Hányan ismerik olyan szinten a kocsijuk meg a saját képességeiket, hogy urai legyenek minden helyzetnek, ami még fizikailag megoldható?
Nem kell ehhez két keréken venni a kanyart. Bőven elég, ha mész a vizes országúton 90-el, és ki akarsz kerülni egy hirtelen eléd került akadályt. Simán lehet, hogy a gyári gumimérettel még pont megfognád az autót, a nem gyárival pedig már pont nem fogod meg.
Szerintem ez a gumin csak minimálisan múlik. Miért nem egyértelmű az, hogy a vezetőnek alkalmazkodnia kell az autója, a gumija tulajdonságaihoz, az útnak a tapadási tényezőjéhez és a forgalmi szituációkhoz? Mindent a megfelelő gumival akartok kivédeni, pedig a legtutibb tesztgyőztes gumi is megcsúszik télen vészhelyzetben, ha hirtelen kerülni kell. A leggyáribb tutifelnigumiméretű autóval is el fog szállni az aki nem tud alkalmazkodni, nem veszi észre a tapadáscsökkenést, nem képes hirtelen kerülni, akkor, ha valós vészhelyzetbe kerül, még az ESP-sem menti meg sokszor. Nagyon, nagyon kicsi a különbség, ha megnéznétek, hogy mondjuk egy /65-ös és egy /60-as gumival mi az a sebességkülönbség mondjuk egy jávorszarvas (kerülési) teszten (nehezen és alig lenne kimutatható) a peresebb gumi javára, amivel még teljesíthető, de ez
nem azt jelenti, hogy a /65 megcsúszik a /60 meg nem! Mindkettő csúszni fog a teszten (60 km/h-nál is) és kell hozzá a vezető rutinja, ami ha nincs, akkor sikeres kerülés sincs!!!!
Mondjuk ha egy Ferrarihoz szokott apuka leadja az autóját Bécsbe szervizelni, emiatt kénytelen beülni az asszony Yaris-ába, akkor szerintetek el fog szállni, mert a Yaris-szal alacsonyabban van a csúszáshatár? Lehet, hogy tényleg elszáll, de ha rutinos sofőr, akkor alkalmazkodni fog a más autóhoz, a ballonosabb gumikhoz, a hátsó-kerékmeghajtás helyett az elsőkerék-meghajtáshoz stb. és óvatosabban/lassabban fog menni, mert tudja, hogy egy hirtelen kerülést nem fogja tudni úgy megcsinálni a Yaris-szal, mint a Ferrari-val, mert tudja/ismeri hol a határ mind az egyiknél, mind a másiknál, ha most ül először a Yaris-ba, akkor az az első, hogy kiismeri/próbálgatja.
Ez a lényeg szerintem. Beszélhetünk itt a /65 meg a /60-as gumik közötti hatalmas különbségekről, de ki ismeri közületek, hogy hol a határ a /65-nél??? Ki csinálnám meg elsőre a saját autójával a jávorszarvas tesztet?
Nincs olyan gumi, ami nem csúszhat meg! Nem igaz szerintem az, ha átlagon felüli vezetéstechnikai tudás nélkül, ha betartod a sebességhatárokat, ha tesztgyőztes gyári méretű gumid van, akkor nem kerülhetsz olyan vészhelyzetbe, hogy elveszítsd a kontrollt az autód felett! Akkor az lesz mint a fejre állt Renault Megan-ból kiszálló szomszédom, akinek az első mondata az volt, hogy na ennyit ér a méregdrága téli gumi. Nem az ér ennyit, hanem a vezetési tudása! Azt hitte, már sosem csúszik meg???