Szavazás

Melyik állítás igaz rád?

Télen téli gumi - nyáron nyári gumi, lehetőleg nem túl idősek.
307 (92.2%)
Négyévszakossal nyomom télen-nyáron.
19 (5.7%)
Ami éppen akad, cserébe óvatos vagyok.
3 (0.9%)
Nem érdekel a gumi kérdés, szerintem csak marketing.
4 (1.2%)

Összes szavazó: 331

Szerző Téma: Gumik és felnik  (Megtekintve 4064856 alkalommal)

0 Felhasználó és 4 vendég van a témában

gbucus

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 356
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19365 Dátum: 2012.11.16 14:17:16 »
ha nincs otthon krokis emelő, csak ugrass fel egy sziklára és mehet is a kerékcsere [rohog]
Itt mindjárt kettőt lehet cserélni egyszerre!  [rohog] [rohog]

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19366 Dátum: 2012.11.16 14:17:39 »
Ilyenkor nem lehetne leírni, hogy mely gumisokat kerüljük?...
Aki izomból húzta rá csavart annak nem tudja a nevét és pontos címét se - az utcát nem írnám be, mert nem csak egy gumis van ott.
Aki leszedésnél hazavágta a csavart, az Gumi4You volt. Mondjuk a hibát nem ők okozták, de ha ésszel látnak neki, akkor talán nem kellett volna fúrni a csavart.
Attila 31
  - Avensis
- Prius

Kisfiatal

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3068
  • E12 1.6
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19367 Dátum: 2012.11.16 14:43:53 »
Egyébként a légkulcson is lehet állítani a nyomatékot, vagyis az erőt, hogy mennyire húzza meg. A helyes az lenne, ha visszavett légkulccsal rápörgeti, aztán kézzel ráhúz.

gbucus

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 356
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19368 Dátum: 2012.11.16 16:05:50 »
 :yes:

Maxim

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 568
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19369 Dátum: 2012.11.16 20:48:01 »
Jó néhány évtizedes tapasztalatom alapján bátran kijelenthetem, hogy a szervizekben (nem feltétlenül a gumis műhelyekre gondolok) igenis képesek túlhúzni a kerékcsavarokat, maradandó kárt okozva. Off Barkasról anno le kellett vágni a csavart, sikerült előtte légkulccsal véglegesen rögzíteni azt. Másik: szintén régi emlék. Nem tudtam elképzelni, mi kattog a Lada hátsó kerekénél. Aztán kiderült, hogy (valószínű többszörös kitartó munkával) a szerviz annyira túlhúzta a kerékcsavarokat, hogy a felni kónuszos része megkopott és/vagy beljebb húzódott, emiatt a csavarok beleütöttek a dobon belül a kézifék karba. Na, mi volt ezek után a "szakszerű" javítás? Hát persze, leköszörültek a csavarokból. Az elb...szott felniket kicserélni eszükben sem volt. Én innentől vagyok nyomatékkulcs párti. De rohadtul idegesít, mint ahogy korábban is írtam, hogy túlhúzzák légkulccsal, aztán alibiből rámennek nyomatékkulccsal, ami már semmit nem tud húzni a csavaron.

Egyet értek. Sőt kettőt is  ::)
Nekem négy csavart kellett cserélnem, mert a hülye gumis úgy ráverette légkulccsal az anyát, hogy megnyúltak és a háromból egyet a keresztkulccsal el is törtem, aztán meg a keresztkulcsot törtem el a többi csavaron. (hiába no igen bivaly vagyok  ;)  )  Végül sikerült lecsavarnom úgy, hogy több mint 1 méteres csövet húztam a kulcsra (nyilván nem a töröttre)
Úgyhogy akár hülyeség akár nem én azóta gumissal nem szereltettem fel az autóra kereket, kizárólag magam csinálom és nyomaték kulccsal.

rezsofriedrich

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 771
  • ficere
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19370 Dátum: 2012.11.17 12:24:37 »
Egyet értek. Sőt kettőt is  ::)
Nekem négy csavart kellett cserélnem, mert a hülye gumis úgy ráverette légkulccsal az anyát, hogy megnyúltak és a háromból egyet a keresztkulccsal el is törtem, aztán meg a keresztkulcsot törtem el a többi csavaron. (hiába no igen bivaly vagyok  ;)  )  Végül sikerült lecsavarnom úgy, hogy több mint 1 méteres csövet húztam a kulcsra (nyilván nem a töröttre)
Úgyhogy akár hülyeség akár nem én azóta gumissal nem szereltettem fel az autóra kereket, kizárólag magam csinálom és nyomaték kulccsal.

Amikor gumis húzta meg a csavarjaimat, csak csőhosszabbítással tudtam levenni és a keresztkulcsomat össze-vissza görbítettem. :no: Na, akkor vettem egy Mannesmann 12 V-os kalapáló-csavarozót, aztán egy krokodilt és azóta én szerelek minden szezonváltásnál.  :yes: A könnyűfémnél 3 kattanást, az acélnál 4-et, engedélyezek. Azóta minden rendben. Persze a kattanások számát kézi "erőpróbával" állítottam be.
Most nyáron volt gumicsere (nyárit-nyárira) gumisnál és már paráztam, hogy megint mi lesz ősszel, ha leszedném:kicsit elkalapálgatott a készülék, de lejöttek... :clap:
Wartburg de Luxe 1987-1989
Toyota Corolla HB 1,2 12 Valve 1989-2000
Toyota Yaris I 1,0 Sol 2000-2007   (román polgártárs totálkárrá alakította)  :-(
Toyota Yaris II 1,3 terra 2007-?   :-)

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19371 Dátum: 2012.11.17 17:32:47 »
Kérdésem lenne! Suzukimra 155/70R13 a gyári előírás! Nekem 165/70-es gumim van most fenn, ezzel vettem!

Melyik méret jobb, miben, és miért? Ugye a 165/70esnek magasabb a fala valamivel, tehát, ha kicsivel is, de magasabb vele az autó ugye? Na most én ezt azért kérdezem, mert minél magasabb falú a gumi, annál jobban elnyeli az úthibákat - szerintem :)

És még egy kérdés! Barátom mindig piszkál, mert 4 évszakos gumit akarok venni! Nem akarom hóban használni az autót, de nyárival sem akarok menni télen! De azért csak igazam van abban hogy a 4évszakos gumi jobb télen, mint egy nyári, ugye?! Melegebb évszakokba meg már úgyis jobb a tapadás, nem hinném, hogy a nyárival hasonlítva akkor sok különbséget éreznék, hogy rosszabb...
                                                                                                                                                   

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19372 Dátum: 2012.11.17 18:19:46 »
Kérdésem lenne! Suzukimra 155/70R13 a gyári előírás! Nekem 165/70-es gumim van most fenn, ezzel vettem!

Melyik méret jobb, miben, és miért? Ugye a 165/70esnek magasabb a fala valamivel, tehát, ha kicsivel is, de magasabb vele az autó ugye? Na most én ezt azért kérdezem, mert minél magasabb falú a gumi, annál jobban elnyeli az úthibákat - szerintem :)

És még egy kérdés! Barátom mindig piszkál, mert 4 évszakos gumit akarok venni! Nem akarom hóban használni az autót, de nyárival sem akarok menni télen! De azért csak igazam van abban hogy a 4évszakos gumi jobb télen, mint egy nyári, ugye?! Melegebb évszakokba meg már úgyis jobb a tapadás, nem hinném, hogy a nyárival hasonlítva akkor sok különbséget éreznék, hogy rosszabb...
Igen, a 165-ösnek egy picivel magasabb az oldalfala, és ezzel az átmérője is. Valamivel komfortosabb, picit jobban tapad a kanyarokban (a szélesebb futófelület miatt), cserébe a menetteljesítményeket és a fogyasztást picit rontja. Összességében véve apró különbségek ezek.

