Szavazás

Melyik állítás igaz rád?

Télen téli gumi - nyáron nyári gumi, lehetőleg nem túl idősek.
307 (92.2%)
Négyévszakossal nyomom télen-nyáron.
19 (5.7%)
Ami éppen akad, cserébe óvatos vagyok.
3 (0.9%)
Nem érdekel a gumi kérdés, szerintem csak marketing.
4 (1.2%)

Összes szavazó: 331

Szerző Téma: Gumik és felnik  (Megtekintve 4201489 alkalommal)

0 Felhasználó és 3 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14130 Dátum: 2011.02.20 19:42:32 »
Eleg csunya lehet a tanulopenz es nyilvan nem az fogja megfizetni aki joszivvel ajanlotta.)...  :flowers:
Biztos nem rám céloztál, mert én elég nagy tanulópénzt fizettem  :szemez: ... Bár, ahogy erről már beszéltünk, igazából a kicsúszásomban a keréknyomás pontos szerepe maximum feltételezett.

Ettől függetlenül, a kis mértékben (a korábbi hsz-omban írtam, hogy mit értek ez alatt) megnövelt keréknyomást én jó szívvel ajánlom, általánosan. Számomra bőven elég referencia az, amit erről ugyancsak leírtam a korábbi hsz-omban.

De abban egyetértek veled, hogy aki variál a gyári "felálláshoz" képest (felnimérettel, gumimérettel stb), arra az általános megállapítások nyilván eleve nem feltétlenül érvényesek.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14131 Dátum: 2011.02.20 19:46:36 »
Zenoka is tudtommal extrem modon megemelt guminyomassal kozlekedik ennek megfelelo vezetesi stilussal es sebesseggel. Ettol fuggetlenul egyszer sem olvastam olyat, hogy mivel neki bevalt masnak is jo lesz...
Olyat viszont olvashattál tőle (sőt videókat is láthattál), amiben azt igyekezett alátámasztani, hogy a megnövelt keréknyomás még az általuk használt értékek esetén sem (!) jelent menetbiztonsági kockázatot.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14132 Dátum: 2011.02.20 19:49:38 »
Keményre fújt kerék könnyebben gördül, kevésbé kúszik oldalra de    l é n y e g e s e n  kevésbé is tapad.
Megoldás: sokkal kisebb az úttal érintkező felület.
2.2 vs 2.5 értékeknél? Amennyire tudom, ilyen határokon belül a felfekvő felület gyakorlatilag nem változik. Tehát a tapadás kvázi változatlan. Viszont az oldalfal merevebb lesz, az oldalkúszás csökken, ezáltal az elérhető kanyarsebesség növekszik.

Pl. azt is megfigyeltem minden alkalommal, hogy talikon, szlalomversenyek alkalmával, Zénóka és mások is direkt keményebbre fújták a kerekeiket, a jobb eredmény érdekében. És ennek meg is volt a pozitív hatása.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

pzs

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14133 Dátum: 2011.02.20 19:50:52 »
Zenoka is tudtommal extrem modon megemelt guminyomassal kozlekedik ennek megfelelo vezetesi stilussal es sebesseggel. Ettol fuggetlenul egyszer sem olvastam olyat, hogy mivel neki bevalt masnak is jo lesz...
Olyat viszont olvashattál tőle (sőt videókat is láthattál), amiben azt igyekezett alátámasztani, hogy a megnövelt keréknyomás még az általuk használt értékek esetén sem (!) jelent menetbiztonsági kockázatot.

Az altaluk hasznalt vezetesi stilusban es megfeleloen megvalasztott sebesseggel semmikepp. Masreszt meg Zenoka mellett ultem mar Kakucson sajat automban es bizton allithatom, hogy ha 3 barra fujnam legalabb olyan biztonsagosan kozlekedne vele mint en 2.1en. Ettol fuggetlenul nem biztos, hogy mindenki rendelkezik olyan tudassal es tapasztalattal mint O esetleg Te :flowers:.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14134 Dátum: 2011.02.20 19:55:53 »
Ami az én tudásomat illet  ::) ... Hát vannak hiányosságaim, na.

Ettől függetlenül, amit írtam, abban biztos vagyok, és bátran merem ajánlani.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

pzs

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14135 Dátum: 2011.02.20 19:57:12 »
Pl. azt is megfigyeltem minden alkalommal, hogy talikon, szlalomversenyek alkalmával, Zénóka és mások is direkt keményebbre fújták a kerekeiket, a jobb eredmény érdekében. És ennek meg is volt a pozitív hatása.

Magas oldalfal miatti enyhe kuszas elkerulese volt a cel es nem az hogy jobb legyen a tapadas... vagy tevedek? Megint ott tartunk, hogy nem mindenkinel egyforma az oldalfal magassaga es nem feltetlenul azert mert nem gyari meretu a gumi. Nem tudom mennyi lehet egy ilyen szlalomon az atlag es max sebesseg de valszeg nem ilyen korulmenyek kozott hasznalja vki a mindennapokban.

balli

  • Újonc
  • *
  • Hozzászólások: 26
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14136 Dátum: 2011.02.20 20:00:15 »
Kezdünk belebonyolódni.
Én csak arra reagáltam amit írtál hogy kétled hogy kisebb nyomásal jobb lehet a tapadás. Egyértelműen jobb lehet.

Hogy kavarjam: ettől függetlenül utcán én is a gyári nyomás fölött járok kicsivel mert úgy szeretem. (de nem azért mert ott jobban tapad)
Versenyen én az átlagtól magasabb nyomást használók közé tartozok, de az még mindig a gyári alatt van.

Magyarország egyik legeredményesebb ralistája messze az előírt nyomás fölé fújja a gumijait és ahhoz igazodva vezet. Nagyon gyors. Ettől még a gumi nem ott tapad a legjobban.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14137 Dátum: 2011.02.20 20:08:41 »
Én nem rendelkezem ilyen széles körű gyakorlati tapasztalatokkal; csak arra tudok hagyatkozni, amit korábban is írtam.

Annak alapján viszont tényleg nagyon valószínűtlennek tartom, hogy pl. B.S., a Corollán a 195/50x15-ös gumijaival, a szabvány jávorszarvas-tesztet 2.0-ás guminyomással gyorsabban tudná teljesíteni, mint 2.4-essel. Tényleg nem értem, egy jobban gyűrődő, deformálódó gumival (és ezáltal nagyobb mértékben, korábban sodródó autóval) hogyan is lenne ez lehetséges  :?: ?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14138 Dátum: 2011.02.20 20:10:09 »
Magas oldalfal miatti enyhe kuszas elkerulese volt a cel es nem az hogy jobb legyen a tapadas... vagy tevedek? Megint ott tartunk, hogy nem mindenkinel egyforma az oldalfal magassaga es nem feltetlenul azert mert nem gyari meretu a gumi. Nem tudom mennyi lehet egy ilyen szlalomon az atlag es max sebesseg de valszeg nem ilyen korulmenyek kozott hasznalja vki a mindennapokban.
Nyilván nem... De ettől még levonható belőle az a következtetés, hogy a keményebbre fújt abroncs (voltak ott különféle méretek) nagyobb sebességű hirtelen irányváltoztatást tesz lehetővé - vagy szerinted nem?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

barna.czukor

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14139 Dátum: 2011.02.20 20:18:28 »
Az én tapasztalatom az, hogy ha puha a gumi, akkor jobban tapad valamivel, de az oldala jobban kidudorodik és kanyarokban jobban nyeklik-nyaklik. Egyenesben valószínűleg egy ballonos gumi esetében rövidebb a fékút a puhábbal, viszont nagy sebességnél és a kanyarokban instabilabb a kocsi az oldalra mozgó/rengő/elmászó gumi miatt.

Egy peres guminál a gumi oldalfala nem mozog annyira, hiszen nagyon rövid, feszes az oldalfala, így itt kisebb nyomásnél sem mászik el a gumi a kanyarokban. Viszont kisebb nyomáson jobban tapad, ezért jobb időket lehet a peres gumival menni, ha alcsonyabb a nyomás. És mégis stabil a kocsi. Ez esetben csak az a baj, hogy a sérülésveszély magasabb, mert a kátyú kisebb erőhatásra éri el a felnit a gumit összenyomva...

Én nálam minden (/65, /60) gumim eddig 2.0 nyomással jobban tapadt, de kanyarban sokkal jobban elmászott, mint 2,4-2,5 BAR-os nyomással. De miután a ballonos gumi nagyon nyeklik-nyaklik oldalra, ezért szoktam azokat keményebbre fújni. A télim 185/65R14, ha 2,2 alatt van, akkor az autópályán 120 felett és kanyarban nagyon imbolyog a kocsi. Ha 2,5-re toloma nyomást, akkor nem imbolyog, de érezni, hogy messze nem tapad annyira... Ezért télen a városban 2,2-re fújom a gumit, a pályázáshoz meg 2,5 BAR-ra.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14140 Dátum: 2011.02.20 20:22:42 »
...jobban tapadt, de kanyarban sokkal jobban elmászott...
:hmmmm: ... ha sokkal jobban elmászott, akkor mégis miben nyilvánult meg a "jobb tapadás"  :?: ?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

pzs

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14141 Dátum: 2011.02.20 20:23:44 »
Magas oldalfal miatti enyhe kuszas elkerulese volt a cel es nem az hogy jobb legyen a tapadas... vagy tevedek? Megint ott tartunk, hogy nem mindenkinel egyforma az oldalfal magassaga es nem feltetlenul azert mert nem gyari meretu a gumi. Nem tudom mennyi lehet egy ilyen szlalomon az atlag es max sebesseg de valszeg nem ilyen korulmenyek kozott hasznalja vki a mindennapokban.
Nyilván nem... De ettől még levonható belőle az a következtetés, hogy a keményebbre fújt abroncs (voltak ott különféle méretek) nagyobb sebességű hirtelen irányváltoztatást tesz lehetővé - vagy szerinted nem?

Nagyon osszetett ez a dolog. Novemberben Euroringen azt tapasztaltam, hogy minel tobbet mentem annal melegebb lett a gumi es nott ugye a guminyomas is, ezzel pedig forditottan aranyosan csunyan csokkent a tapadasom. Mivel a gumi homerseklete is valtozott a korok szamanak novekedesevel igy nem tudom biztosan allitani, hogy kizarolag a nyomas emelkedese miatt csokkent a tapadas. Gondolom nem veletlenul foglalkoznak ezzel autosportban es gumigyartasban tobb 1000en mernokok, tesztelok, stb. Szerintem nem vagyunk elegek egy ilyen tobb szempontbol osszetett problema megvalaszolasara...
Az kiserletezzen guminyomas valtoztatasaval akinek van hozza affinitasa, batorsaga es ideje, de kizarolag sajat felelossegre  :otlet:

barna.czukor

  • Vendég
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14142 Dátum: 2011.02.20 20:26:10 »
...jobban tapadt, de kanyarban sokkal jobban elmászott...
:hmmmm: ... ha sokkal jobban elmászott, akkor mégis miben nyilvánult meg a "jobb tapadás"  :?: ?
A gumi odatapadt az útra, érezni lehetett, hogy olyan, mintha oda lenne ragasztva a kocsi. Viszont a gumi majd leesik a felniről, a felni szélétől 3 centire kilóg oldalra. Ezt értettem elmászás alatt, hogy a gumi a felni síkjához képest több centit elhajlik, és nem azt, hogy csúszik a gumi.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14143 Dátum: 2011.02.20 20:26:41 »
...csunyan csokkent a tapadasom.
Csak hogy tiszta legyen: ez alatt ugye azt érted, hogy lassabban tudtad venni a kanyarokat? Mert az alapján, amit pl. Barna erről az előbb írt, nekem ez már tényleg nem tiszta  :hmmmm:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Gumik és felnik
« Válasz #14144 Dátum: 2011.02.20 20:27:35 »
Szerintem nem vagyunk elegek egy ilyen tobb szempontbol osszetett problema megvalaszolasara...
Az kiserletezzen guminyomas valtoztatasaval akinek van hozza affinitasa, batorsaga es ideje, de kizarolag sajat felelossegre  :otlet:
Ezt aláírom  :yes: :excl:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )