortér festése (és emiatt a motor kiemelése) elég munkaigényes és költséges folyamat, ez csak igen komoly sérülésnél, ill. az autó más színűre festésekor lehet szükséges.

Az ajtók belsejének (a falcoknak) a festése esetén az ajtó külső-belső szétszedését és leszerelését javasoljuk, hiszen csak így lesz jó minőségű és tartós az eredmény.

2; Ezután következik az előkészítés, a csiszolás, alapozás. (Itt most külön nem térünk ki a fényezés minőségét igencsak befolyásoló megfelelő lakatosmunkára részletesen. A karosszériamunkáról röviden csak annyit, hogy fontos a megfelelő szakember kiválasztása. Az igazán jó lakatos nemcsak az eredeti ívet, formát, hanem a lemez merevségét is helyre tudja állítani, ami után csak minimális kitt használata szükséges a tökéletes forma visszaállításához. Mindig a lehető legkevesebb kittet használunk, hiszen a két anyag - a fém és a kitt - hőtágulása különböző, így a vastag kittréteg később leválhat az autóról.) (Megjegyzés: az autójavításban használt anyagot kittnek és nem gittnek hívjuk, ahogyan gyakran hallani.)

A jó előkészítés az egyik legfontosabb a minőségi fényezés szempontjából. Sokan itt spórolnak idővel, anyaggal, s ezt az elkészült munka tartóssága bánja.

A csiszolás mértéke függ az autó korától, ill. a rozsdásodás fokától. Erősen korrodált alkatrészek esetén előnyösebb a korrodált rész cseréje, mert e nélkül csak ideig-óráig lesz megfelelő a festés. A kevésbé rozsdás alkatrészeket speciális tárcsákkal fémig csiszoljuk.

Ezután egy erősebb összetételű ún. üvegszálas kittből hordjuk fel az első réteget, majd megint csiszolás, persze már finomabb papírral.
Takarópapírral vonjuk be a fényezésre nem kerülő elemeket.
Ezt követően a füllert fújjuk fel, ami tulajdonképp egy töltő/kitöltő anyag. A felvitt réteg utáni száradási (várakozási) idő változó. Veterán autóknál hosszabb időt kell hagyni, hogy a vastagabb réteg megfelelően kiszáradjon, kikeményedjen.

3; Csak mindezek után kezdődhet el az autó tényleges fényezése. Az erre a célra speciálisan kialakított megfelelő hőmérsékletet biztosító hőkamrában, a fényezőkabinban. Profi fényezést a levegőben található apró porszemek, szennyeződések miatt nem lehet pl. garázsban produkálni. Fényezés előtt por-, és zsírmentesítővel teljesen letisztítjuk a gépkocsit. A korábban előkészített autót / elemeket a kabinban ragasztjuk ki, miközben az átveszi a kabin hőmérsékletét. A kocsira a 2-3 bar légnyomással működő szórópisztollyal több rétegben szórjuk fel a festéket. Az egyes rétegek felvitele között pár perc szünetet kell tartani. A jól takaró színeket, kétszer is elég átfújni, de van olyan szín, melyet 3-4 rétegben kell felvinni. Egy autóra - teljes fényezés esetén - 2-4 liter festék szükséges, persze a mennyiség a kocsi méretétől és színétől is függ. Megjegyzem, hogy a túlzott gondossággal ápolt autók fényezése esetenként problémás lehet, mivel az ápoló anyagokból származó szilikon a festést kráteressé alakítja.

4; A legtöbb esetben a fényezést a lakkozás követi. A legtöbb 5-10 évnél fiatalabb autónál már minden szín gyárilag felüllakkozott (a matt akril színre egy fényt adó lakk réteg kerül), ezért a javított elemeket is lakkozni kell a szín felvitele után. A fényezés típusától függően 1, de akár 3 rétegben visszük fel a lakkot.
 

5; Az utolsó réteg felvitele után kb. negyed órával kezdődhet a szárítás. A fényezőkabinban ilyenkor 60 fok feletti hőmérséklet van, amiben 30-40 percet tartjuk az autót. Az autó a kihűlést követően óvatosan összeszerelhető, majd 20-72 óra további kikeményedési idő után használatba vehető. Télen, sózáskor, esős időben nem javasolt az azonnali használat. Az autó vízzel akár pár óra múlva mosható, vegyszeres vízzel csak 3 nap múlva. Az autómosókban használt nagynyomású mosót a frissen fényezett elemek esetében a festék gyártója 2 hétig nem javasolja.
« Utoljára szerkesztve: 2008.12.10 16:51:52 írta szkaresz28 »

szkaresz27

  • Vendég
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #2 Dátum: 2008.12.08 19:44:34 »
A különböző festék típusok


    * Akril: Kétkomponensű, szintetikus autófesték. Az alapszínbe színtelen edzőt öntünk, az így bekevert festék kb. fél óráig használható fel. A legtöbb esetben a felüllakkozott akril fényezéssel is nagyon szép színeket érhetünk el. Az autógyárak néhány éve áttértek a bázis technológia alkalmazására az akril színeknél is (ilyenkor a bázist adó matt színt egy fényt adó lakkal fedik be). Manapság egyre divatosabb a teljes színváltó fényezés esetén a szép hatású matt festék és matt lakkozás együtt.


    * Metál: A metál fényezésnél a hatást a festékben lévő apró alumíniumszemcsék váltják ki. Először a kiválasztott (egykomponensű) bázisszínt fújjuk fel, amit sérülékenysége miatt mindenképp lakkozni kell. A fedőlakk már kétkomponensű anyag, a legtöbbször minimum két rétegben kell felvinni.


    * Gyöngyház: Amit a köznyelvben gyöngyház festésnek hívunk, valójában „csak” gyöngyház hatású fényezés. Ebben az esetben a bázisfestékben lévő finom gyöngyház-pigmentek okozzák a hatást. Ezeket valódi kagylóból nyerik, s attól függően beszélünk 10, vagy akár 70 %-os gyöngyházról, hogy mennyi található belőlük a festékben. A magasabb gyöngyház-tartalmú festék ennek megfelelően drágább is.

 

    * Az „igazi” / különleges gyöngyház (Exclusive line): A valódi gyöngyházfényezés – attól függően, hogyan esik rá a fény - több színben váltakozik, így egyedi, jellegzetes látványt nyújt. Az első réteg egy ún. aláfújószín, ez a legtöbb esetben fehér, fekete. A második réteg a 100%-os gyöngyház festék (2 – 4 rétegben), ami után újabban már egy effekthatású réteget is raknak. Ezután fújjuk fel a lakkot (kétszer). A gyöngyházfényezés minimum két eltérő színben játszik, de bizonyos festékek esetén (mint pl. a flip-flop) több, akár 4-8 szín különböző árnyalatai váltakoznak a fényhatástól függően. Így az autónk igazán különleges és feltűnő látványt nyújt, ahogyan egy adott pillanatban a karosszéria több színben pompázik, attól függően, hogy milyen szögből látjuk a felületet. Így például egy domború karosszériaelem egyik részén látható narancsszín egy színátmenettel megy át a másik részén látható kék színbe. Természetesen az egyediségnek megvan az ára. A különleges gyöngyház festék literjének ára: 80 – 170 000 Ft között változik!


Odzse

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 55
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #3 Dátum: 2008.12.10 20:14:10 »
A szilarit-ról is érdemes néhány szót ejteni,ugyanis a lexusok egy pár éve már ezzel a gyönygyház hatású festékkel jönnek.
A lényeg,hogy a szilarittal ugyanazt a hatást érik el mintha gyöngyház szemcsék lennének a festékben.De mivel a gyönygyház festék egyre drágább a benne lévő kagyló miatt ami egyre csak fogy és drága az előállítása,ezért kitalálták a szilaritot,amely kőzúzalékból és szintetikus műanyagból van.2dl belőel 50ropi,szóval nem olcsó és nehéz vele dolgozni,könnyen elrontahtó a festék árnyalata vele,ha nem megfelelően keverjük.
LS 400-POWER OF THE V8
"AKI NEM EDZ AZ KIPUSZTUL!!"

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #4 Dátum: 2008.12.12 23:16:34 »
Manapság egyre divatosabb a teljes színváltó fényezés esetén a szép hatású matt festék és matt lakkozás együtt.

Ezt nem értem, el tudnád magyarázni?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #5 Dátum: 2008.12.12 23:20:33 »
Mit jelent az "ál-metál" fényezés? Annyit tudok, hogy ennek az volt a lényege, hogy anélkül eredményezett csillogó, metálnak kinéző felületet, hogy át kellett volna fújni színtelen lakkal. Viszont hamar lemattult, gyakran kellett polírozni. Anno ismerősöm így fújta "metál"feketére a Moszkvicsomat; abszolút jól nézett ki a szín, teljesen fekete-metálnak nézett ki, csak tényleg hamar mattult - évente kétszer polírozni kellett, különben 5-6 hónap alatt szinte teljesen elvesztette a csillogását. De karbantartva így nézett ki  :yes: :

('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

szkaresz27

  • Vendég
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #6 Dátum: 2008.12.13 08:49:27 »
Manapság egyre divatosabb a teljes színváltó fényezés esetén a szép hatású matt festék és matt lakkozás együtt.

Ezt nem értem, el tudnád magyarázni?
Igazából itt az (matt) akril réteget,nem egy rétegben kapja meg (tehát a bázis nem kétkomponenses csak egy.tehát nincs bent edző) a védelem miatt....így ezt is lakkozzák...a lakk már 2K-s és ugyanolyan matt a hatása mint anno a nem lakkozottnak...tehát matt marad !!!! :)
« Utoljára szerkesztve: 2008.12.13 08:59:52 írta szkaresz28 »

szkaresz27

  • Vendég
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #7 Dátum: 2008.12.13 08:56:41 »
Mit jelent az "ál-metál" fényezés? Annyit tudok, hogy ennek az volt a lényege, hogy anélkül eredményezett csillogó, metálnak kinéző felületet, hogy át kellett volna fújni színtelen lakkal. Viszont hamar lemattult, gyakran kellett polírozni. Anno ismerősöm így fújta "metál"feketére a Moszkvicsomat; abszolút jól nézett ki a szín, teljesen fekete-metálnak nézett ki, csak tényleg hamar mattult - évente kétszer polírozni kellett, különben 5-6 hónap alatt szinte teljesen elvesztette a csillogását. De karbantartva így nézett ki  :yes: :

Sokan régebben úgy fújtak metált....hogy arany,vagy ezüst festéket (ami szemcsés) azt keverték hozzá az akril színhez...és így metál hatást adott.....ilyenkor tényleg nem kellett lakkozni....de kevésbé volt fényes mint egy lakkozott felület!! :) Meg régebben nem is volt nagy divat még a gyárakban sem a lakkozás (keleti típusok)!!
« Utoljára szerkesztve: 2008.12.13 08:58:16 írta szkaresz28 »

leszilaci

  • Vendég
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #8 Dátum: 2008.12.16 13:22:57 »
végigolvastam az okítást :)

egy régóta foglalkoztató kérdésre viszont nem adott választ.
mégpedig a műanyagok festésére is ugyanazokat a "szereket" használják a fényezők?

például egy konkrét eset:
a gyári dísztárcsa az évek folyamán kapott kavicsot, kátrányt, padkát :ph34r: ... főleg a jobb első karistolódott meg, de szerencsére nem tört el.

melyik érné meg jobban(vagy melyik lehetséges)?
- 1db újat venni (ha egyáltalán kapható még, és lehet egyesével venni) vagy
- lefényezni (ha le lehet). ha le lehet festeni, akkor annak mi a menete, milyen eszközök kellenek hozzá, hogyan valósítható meg?

válaszodat előre is köszi  :laugh:
« Utoljára szerkesztve: 2008.12.16 13:25:24 írta leszilaci »

szkaresz27

  • Vendég
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #9 Dátum: 2008.12.16 15:44:11 »
végigolvastam az okítást :)

egy régóta foglalkoztató kérdésre viszont nem adott választ.
mégpedig a műanyagok festésére is ugyanazokat a "szereket" használják a fényezők?

például egy konkrét eset:
a gyári dísztárcsa az évek folyamán kapott kavicsot, kátrányt, padkát :ph34r: ... főleg a jobb első karistolódott meg, de szerencsére nem tört el.

melyik érné meg jobban(vagy melyik lehetséges)?
- 1db újat venni (ha egyáltalán kapható még, és lehet egyesével venni) vagy
- lefényezni (ha le lehet). ha le lehet festeni, akkor annak mi a menete, milyen eszközök kellenek hozzá, hogyan valósítható meg?

válaszodat előre is köszi  :laugh:
Hali!!
Van "speckó" műanyagalapozó azzal szokták alapozni,a színbe meg általában lágyítót szoktak tenni....csak ha lágyítós a festék "kicsit" nehezebben szárad.....
lágyítónak a lényege hogy a festék nem pattanik el olyan hamar...mivel ugye a műanyag az tekeredik...stb...ezt a sima festék nem bírja "lekövetni" és lepattog!!
Vegyél műanyag alapozót,csiszold be...(ne kittelj,mert az is kihullik kis idő múlva a mechanikai hatások miatt!!)
festékbe tetess lágyítót....(spray-ba is belerakják ha úgy keverteted)
kellő aládolgozás,por és zsírtalanítás(nitrohigító,szilikonmentesítő ha van)  után pedig fesd le a disztárcsád.....
(ha volt szilikonozva a gumid akkor kráteres lesz a festés)
először alapozás,finom papírral megint csissz,portalanítás,és a festés
de szerintem egyszerűbb ha veszel egy másikat!!  :yes:

mozso

  • Átalakítgató machinátor
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1174
  • 2006 1.8L Corolla Turbo
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #10 Dátum: 2008.12.16 21:18:53 »
Tok jo ez a topic.

Be is jelentkezem tanacsra. Kb 1 eve (talan annyi sem) egy szabalytalan biciklis tonkretette a motorhaztetomet. Azota ketszer volt fujva es nem jo a szine. Olyan szakembert keresek aki meg tudja tutira csinalni (vagy legalabbis jobbra mint ami most van).
Corolla 2006 1C0 szinkod. Tudom, hogy az 1C0 maceras mivel pezsgoszeru metal es mert het gyari alvariansa van. Elvileg az en kocsimon az 1C0 "Gelber" / 1C0 "5hdpb" verzio van a szinkartyak alapjan, bar tudom ez sem az igazi, de megneztuk nedvesen es normal fujt szinkartyakat is. A kocsin (UK) a gyari feny zoldesebb/sargasabb, a geptetom meg hideg szurkes.
Igazabol olyan ember kene aki meg tudja csinalni, lakatos munka nem kell mert megvolt, csiszolni kell es fujni.

UI: atkodolest nem fogadok el opcionak a szomszedos elemekre. Tudom hogy nehez szepen szinhuen lefujni, de azert nem lehetetlen.

koszi elore is.
Mozso::home, Corolla E12 HB kovácsolt 1ZZ-FE + GT2860R turbo + sok egyéb

ToTo

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1594
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #11 Dátum: 2008.12.17 10:37:57 »
Mit jelent az "ál-metál" fényezés? Annyit tudok, hogy ennek az volt a lényege, hogy anélkül eredményezett csillogó, metálnak kinéző felületet, hogy át kellett volna fújni színtelen lakkal. Viszont hamar lemattult, gyakran kellett polírozni. Anno ismerősöm így fújta "metál"feketére a Moszkvicsomat; abszolút jól nézett ki a szín, teljesen fekete-metálnak nézett ki, csak tényleg hamar mattult - évente kétszer polírozni kellett, különben 5-6 hónap alatt szinte teljesen elvesztette a csillogását. De karbantartva így nézett ki  :yes: :


Hatalmas ez az autó Palaczk, nagyon rég láttam már kombiban! Meg van még? Hogy megy, milyen? Gratulálok, nagyon kafa autó!  :yes: :clap:
Toyota Yaris T SPORT
153



szkaresz27

  • Vendég
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #12 Dátum: 2008.12.17 11:50:44 »
Tok jo ez a topic.

Be is jelentkezem tanacsra. Kb 1 eve (talan annyi sem) egy szabalytalan biciklis tonkretette a motorhaztetomet. Azota ketszer volt fujva es nem jo a szine. Olyan szakembert keresek aki meg tudja tutira csinalni (vagy legalabbis jobbra mint ami most van).
Corolla 2006 1C0 szinkod. Tudom, hogy az 1C0 maceras mivel pezsgoszeru metal es mert het gyari alvariansa van. Elvileg az en kocsimon az 1C0 "Gelber" / 1C0 "5hdpb" verzio van a szinkartyak alapjan, bar tudom ez sem az igazi, de megneztuk nedvesen es normal fujt szinkartyakat is. A kocsin (UK) a gyari feny zoldesebb/sargasabb, a geptetom meg hideg szurkes.
Igazabol olyan ember kene aki meg tudja csinalni, lakatos munka nem kell mert megvolt, csiszolni kell es fujni.

UI: atkodolest nem fogadok el opcionak a szomszedos elemekre. Tudom hogy nehez szepen szinhuen lefujni, de azert nem lehetetlen.

koszi elore is.


Sajnos ezeken a világos metál színeken nagyon meglátszik ha egy árnyalatot eltér valamelyik elem színe a másiktól..:(  :yes:
Színkártya?? Abban sem lehet mindig bízni...attól függ azt is ki nézi hozzá,hogy mennyire jó a szeme!! :)
Jó fényezőt tudok itt Fehérváron...ahol dolgoztam...ott kamrában igényesen meg tudják csinálni....és színt is tudnak keverni!!
Vagy esetleg egyik barátom számát tudom megadni!!
Ha gondolod írj egy privi üzit és küldöm a számokat meg a címet!! :)

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #13 Dátum: 2008.12.18 18:00:46 »
Mit jelent az "ál-metál" fényezés? Annyit tudok, hogy ennek az volt a lényege, hogy anélkül eredményezett csillogó, metálnak kinéző felületet, hogy át kellett volna fújni színtelen lakkal. Viszont hamar lemattult, gyakran kellett polírozni. Anno ismerősöm így fújta "metál"feketére a Moszkvicsomat; abszolút jól nézett ki a szín, teljesen fekete-metálnak nézett ki, csak tényleg hamar mattult - évente kétszer polírozni kellett, különben 5-6 hónap alatt szinte teljesen elvesztette a csillogását. De karbantartva így nézett ki  :yes: :

Sokan régebben úgy fújtak metált....hogy arany,vagy ezüst festéket (ami szemcsés) azt keverték hozzá az akril színhez...és így metál hatást adott.....ilyenkor tényleg nem kellett lakkozni....de kevésbé volt fényes mint egy lakkozott felület!! :) Meg régebben nem is volt nagy divat még a gyárakban sem a lakkozás (keleti típusok)!!

Sejtettem, hogy ez lehet az "ál-metál"  :yes: ! Amúgy régen nem csak a keleti autóknál nem lakkozták a normál fényezést: a Camryn és a Starleten sincs lakkozva.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

szkaresz27

  • Vendég
Re: Fényezéssel kapcsolatos kérdések,észrevételek!!
« Válasz #14 Dátum: 2008.12.18 18:03:15 »
Mit jelent az "ál-metál" fényezés? Annyit tudok, hogy ennek az volt a lényege, hogy anélkül eredményezett csillogó, metálnak kinéző felületet, hogy át kellett volna fújni színtelen lakkal. Viszont hamar lemattult, gyakran kellett polírozni. Anno ismerősöm így fújta "metál"feketére a Moszkvicsomat; abszolút jól nézett ki a szín, teljesen fekete-metálnak nézett ki, csak tényleg hamar mattult - évente kétszer polírozni kellett, különben 5-6 hónap alatt szinte teljesen elvesztette a csillogását. De karbantartva így nézett ki  :yes: :

Sokan régebben úgy fújtak metált....hogy arany,vagy ezüst festéket (ami szemcsés) azt keverték hozzá az akril színhez...és így metál hatást adott.....ilyenkor tényleg nem kellett lakkozni....de kevésbé volt fényes mint egy lakkozott felület!! :) Meg régebben nem is volt nagy divat még a gyárakban sem a lakkozás (keleti típusok)!!

Sejtettem, hogy ez lehet az "ál-metál"  :yes: ! Amúgy régen nem csak a keleti autóknál nem lakkozták a normál fényezést: a Camryn és a Starleten sincs lakkozva.
jaja...a pl-t lehagytam a keleti típusok előtt!! :) :) :)