A négyévszakos gumi télen sokkal jobb, mint a nyári; és nyáron is valamivel jobb, mint a téli. Egyébként az újabb típusok már hóban is jól teljesítenek. Szóval nyugodtan vehetsz ilyet, ne higgy a kételkedőknek, túlhaladott információkra alapoznak.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19373 Dátum: 2012.11.17 18:43:00 »
Mesélj.
Semmi extra, csak az asszony rajtahagyta a világítást délben és csodálkozott, hogy este nem tud menni a gyerekért a suliba  :ninja:
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
kerékcsavarok GYIK
« Válasz #19374 Dátum: 2012.11.17 21:17:21 »
Toyota kerékcsavarokat (M12x1,5) általában 21-es kulcsnyílású és 103Nm-re beállított nyomaték kulccsal kell rögzíteni.
Eltérő kulcsnyílásúak: Aygo (17 mm-es kulcs), és Tundra, Land Cruiser 100-200-400, Lexus LX470-570 (22-es kulcs M14x1,5)

- A kff rögzítése végű zárt anyákkal történik, amik az alátétet gyárilag tartalmazzák.
     A kff szélességétől függően 37,5; 42,5;  47,5 mm (a 22-es kulcs nyílásúakhoz 46mm) hosszúságban
     A csavarok a felnik tartozékai.
- Az acélfelnik rögzítése 60 fokos kúpos anyacsavarokkal történik, a dísztárcsa kialakításának
     megfelelően nyílt ("A" tipusú 90942-01007), ("B" típusú krómozott 90942-01021) vagy zárt anyákal.
         A nyílt anyák alkalmazása esetén a szabadon maradó tőcsavart védhetjük rézpasztával, de ezt a
         lecsavarás előtt maradéktalanul el kell távolítani. A használatban lévő menetre zsír nem kerülhet, mert
         megváltoztatja a súrlódási viszonyokat, ezért a rögzítést adó erők máshogy hatnak, és nem biztos a
         megfelelő rögzítés, illetve károsodást okozhat.   

A gyári (Mcgard) kerékőrök ennek megfelelően kétfélék:
- Kff-hez   413-99683-00 önhordó alátétes,
- acélhoz  413-99680-00 kúpos
A kulcsot elvesztés esetén után lehet rendelni a csomagolásban lévő kulcsszám alapján.
Kb. 2hét alatt megjön. Ára nagyjából az új szett 75%-a.
Végszükség esetén célszerszámmal (pl. megfelelő méretű crova kulcs ráverésével) az előírt nyomatéknál nem jobban megtépett kerékőr lebontható. Amennyiben nagyon rágyógyították, akkor csak brutálisan, a kerékőrre hegesztett közdarabbal oldható.

Alternatív beszerzési források pl:
Bimecc,
Bárdi,
autoalkatreszvebáruház
« Utoljára szerkesztve: 2012.11.17 21:34:40 írta Agyarka »

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:kerékcsavarok GYIK
« Válasz #19375 Dátum: 2012.11.18 08:08:47 »
A használatban lévő menetre zsír nem kerülhet, mert
         megváltoztatja a súrlódási viszonyokat, ezért a rögzítést adó erők máshogy hatnak, és nem biztos a
         megfelelő rögzítés, illetve károsodást okozhat.
Ezt fújom évek óta  :yes: - és hány vita volt belőle  ::) ... Örülök, hogy most te is megerősítetted  :) !
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10251
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:kerékcsavarok GYIK
« Válasz #19376 Dátum: 2012.11.18 08:35:13 »
Ezt fújom évek óta  :yes: - és hány vita volt belőle  ::) ... Örülök, hogy most te is megerősítetted  :) !
Nem vitaként írom, hangsúlyozom, mindenki úgy nem zsíroz, vagy zsíroz, ahogy akar.
Én úgy döntöttem, vállalom ezt a zsírzással járó kockázatot. Pár éve, hogy mondtátok, hogy nem jó, nem is tettem, de nyomatékkulccsal meghúzva is rendes berágódás van már a kúpokon, és sokkal rosszabb leszedni is. Előtte használtam ésszel zsírt, és sosem volt gond belőle. Most újra tettem a menetre és a kúpokra is vékonyan az új kerékanya-szettre. Egyelőre egy-két hét alatt semmit sem lazult. Csavar sem szakadt. Más Carinás is csinálja így, gondja nincs belőle. Ha nem lesz probléma, én vékonyan biztosan zsírozni fogom.
Majd beszámolok a további tapasztalatokról!

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
Re:kerékcsavarok GYIK
« Válasz #19377 Dátum: 2012.11.18 12:49:40 »
... Pár éve, hogy mondtátok, hogy nem jó, nem is tettem, de nyomatékkulccsal meghúzva is rendes berágódás van már a kúpokon, és sokkal rosszabb leszedni is. Előtte használtam ésszel zsírt, és sosem volt gond belőle. ...
És mi volt a zsír és a nyomatékkulccsal meghúzás előtt? Esetleg zsír miatt túlhúzás és felnideformálódás,sérülés, majd elhagyása miatti berágódás? Anya stimmelt a felnihez?-) :surrender:

Amennyiben a rendszer összes eleme egymáshoz van méretezve az előírt nyomatékkal történő rögzítés a rendszer elemeiben nem okozhat károsodást! Elég régóta standard a Toyotánál a 103Nm ... .

A kialakult károsodás 3 okra vezethető vissza:
- nem rendszerelemek használata (eltérő alkatrészek, illesztések, különböző kúpszögek ...)
- korábbi nem megfelelő rögzítésből eredő deformáció( ezért nem mehet kitudja hogyan beállított légkulcs
  soha a kocsim közelébe),
- környezeti hatások ( pl. kosz került az érintkező felületekre ezért fokozott kopás, deformálódás, rozsda
  alakulhatott ki)

A nyomatékra húzás a korábban kialakult károsodást nem szünteti meg,a folyamatot nem fordítja vissza.
(Ettől persze még a rögzítés stabil lehet)
Ép tőcsavar és anya esetén a felnin a csavar felfekvési felületének rézpasztával történő védelme csökkenti a "berágódás" káros hatását. Amennyiben a tőcsavaron felületi rozsdanyomok láthatók, de a menet nem károsodott alapos tisztítás után a tőcsavar anyán kívüli része szintén rézpasztás védelemben részesíthető (környezeti káros hatások kizárása). Ugyanez vonatkozik a felni és kerékagy találkozási felületére mindig alapos tisztítás,és kezdődő rozsda estén rézpaszta.

1 doboz rézpaszta nem nagy beruházás és évekre elég.
« Utoljára szerkesztve: 2012.11.18 13:03:41 írta Agyarka »

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19378 Dátum: 2012.11.18 13:08:16 »
Agyarka, te aztán megadod a módját  :yes: ! Ezt most minden irónia nélkül, maximális elismeréssel mondom :) ... Tőled kell autót venni  :D
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #19379 Dátum: 2012.11.18 13:14:54 »
A Yarison még fent vannak a nyári gumik. 185/60x14 H, Fulda Ecocontrol, 2008 év végi gyártásúak, 3 szezont futottak a Camryn és most egyet a Yarison; úgy 50 ezer km lehet bennük. Profilmélység még van szépen, úgy 4 mm körül; azt terveztem, hogy a következő szezont még mindenképpen végigcsinálom velük.

Viszont a minap, ahogy egyik tanulómnak magyaráztam az elindulás előtti biztonsági ellenőrzést (ez a vizsgán feladat), azt vettem észre, hogy kb. a futófelület és az oldalfal találkozásánál, körben, sok-sok kis hajszálrepedés fut  ::) ... De jut belőlük az oldalfal egyéb részeire is, pl. a nagyobb méretű feliratok betűi köré. Nem mélyek és nagyon vékonyak, csak akkor látszanak, ha közel hajol az ember és úgy nézi. De ott vannak.

Ugyanakkor a tapadással nincs gond. Október végén, Erdélyben, volt egy utunk igen zord körülmények között: hegy-völgy, szerpentin, eső, 2-3 fok... És akkor sem volt semmi jele annak, hogy felkeményedtek volna - pedig ha ez valamikor meg kellett volna mutatkozzon, hát akkor biztosan.

Úgyhogy meg is lepődtem ezen a repedezettségen. Persze láttam már hasonlót, hogy egy gumi ilyen volt, mégis tapadt... És úgy is gondolom továbbra is, hogy a következő nyarat még végigcsinálnám velük... De azért nem örültem ennek a felfedezésnek.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )